Deze 18 acts gaan voor de finale op het songfestival

Wee uw gehoor: een Oost-Europese George Michael en veel uitverkooptrance

De Volkskrant beluisterde en beoordeelde alle 18 liedjes van de eerste halve finale van het songfestival. Nederland doet nog niet mee, maar een goeie buur (België, rapportcijfer 8,5 ) is ook wat waard.

Beeld Studio V

Douwe Bob was vorig jaar nauwelijks uit Stockholm vertrokken of de naam van de volgende Nederlandse inzending voor het Eurovisiesongfestival zong al rond: O'G3NE (spreek uit: oh dzjien). O-wie? De drie montere zussen Lisa, Amy en Shelley Vol dus. De O staat voor de bloedgroep van hun moeder, leggen ze uit op hun website, G3NE staat voor 'de genen die hen met elkaar verbinden' en nou ja, ze zijn nu eenmaal met zijn drieën. In 2014 wonnen ze The Voice of Holland, zeven jaar daarvoor deden ze mee aan het Junior Eurovisiesongfestival. Donderdag vertegenwoordigen ze Nederland in de tweede halve finale van het Songfestival in Kiev, met het nummer Lights and Shadows.

Geen stunterige 10 seconden stilte, geen tijdelijk café in een hippe buurt, geen 'I love you too baby', geen blotebillenfoto's op Instagram en - geheel filterbubbelafhankelijk natuurlijk - ogenschijnlijk een iets minder grote hype dan rond Douwe Bob.

Het enthousiasme bij songfestivalwatchers groeit, O'G3NE zingt zuiver en charmeert en net als Slow Down een jaar geleden stijgt hun liedje de afgelopen dagen in de lijsten van de bookmakers, om - zo voorspellen die nu - zaterdag in de finale op plaats acht te eindigen. Maar ho, eerst eens zien hoe de concurrentie het dinsdag doet in de eerste halve finale.

Zweden - 7

Robin Bengtsson - I Can't Go On

Ach ja, Zweden. Het noordelijk walhalla met eindeloos vaderschapsverlof, vrouwen die COS-jurken wél kunnen hebben en waar de hits uit de kraan komen. Natuurlijk heeft Zweden een volledig afgehechte inzending met de juiste beat, de juiste choreografie, de juiste danser met de juiste genderneutrale knot en de juiste zanger in het juiste pak die Robin Thicke - pardon - Robin Bengtsson heet. Maar het is allemaal zó gestroomlijnd dat na twee minuten begint op te vallen dat het best een saai liedje is. Laten we het zo zeggen: we vonden de loopband leuker toen de mannen van OK Go er hun kunstje op deden.

Georgië - 6.5

Tamara Gatsjetsjiladze - Keep the Faith

We kunnen het mis hebben hoor - deze mening is gebaseerd op de videoclip, niet op een live-optreden - maar Tamara Gatsjetsjiladze (Tako voor intimi) heeft een dijk van een stem. Tot zover het goede nieuws. Keep The Faith is zo'n typisch middle-of-the-road Songfestival-liedje dat alles wil, niets durft en daarom maar het volume heel ver opendraait. Tamara's boodschap van 'hoe moeilijk situaties in het leven ook kunnen zijn, je moet altijd hoop blijven houden, in jezelf geloven en nooit opgeven' hebben we gehoord in duizenden andere liedjes, allemaal beter dan dit.

Australië - 7

Isaiah - Don't Come Easy

In dit voortkabbelende liefdesliedje ziet een puber aan de ogen van zijn bedpartner dat zij méér wil, onder de lakens. Hij trapt er niet in. Samen met de Belgische Blanche is Isaiah Firebrace (goeie naam) de jongste deelnemer. Het joch is pas 17. Vorig jaar won hij The X Factor Australia. Isaiah stamt af van de inheemse bevolking van Australië, dus reken er maar op dat dit in de commentaren aan de orde komt. De tip om op zijn wenkbrauwen te letten, kan achterwege blijven. Dat gaat vanzelf.

Albanië - 6

Lindita - World

Geen polyfonische zwanenzang, maar een uiterst mondaine deun (World) vanuit Albanië. Het dramatische begin, de pompeuze videoclip met quasi-betekenisvolle boten en wapperende gewaden van zangeres Lindita Halimi (27), en jawel: op exact tweederde van het lied moduleren naar een hogere toonsoort. Deze oefening voldoet zó aan alle clichés, dat je hem na beluisteren meteen weer vergeten bent. Ook een talent.

