de gids boekentips

Deze boeken zijn ook interessant en wel hierom

Er verscheen deze week nog veel meer. Hier onze keus uit boeken die we ook graag even noemen.

Beeld Azul Press

Terug naar de West Coast met de poëzie van C. Buddingh’ 

Al in 1936 was dichter C. Buddingh’ secretaris van de Nederlandse jazzliga, afdeling Dordrecht. Niet zo verwonderlijk dat hij in de jaren vijftig de opkomst van de West Coast-jazz in Amerika (Chet Baker, Charlie Parker, Miles Davis) op de voet volgde. Dat had gevolgen voor zijn poëzie, getuige de bundel West Coast, die zestig jaar geleden verscheen, vol droge en geestige regels: ‘men is op de wereld/ of men wil of niet/ met een roze zaagbek/ en een hoofdvol storm’ (‘Solo Plight’).

 Vanwege het jubileum is die bundel herdrukt en aangevuld met verspreide jazzgedichten waarin de dichter zijn zoon aanhaalt: ‘bv wiebe toen hij een bruine duif zag:/ Kijk een beestje met chocola erop’ (‘Straight, no Chaser’). West Coast Revisited wordt ingeleid door Buddingh’-biograaf Wim Huijser en besluit met een reportage van John Schoorl en fotograaf Eva Roefs, die naar Los Angeles togen om met eigen ogen en oren vast te stellen dat de West Coast helemaal back on the beat is. (Arjan Peters)

Wim Huijser & John Schoorl: West Coast Revisited

Azul Press; € 19,95.

Zoon van een nertsenfokker raakt in gewetensnood 

Beeld Xander

Het houden van dieren puur en alleen voor hun vacht wekt bij steeds meer mensen weerstand op. Ook bij schrijver Jeroen Siebelink (1968), overtuigd vegetariër en verklaard dierenvriend. Hij verdiepte zich in de nertsenfokkerij voor een non-fictieboek. Tijdens de research – Siebelink sprak veel dierenactivisten en nertsenfokkers – besloot hij er een roman van te maken. Zijn eerste: Pels.

We volgen de jonge Theun, zoon van een nertsenfokker, die in de tang zit tussen de loyaliteit aan zijn vader en zijn eigen idealen over dierenwelzijn. De dierenbevrijdingsacties waartoe Theun als activist overgaat, omgeeft Siebelink met mooie symboliek: Theun kan nog zoveel kooitjes openzetten, bevrijd van zijn vader raakt hij niet zomaar. Daarvoor moeten beiden over hun eigen principes heen stappen, en het is maar de vraag of dat lukt.

Met veel oog voor detail beschrijft Siebelink een sector die binnenkort niet meer zal bestaan: in 2024 moeten alle nertsenhouders in Nederland gestopt zijn met hun bedrijf. (Bo van Houwelingen)

Jeroen Siebelink: Pels

Xander; € 21,99.

Cadeautje van Donner na vijf jaar geduld 

Beeld Boekhandel Donner

De klanten van de Rotterdamse boekhandel Donner boffen maar. Niet alleen is ‘hun’ boekenpaleis eindelijk klaar met vijf jaar verbouwen, ze krijgen voor hun geduld en trouw een bundel cadeau met bijdragen van dichters, schrijvers, filosofen, wetenschappers en journalisten. Denkend aan Donner is een ‘ode aan het lezen’ en vaak ook aan Donner zelf.

De ooit gereformeerde boekhandel heeft geen vaste klanten, maar Eeuwige Boekenzoekers, schrijft Louise O. Fresco. Ze deinsden niet terug voor het betonnen flatgebouw waarin Donner jaren huisde, want ‘hun passie brandt te hevig’. Een passie waarvoor de Japanners een woord hebben, weet Ger Groot: tsundoku – het kopen van méér boeken dan je ooit kunt lezen.

Zoals de lezers zich aan de boeken laafden, zo laafden de verkopers zich aan de boekenzoekers. Dat onthult Maria Heiden, die Donners fameuze pocketkelder bestierde. Neusde daar een knappe man rond, dan waarschuwde ze een collega op zolder met een telefoontje in codetaal: ‘Is Prisma 500 nog aanwezig?’ De collega haastte zich twee trappen omlaag met een pocket in haar hand. (Bart Dirks)

Louise O. Fresco, Adriaan van Dis e.a.: Denkend aan Donner – Een ode aan het lezen

Uitgegeven door Boekhandel Donner; daar gratis verkrijgbaar. 

Zware verhalen van beginnende striptekenaars 

Beeld Oogachtend

Maaike Haan studeerde af aan de Radboud Universiteit op een onderzoek naar mantelzorgers. Zij interviewde de partners en familieleden van ernstig zieke patiënten over de vraag wat die zorg voor hen betekent. Op basis van haar interviews maakten de tekenaars Melanie Kranenburg en Niek van Ooijen de graphic novel Naasten, die meteen de meesterproef was waarmee ze hun opleiding Comic Design aan de kunstacademie Artez in Zwolle afsloten. De ontmoeting van strip en zorg krijgt gestalte in twee verhaallijnen. Niek van Ooijen volgt de jonge vrouw Eva, die zich het lot van haar vader aantrekt. Hij lijdt aan COPD en wordt met de dag afhankelijker van zijn dochter, die met moeite nog een eigen leven kan leiden. Melanie Kranenburg volgt Geert, die afscheid moet nemen van zijn vrouw. Zij is kankerpatiënt en neemt steeds meer plek in, zowel in de huiskamer, waar een ziekenhuisbed wordt binnengereden, als in het hoofd van Geert, die aan zijn gezorg ten onder dreigt te gaan. Zware verhalen, op papier gezet door beginnende stripmakers die soms wat onbeholpen ogen, maar er zijn mooie pagina’s bij. Bijvoorbeeld waar Eva met vader in ademnood door een denkbeeldig gebergte strompelt. Het landschap is vijandig, maar samen komen ze een eind. (Joost Pollmann)

Melanie Kranenburg, Niek van Ooijen (stripverhalen) en Maaike Haan (onderzoek): Naasten

Oogachtend; € 19,99.

Columns over nederige zaken die historici negeren 

Beeld Historische Nieuwsblad

Vijf jaar geleden publiceerde Annegreet van Bergen Gouden jaren – Hoe ons dagelijks leven in een halve eeuw onvoorstelbaar is veranderd. Het boek, waarin zij verhaalt van de geleidelijke naoorlogse groei en wat die de gewone Nederlanders bracht, werd een ‘onverbiddelijke bestseller’. Hier doemt de verloren wereld op van knippatronen, muntjes voor de telefooncel, badderen in een teil, de kolenkachel. Niet dat geluk toen heel gewoon was. Van Bergen, econoom, benadrukt dat we de toenemende luxe en gezondheid gewoon zijn gaan vinden, zoals het grote geluk van de tijdbesparende wasmachine. Vorig jaar verscheen het vervolg, Het goede leven, met prachtig nieuw materiaal.

Nu is er Een (ongewone) geschiedenis van doodgewone dingen, een verzameling columns die Van Bergen schreef voor Historisch Nieuwsblad. Over nederige zaken die historici negeren: de gum, die we nog zelden gebruiken, het uitstervende kunstgebit (‘daar had je geen omkijken naar’), de grijs-oranje auto’s van Van Gend & Loos, de gemoedelijke Solex, de schattige, onveilige deux-chevaux. En ach, de Premie van de Maand Club. Klanten van Albert Heijn konden in de jaren zestig zegeltjes sparen voor korting op een felbegeerde koelkast. In 1972 had vrijwel heel Nederland zo’n wonderkast en bleef alles vers. Daardoor, schrijft Van Bergen, verdween de melkboer met zijn rammelende flessen. Mooie observatie. (Aleid Truijens)

Annegreet van Bergen:  Een (ongewone) geschiedenis van doodgewone dingen 

Historisch Nieuwsblad; € 15.

Lekker lezen over hoe je met vreemden moet praten 

Beeld Atlas Contact

Waarom zien we het niet als een vreemde glashard tegen ons liegt? Waarom zien intelligente rechters, premiers en politieagenten keer op keer een leugenaar aan voor een eerlijk mens? Het is de centrale vraag van Praten met vreemden, het nieuwe boek van bestsellerauteur Malcolm Gladwell, die eerder de wereld veroverde met The Tipping Point, Blink en Outliers.

