Deze concerten mag u niet missen

Drie dwingende concertaanraders van V's muziekredactie: noir wave, debuut van een achtergrondkoor en ritmische avonturen.

Beeld x

Met zo'n titel als Intro Noirwave, het eerste nummer van het debuutalbum van Petite Noir, is de verleiding groot meteen de link te leggen: noirwave moet wel een amalgaam zijn van zwarte muziek en new wave. De muziek op het album

La Vie Est Belle lijkt dat te bevestigen: rollende Afrikaanse percussie plus galmende jarentachtiggitaarlijnen, besprenkeld met synths en gestut door een bariton à la Dave Gahan van Depeche Mode. Dat is zwarte new wave, n'est-ce pas?

Niets van dat. Ook al klinkt La Vie Est Belle/Life is Beautiful van Yannick Ilunga (25), alias Petite Noir, als een organische mix van muziekgenres die op duizenden kilometers afstand van elkaar zijn geboren, die duiding is te beperkend. 'Je moet het meer zien als een mengeling van álle muzikale invloeden die ik in me heb opgezogen. Dat gaat van afrobeat tot Amerikaanse soul. Noir wave wordt niet zozeer gedefinieerd door hoe die muziekstijlen klinken, maar door het feit dat ik de vrijheid neem om al die genres aan elkaar te passen. Mijn muziek kan morgen heel anders klinken en dan is het nog steeds noir wave.' En ja, stiekem hoopt hij dat anderen de term gaan gebruiken en hij zo een nieuwe entiteit in de popcultuur introduceert.

Zou zomaar kunnen, want de enthousiaste media die Ilunga hebben opgepikt, typeren zijn muziek met omslachtige beschrijvingen: 'Een mix van edgy elektronica, een diepe bas, gesyncopeerde percussie en geloopte Afrikaanse gitaarblueslijnen' (The Guardian). Of ze verwijzen naar een breed spectrum aan bands als TV On The Radio, U2 en LCD Soundsystem (Pitchfork). Ook al valt de omschrijving niet altijd mee, Ilunga's muziek wordt met open armen onthaald.

Meer tips: Saun & Starr

Zangeressen Saun & Starr zingen al vijf jaar achter Sharon Jones & The Dap-Kings en besloten het platenlabel Daptone Records ook voor hen te laten werken. Met begeleidingsband The Dap-Kings brachten ze hun debuutalbum Look Closer uit en zijn nu op tournee. Het geluid ligt in het verlengde van dat van Jones, maar er ligt minder gruis op de stembanden en de nummers bewegen iets meer naar de popkant.

26/9 in Bitterzoet (Amsterdam).

Metalcore

Door het beginnend succes in de westerse wereld kon Ilunga Kaapstad, waar hij met zijn Congolese vader en Angolese moeder woonde, verruilen voor Londen. Nu vertelt hij telefonisch vanuit Manchester hoe hij al jong aan de weg timmerde en een voorschot nam op de muzikale vrijheid die hij nu ten volle benut. Als 14-jarige speelde hij gitaar en zong in de kerkband om dat alles luttele jaren later te verruilen voor heftiger repertoire: metalcore. Hij speelde met vrienden in de band Fallen Within. Ja, hij was zich ervan bewust dat publiek en beoefenaars van metal grotendeels blank zijn. 'Maar waarom zou ik me daardoor laten tegenhouden? Mijn vrienden, ook allemaal van verschillende huidskleur, en ik waren gek van die muziek, dus we maakten het zelf.' Volgens hem bestaat muziek helemaal los van de persoon die het heeft gemaakt. 'Voordat het lichaam kan bestaan, bestaat de ziel en daaruit komt muziek voort.'

En als hij nog een duwtje nodig had om overtuigd te raken dat hij alle muziek kon maken die hij maar wilde, kwam dat in de vorm van Kanye Wests album 808s & Heartbreaks (2008): een product van een artiest die met electropop en autotune de grenzen van zijn zogeheten zwarte muziek openbrak. In het kielzog van West ontdekte hij elektronica en oefende vervolgens tien uur per dag met het studiosoftwareprogramma Ableton.

West is een lichtend voorbeeld voor Ilunga, net zoals afrobeat-aartsvader Fela Kuti en de New Yorkse rapper Mos Def, die tegenwoordig als Yasiin Bey door het leven gaat. Met die laatste nam hij het nummer Till We Ghosts op. Een toevallige ontmoeting bij het hotel van Bey in Kaapstad leidde tot een vriendschap tussen beiden en vele gesprekken over muziek en politiek.

Meer tips: All Tvvins

De synthpop van het Ierse All Tvvins combineert de catchy melodieën van een popbandje met het aanstekelijke ritme van een electrodanceclubje. Bijna altijd is er die stevige downbeat op de snaredrum, die beveelt dat er gedanst moet worden. Bandleden Lar Kaye en Connor Adams bezorgen een ritmisch avontuur om je in te verliezen.

24/9 in Paradiso (Amsterdam).

Empowerment

Hij heeft meerdere ambassadeurs in de muziekwereld. Solange Knowles, zus van Beyoncé, gaf Petite Noir in 2013 een plekje op Saint Heron, een verzamelalbum van experimentele r&b, en verzekerde hem op die manier van zijn eerste Amerikaanse liveshows.

En in 2014 speelde hij op het Meltdownfestival van James Lavelle, producer en oprichter van het destijds überhippe Mo' Wax-platenlabel.

Life is Beautiful, dus. De albumtitel verwijst naar een Congolese film én is de overtuiging die Ilunga met zijn luisteraars wil delen. Hij biedt 'empowerment', een gevoel van autonome kracht aan ieder die het nodig heeft. Wie dat zijn? 'Iedereen heeft soms die extra motivatie nodig in tijden van duisternis.'

Hijzelf incluis. Toen hij pas was verhuisd naar Londen en volledig ontheemd moest dealen met een wervelwind aan veranderingen, maakte zijn vriendin het uit. Het leverde de tekst op voor het toch positieve nummer Chess. Een lang uitgesponnen climax, waarin Ilunga zowel de jongens- als meisjesrol op zich neemt en gitaren die opstijgen in een kathedraal de spanningsboog vormen. Op meerdere manieren dringt zich de vergelijking met U2 op. Maar waar Bono en de zijnen niet kunnen leven 'with or without you', zingt Ilunga juist: 'It's possible with or without you.' Een streepje licht in donkere tijden.

Petite Noire speelt 24/9 in de Melkweg (Amsterdam).

Solange Knowles.Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden