DETAILS DIE ALLEMAAL KLOPPEN

In Nederland hoef je alleen maar naar het vogeltje te kijken. In veel landen word je gesommeerd 'cheese' te zeggen, en in Uruguay moeten geportretteerden 'whisky' zeggen op het moment dat ze gefotografeerd worden, opdat hun mondhoeken vrolijk omhoog krullen....

Jacobo Köller moet bovendien een beetje door de knieën als hij samenmet de veel kleinere Marta op de foto wil. De zwijgzame zestiger Jacoboheeft Marta, die de scepter zwaait in zijn oude sokkenfabriek, gevraagd ofzij hem een paar dagen wil helpen. Preciezer: zij moet zijn vrouw spelenals Jacobo's jongere, veel vlottere broer Herman, die hij niet kan luchtenof zien, uit Brazilië overkomt om hun moeder te begraven. Hetnep-huwelijksportret moet hem van hun liefde overtuigen, Jacobo geeft Martaook de veel te ruime trouwring van zijn moeder.

Nog maar vier jaar geleden debuteerden de jonge Uruguayanen Juan PabloRebella en Pablo Stoll met 25 Watts, waarin drie jongens zich te plettervervelen in de Uruguayaanse hoofdstad Montevideo. 25 Watts, gemaakt voorslechts 25 duizend dollar, werd op het International Film FestivalRotterdam bekroond met een Tiger Award en de MovieZone Award, de prijs vande jongerenjury. Daarna maakte het debuut een zegetocht over de helewereld.

Whisky is oppervlakkig bezien een variatie op een thema. Deze keer inkleur in plaats van zwart-wit. Met stokoude in plaats van jeugdigehoofdrolspelers zonder al te veel energie - maar opnieuw in eenfragmentarische vertelling.

Maar Whisky is wel degelijk een grote stap vooruit. Het is échtecinema, uitermate zorgvuldig geconstrueerd, met fantastisch gekadreerdeshots en schitterende details, die allemaal een functie hebben.

Rebella en Stoll gebruiken bijna geen muziek, en de drie hoofdrolspelershebben maar weinig woorden nodig om zich te laten kennen. Elke blik, elkgebaar, elke minieme handeling roept een hele wereld op.

Veel handelingen keren terug in Whisky, telkens net een beetje anders,doorsneden met het monotone gestamp van de breimachines. De trouwe, kordateMarta staat iedere ochtend voor het ijzeren rolluik voor het naaiatelierte wachten. De stugge, introverte Jacobo, altoos in een grijs vestgestoken, laat zich iedere dag de plagerijen van de krantenverkoperwelgevallen. En toch is er aan het eind van de film iets veranderd, bijnaonopgemerkt.

Whisky, vorig jaar in Cannes bekroond met de hoofdprijs van dealternatieve sectie Un Certain Regard en de Prijs van de Filmcritici, iseen melancholisch, in- en ingrappig kunststuk.

Jan Pieter Ekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden