Deze app 'herkent' kunstwerken en vertelt de gebruiker hoe duur ze zijn

Om de ongemakkelijke vraag naar de prijs te voorkomen

Altijd ongemakkelijk, vragen wat een kunstwerk kost. Een Zwitserse app helpt. Magnus 'herkent' een werk en meldt de prijs. De Volkskrant probeerde de app uit.

Een kunstwerk in de app Magnus.

Een app die kunstwerken kan 'herkennen' én er een prijskaartje aan hangt. Niets minder beloofde de Zwitserse kunstmarktexpert Magnus Resch (33) toen hij twee jaar geleden zijn app Magnus lanceerde. Deze week liet Hollywoodster en kunstverzamelaar Leonardo DiCaprio weten dat hij mede-investeerder is geworden.

Sindsdien draaien de makers van de gratis app overuren, legt Resch telefonisch uit. Hij wil het kijken naar kunst en de eventuele aanschaf ervan, transparanter maken: 'Ik heb zelf een galerie gerund, maar ik vind het nog steeds genant om een prijs te moeten vragen. Het voelt als deelnemen aan een schoonheidswedstrijd.' Hij bedoelt dat de galeriehouder vlug lijkt te beoordelen of deze bezoeker vermogend is en dus zijn aandacht waard is: 'In andere sectoren kan ik gewoon de prijs opzoeken, in kunsthandels ontbreken prijskaartjes.'

Veilinginformatie

Dankzij beeldherkenning kan de app in een database van inmiddels tien miljoen kunstwerken (door gebruikers aan te vullen) het werk vinden: Magnus toont veilingresultaten, eerdere prijzen, soortgelijke kunstwerken en tentoonstellingen.

We nemen de proef op de som op kunstbeurs Art Rotterdam. Tijdens de preview, woensdagmiddag, lopen pers en genodigden rond. Galeriehouders en verzamelaars kennen de Magnus app niet, maar ze begrijpen dat er vraag naar is. Alexander Mayhew van de jonge Haagse galerie Dürst Britt & Mayhew: 'Jonge verzamelaars vinden het lastig om over de prijs te beginnen.' In deze galeriestand herkent de app geen kunst. Voor de gegevens lijkt de app sterk afhankelijk van veilinginformatie. Ook installaties, sculpturen en video's laten zich lastig herkennen.

'Ontzettend irritant'

Bij Galerie Grimm is het raak. Met galeriehouder Jorg Grimm zie ik hoe de app in een paar seconden een schilderij van de Duitse kunstenaar Matthias Weischer identificeert. Vorig jaar werd het aangeboden bij Christie's in Londen, staat er, 'not sold'. Grimm legt uit: 'Dit schilderij was uit de veiling teruggetrokken, omdat wij het wilden overnemen.' In dit geval helpt een gesprek met de galeriehouder dus om de gegevens te interpreteren. Verzamelaars op de beurs zeggen ook persoonlijke contact de voorkeur te geven, al noteren ze even de naam van de app. 'Ik gebruik zo'n soort app om wijnetiketten te scannen', zegt iemand.

Discreet is het scannen van een kunstwerk niet. Een galeriehouder merkt in het voorbijgaan alvast op dat hij het 'ontzettend irritant' vindt. Durft iemand die schroomt de prijs te vragen, wél een kunstwerk te scannen? Als kunstliefhebbers liever niet over geld praten, kunnen ze na hun galeriebezoek altijd nog per e-mail informatie opvragen.

De resultaten

De Volkskrant probeerde de app bij veertig tweedimensionale kunstwerken van kunstenaars die internationaal worden verhandeld. Drie keer wist de app het kunstwerk meteen te identificeren. In één geval zat de app er met titel en jaartal naast. De prijsindicatie klopte, bevestigden de galeriehouders. De vergelijking met de app Shazam, die muziek kan herkennen en volgens het bedrijf een miljard keer zou zijn gedownload, gaat nog niet op. Resch wil het aantal downloads niet noemen, maar verwacht dit jaar de miljoenste Magnus-gebruiker. Kunst direct verkopen via de app (zoals Shazam muziek aanbiedt), is hij in de toekomst niet van plan.