België - 8.5

Blanche - City Lights

In de Eurovisie-contreien kun je nooit genoeg verre vrienden hebben, maar een goede buur blijft meegenomen. België wint de prijs voor beste buur. De jonge Blanche voorziet in een zucht van verlichting. City Lights, vol synthesizerhints naar heden en verleden, is het poweryogaklasje op de braderie. Een nichehoek in de eerdergenoemde Eurovisie-contreien, maar wel het modernste en eigenzinnigste geluid dat erbij zit.

Montenegro - 4

Slavko Kalezic - Space

De galm van een lege gaybar, waar discospots hun rondjes draaien tussen wit triplex en fuchsia skaileer. Je wilt naar de uitgang, maar vindt dat sneu voor Slavko, die met het fanatisme van een iets te oude gogodancer zo zijn best doet. Muzikaal een Oost-Europese remix van George Michaels Outside (1998) die net wat te opdringerig hard uit de geluidsinstallatie knalt. Tekstueel een safe-sex-benefietavond (The spaceship is ready to blow [...] no need to worry, I have my suit on) voor versa's (I'm Venus and Mars of the hour).

Finland - 8

Norma John - Blackbird

Wanneer je je liedje Blackbird noemt, zoals Lasse en Leena van Norma John deden, schep je bepaalde verwachtingen (Beatles). Die lossen ze vanzelfsprekend (hé, we hebben het over het Songfestival) niet in. Desalniettemin is Blackbird een - naar Eurovisie-maatstaven - hartstikke mooi en kalm liedje, zonder dramatische uithalen of tempowisselingen. Lekker veel galm en een vleugje Céline Dion maken de Finse inzending tot een belangrijke kanshebber.

Azerbeidzjan - 8

Dihaj - Skeletons

Iets over skeletten. Origineel is het zeker. Het einde der tijden is aangebroken, we worden omringd door duisternis en als je dan ook nog ziet dat de bloedserieuze zangeres Dihaj op het podium wordt vergezeld door een man met een paardenkop, dan weet je: Azerbeidzjan heeft alles uit de kast gehaald. Het rare is: ons bevalt het wel, deze dolle mix van bombastische teksten, alle denkbare trucs uit de elektronische toverdoos en een zangeres die tot het gaatje gaat.

Portugal - 4

Salvador Sobral - Amar Pelos Dois

Hij kan er natuurlijk ook niets aan doen, maar de slissende s'en uit het Portugees maken van Sobral een dronken tor. Zijn mimiek met dat hangende kopje doet ook het ergste vrezen. En stijlpolitieagent Arno Kantelberg zou de ongeschoren hipster beslist op de bon slingeren voor het drie maatjes te grote colbertjasje (het pochetje zit óp de schouder!). Aan de achterkant zit het vol kreukels, alsof hij zo uit de auto is gestapt. Vermoedelijk net aan de blaastest ontsnapt, maar van dit podium dondert hij af.

Griekenland - 5

Demy - This is Love

De 'what is love'-vraag stellen is in deze context de Griekse goden verzoeken. Demy ('don't hurt me!') begint rustig aan haar uiteenzetting, geflankeerd door twee dansers die alleen een strakke kniebroek dragen: liefde is... 'reaching out for the stars' en 'jij en ik als één'. Maar het is óók een rivier die is drooggevallen, een verhaal dat nog niet gelezen is en een echo in haar hoofd. Terug naar de ex dus en voorwaarts, van ballade naar uitverkoopdance. Au.

Polen - 6.5

Kasia Mos - Flashlight

Het Songfestival heeft patent op vredesduiven voor windmachines en dit is er een uit de boekjes: wapperende witte jurk, extatische violist op de achtergrond en een episch liedje over, nou ja, van alles en niets. De stem van Mos is geweldig en heeft Sia-potentie, het liedje helaas niet.

Moldavië - 3

Sunstroke Project - Hey Mama

Moldavië grijpt terug op deelnemers uit 2010 (annus Sienekensis), die toen als 22ste eindigden en mild-legendarisch werden dankzij hun saxofoonspeler, die onder de titel 'Epic Sax Guy' als meme de ronde deed omdat hij, in eighties-style, neukbewegingen richting zijn instrument maakte. Er staat een versie van 10 uur van zijn Eurovisie '10-solo op YouTube, voor als u dood wilt. Het nummer zelf is een domme stamper met, volgens de gietijzeren regels van de eurodance, een variatie op hun oorspronkelijke sax-hook.

IJsland - 6

Svala - Paper

Dit gaat 'm helaas niet worden voor IJsland, met alle respect voor Svala Björgvinsdóttir die u tijdens een vakantie toevallig gezien zou kunnen hebben als jurylid in de lokale versie van The Voice. 40 is ze al, best oud voor deze liedjeswedstrijd. Ze lijkt rechtstreeks te zijn weggelopen uit Game of Thrones, wat zeer in haar voordeel spreekt. Svala is op IJsland niets minder dan een stijlicoon en dat is te zien. Zingen kan ze ook, maar dit is ons iets te vet, en te jaren tachtig.

Tsjechië - 8

Martina Bárta - My Turn

Sky Radio op televisie. Een vleugje Rihanna (Stay), een snufje Colbie Caillat (Bubbly), het smachtende en tegelijk jazzy My Turn klinkt zo bekend in de oren, dat het een wonder zou zijn wanneer deze niet doorgaat naar de finale. Het promofilmpje is een raadselachtige mêlee van semi-blote lijven, die het midden houdt tussen modern ballet en een parenavond van de Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming midden jaren zeventig. Maar zangeres Bárta klinkt als een klok, dat moet gezegd.

Cyprus - 5

Hovig - Gravity

Niet-Hongaren die zich de Hongaarse inzending van vorig jaar nog kunnen heugen, zijn waarschijnlijk op één hand te tellen, maar speciaal voor dit zeer selecte clubje mensen: Hovig uit Cyprus heeft het schreeuwzangstokje van de Hongaar Freddie overgenomen. 'Ik kan een held zijn/ik kan je fantasie zijn/Oh, ik kan het medicijn zijn/yeah, laat me je remedie zijn.' Vriendelijk bedankt.

Armenië - 6.5

Artsvik - Fly With Me

Herinnert u zich Madonna's midlifecrisis nog? Toen onder het mom van Frozen plotseling alles zwart en henna was? En daarna Ray of Light, toen we het zo mooi vonden dat ze opzettelijk vals zong? De Armeense Artsvik is schatplichtig aan die fase, maar voegt daar de toorn van hindoeïstische goden aan toe. Het liedje begint best fijn - in ieder geval voor degenen die ook weleens stiekem wat Bollywood-moves oefenen voor de spiegel. Een halve minuut voor het einde worden de goden echt boos en dan kunt u beter met oordoppen in onder de bank kruipen.

Slovenië - 4

Omar Naber - On My Way

Dit is dinsdag het ideale moment om het raam open te zetten en om hulp te schreeuwen. On My Way is de reden dat er een fles alcohol op tafel staat en je vrienden hebt uitgenodigd, want gedeelde smart. Het liedje knalt van de ene euforische versnelling in de andere dramatische uithaal, maar Omar Naber kan het met zijn Robbie Williams-achtige bereik (geen compliment) gewoon met geen mogelijkheid bijhouden. Aan het eind is iedereen uitgeput.

Letland - 7

Triana Park - Line

Je houdt van Triana Park of je houdt niet van Triana Park. De band doet iets wat in recensentenjargon caleidoscopisch genoemd wordt, wat meestal van alles en nog wat betekent. Line barst van de onverwachte wendingen en het einde komt als een verrassing - want nogal plotseling. Zangeres Agnese Rakovska is het boegbeeld van Triana Park (pluspunt één). We kunnen ons vergissen, maar volgens ons is dit de enige deelnemer in de geschiedenis van het Songfestival ooit die te zien was op Eurosonic Noorderslag in ons eigen Groningen (2015, pluspunt twee).

Wat zijn onze kansen? En uit welke leden bestaat de vakjury?

De vakjury kent voor de halve finale en de finale de helft van het aantal punten toe. De andere helft komt van het publiek. Producent John Ewbank zit dit jaar voor Nederland in de vakjury, evenals producer Gordon Groothedde, Marjolein Dekkers (hoofd radio Omroep Max), zangeres Erica Groeneveld en Matthijs van Duijvenbode, toetsenist van Douwe Bob. Tijdens de finale geeft Douwe Bob de punten door.

Afgaande op Oddschecker, een vergelijkingssite die een gemiddelde neemt van twaalf bookmakers, gaat Nederland donderdag moeiteloos door naar de finale van het Eurovisiesongfestival. Welke concurrenten zijn dinsdag, na de eerste halve finale, al zeker van een finaleplaats? De online wedkantoren zetten in op Armenië, Portugal, Zweden, Azerbeidzjan, Griekenland, Finland, Australië, België, Moldavië en Georgië.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.