Gladwell is een verhalenverteller: of het nu gaat over Churchill die door Hitler werd misleid, over investeerder en meesterbedrieger Bernard Madoff of over de zelfmoord van Sylvia Plath, de Canadese wetenschapsjournalist sleept je mee in een spannend verhaal.

De verklaring voor de vragen die hij oproept, is drieledig. Ten eerste: we zijn te goedgelovig, we denken dat mensen de waarheid spreken. Ten tweede: we interpreteren gedrag vaak verkeerd, we denken dat schuldige mensen er schuldig uitzien. En ten derde: we denken dat mensen consistent zijn in hun gedrag, we vergeten het belang van de omstandigheden, van de situatie. Kortom: geen schokkende psychologische inzichten, wel een lekker leesboek. (Suzanne Weusten)

Malcolm Gladwell: Praten met vreemden – Wat we moeten weten over de mensen die we niet kennen 

Uit het Engels vertaald door Robert Neugarten. Atlas Contact; € 24,99.

Dit boek doet je beeld van het zonnestelsel definitief kantelen

Beeld Lias

Ooit dachten we dat het zonnestelsel een rustige, stabiele omgeving was. De planeten moeten al sinds hun geboorte op dezelfde plek staan als statige, stille kolossen, gevangen in regelmatige banen om de zon. Iets anders is nauwelijks denkbaar.

Wetenschapscommunicator Martijn van Calmthout en astronoom Simon Portegies Zwart laten in De zaak zonnestelsel van dat beeld weinig heel. In helder proza schrijven zij over de onvermoede broertjes en zusjes van de zon, ze laten zien hoe onze planeten vroeger zonder pardon van plek wisselden en hoe planetoïden – uit hun baan geduwd door al dat planetaire geschuif – nietsontziend door onze kosmische achtertuin caramboleerden.

Het levert een interessant boek op, dat je beeld van het zonnestelsel definitief doet kantelen. Helaas wordt het – zoals de titel, inleiding en hoofdstuknamen wél suggereren – nooit echt een rechtszaak. ‘In werkelijkheid is het zonnestelsel een plaats delict’, schrijven de auteurs in de inleiding. Maar de rechter, getuigen en verdachten die ze daarin aanhalen, verdwijnen in de rest van het boek in het niets. Naar de uitspraak blijft het gissen. (George van Hal)

Martijn van Calmthout en Simon Portegies Zwart: De zaak zonnestelsel

Lias; € 19,99

Derk Visser schreef de fijnste jongerenroman van het jaar

Beeld Gottmer

Meesterlijke dialogen, hilarische hyperbolen en hartverscheurend tienerleed. Eindelijk is er weer een jongerenroman van Derk Visser. Zijn laatste, Suikerspin, verscheen in 2015. Drama Queen gaat over het leven van Angel, die in een achterstandswijk woont waar de politie al heel lang niet meer durft te komen en die heen en weer pendelt tussen de flat van haar stripdansende moeder en haar alcoholistische opa. Angel heeft adhd, maar kapt met haar zombiepillen. Ze heeft geen vriendinnen, tot ze de slimme Kayleigh ontmoet. Maar die verhuist en gaat daarna naar het gymnasium. Drama Queen volgt Angel in korte episodes, drie winters lang. Derk Visser (1959) heeft al zijn hele oeuvre een opvallende aandacht voor achterstandsbuurten en mensen met pech en kan daarover schrijven zonder bijbedoelingen in een prachtige, glasheldere stijl, die dan weer aan het huilen, dan weer gierend aan het lachen maakt. Zijn personages praten altijd nét iets te ervaren voor hun jaren en dat maakt ze extra aandoenlijk. Fijn dat hij een keer niet kiest voor een grimmig of onbestendig einde en dat Kayleigh elke winter terugkomt in het leven van Angel. En hoe. Verreweg de fijnste jongerenroman van dit jaar. (Pjotr van Lenteren)

Derk Visser: Drama Queen

Gottmer; € 14,99. Vanaf 12 jaar. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden