RecensieDevendra Banhart

Devendra Banhart slaapzingt zich door zijn repertoire ★★☆☆☆

Het kopstuk van de freakfolk kruipt in de behaaglijkheid van zijn stem. De relaxte melodieën smoren in plaats van te verwarmen. 

Devendra Banhart in Paradiso.Beeld Irwan Notosoetarso

Rond 2005 werd de Venezolaans-Amerikaanse zanger Devendra Banhart nog gezien als een van de kopstukken van freakfolk, traditionele folk die voor instrumentatie en stijl leentjebuur speelt bij avant garde en psychedelische muziek. Maar de term freakfolk is nu al gedateerd en Banhart was tot aan zijn vorig jaar verschenen album Ma zo aan het genrehoppen geslagen dat het woord ‘richtingloos’ zich opdrong.

Toch, live blijkt Banharts repertoire behoorlijk consistent. Zomers gitaargetokkel staat altijd aan de wieg van de melodieën en een deinende hangmat dicteert de maat. Banharts muzikale domein is een dwarsdoorsnede van genres die relaxte gemoedelijkheid uitstralen. De losse JJ Cale-bluesfolkrock van Kantori Ongaku, de bossanova-achtige melancholie van Carolina of de west coast softpop van Love Song. Banharts laatste album Ma voelt dan ook als een beddensprei gehaakt van bolletjes troost.

In een uitverkocht Paradiso in Amsterdam blijkt dat zoiets ook kan smoren in plaats van verwarmen. Het zal voor een deel liggen aan de geluidsafstelling waardoor Banharts zangstem nooit echt los komt en als olie meedobbert
op het bandgeluid. Maar Banhart zelf maalt ook niet om scherpte. Als hij in de microfoon murmelt, lijkt het alsof hij niets liever wil dan in de behaaglijkheid van zijn eigen stem kruipen, totdat er niets overblijft dan klanken die door warme adem zijn vormgegeven. En zo slaapzingt hij zich door zijn eigen repertoire.

Devendra Banhart in Paradiso.Beeld Irwan Notosoetarso

In Lovesong hoor je nog die mild gloeiende weldaad, die voelt alsof de zon van binnen schijnt en de psyschedelische explosies van Rats bieden wat muzikaal reliëf. Maar uiteindelijk laat Banharts lamaarwaaienloomheid de halte ‘genoeglijk’ ver achter zich, om bij eindstation ‘versuft’ tot stilstand te komen.

Devendra Banhart 

pop

30/1, Paradiso, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden