Design met verhalende ontwerpstijl

Vanaf volgende week te zien op dé internatio nale designbeurs: vijf waanzinnig mooie vazen waarmee de Rotterdamse vormgeefster Wieki Somers water verbeeldde. Dat kan wel degelijk namelijk.

Beeld Mathijs Labadie Photography

Op het schilderij Narcissus van de Spaanse meester Caravaggio uit 1599 buigt de gelijknamige figuur uit de Griekse mythologie zich over zijn spiegelbeeld in een zwarte waterplas. Narcissus is zo verliefd op zijn weerspiegeling dat hij uiteindelijk tot niets meer in staat is dan naar zichzelf kijken en uiteindelijk wegkwijnt. Het was dit schilderij dat ontwerper Wieki Somers inspireerde tot Narcissus, een platte, ronde bloemenvaas met een iriserend oppervlak, dat oogt als een zwarte olieplas op het water. 'De mens is zo verliefd op zichzelf dat we vergeten hoe kwetsbaar de natuur is', legt de Rotterdamse ontwerpster uit. In het midden van de platte vaas is een gat van een halve centimeter doorsnee, waardoor slechts één bloem in de vaas past. 'Alle aandacht gaat uit naar die ene bloem, zodat je de schoonheid ervan nog beter ziet.'

Narcissus is een van de vijf vazen die Studio Wieki Somers ontwierp voor Thomas Eyck. Dit verfijnde designlabel vroeg om een productcollectie rond het thema water. De keuze voor glas lag voor de hand. 'Glas oogt tenslotte als gestold water. Maar water is ook de bron van leven. Dat hebben we verbeeld met een bloem, die leeft dankzij het water in de vaas', zegt Somers.

De verstoorde omgang met de natuur loopt als een rode draad door de conceptuele maar ook functionele glascollectie, die de naam Still Waters meekreeg. 'In elke vaas zijn verborgen lagen te ontdekken, die schuren en kunnen verwonderen. Maar ook zonder dat verhaal moet elke vaas een mooi en interessant object zijn. De vaas is dus een stilleven met diepe gronden. Daarom kun je er ook maar één bloem in zetten.'

Deze verhalende ontwerpstijl is het handelsmerk van Studio Wieki Somers, die Somers runt met partner Dylan van der Berg. 'Daarvoor heb ik ze ook gekozen', zegt Thomas Eyck. 'Een vrije opdracht als 'doe iets met water' kunnen zij vertalen naar een poëtisch en toch functioneel product.' Deepwater is een smalle vierkante vaas die is gevuld met water en olie. 'Menselijk handelen verstoort de natuurlijke balans tussen olie en water met soms een milieuramp als gevolg, zoals met het olieboorplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico in 2010.'

Olie drijft op water, zodat de vaas in tweeën wordt gedeeld in een helft kristalhelder water en daarboven een vieze helft met natuur die door de mens is vervormd, de olie. Door het midden van de vaas loopt een glazen buis waarin de bloem staat. 'De bloem - of eigenlijk de natuur - zoekt zijn weg door de olie naar het schone water', aldus Somers.

Ook kenmerkend voor Studio Wieki Somers zijn diepgravend materiaalonderzoek en experimenten met productietechnieken - nog een reden voor Thomas Eyck deze Rotterdamse ontwerpstudio te vragen. Eyck: 'Voor elk van de vijf vazen zijn andere procedés en glassoorten toegepast, zoals kristal of laboratoriumglas. Daarvoor moest worden gewerkt met drie glasproducenten, waarbij het vakmanschap van de glasblazers tot het uiterste werd getest.'

Narcissus werd gemaakt door slumpen, een kwetsbare techniek waarbij glasplaten over elkaar op één mal worden gesmolten. De bovenste glaslaag kreeg bovendien een iriserende coating die het regenboogeffect van olie op water imiteert. Het meest complex was de vaas Erosion. Glasplaten met kleurtinten zijn naadloos aan elkaar gelijmd tot een massief blok. Daaruit is de vorm van de vaas gezandstraald, waardoor de kleurlagen zichtbaar worden. 'Eigenlijk het nabootsen van de erosie van rotsen door wind, water en ijs', zegt Somers.

Design en ambacht

Designlabel Thomas Eyck lanceert elk jaar één nieuwe collectie van één ontwerper. Uitgangspunt is de koppeling van eigentijds Dutch design aan ambachtelijk vakmanschap. Ter gelegenheid van het 10-jarige bestaan van Thomas Eyck organiseert het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen dit najaar een overzichtstentoonstelling, waarvoor tien jonge ontwerpers, kunstenaars en architecten zijn gevraagd te reflecteren op de collecties. Een voorproefje daarvan is deze week te zien in Milaan.

Wieki Somers Beeld Heidi de Gier

Bloemgordijn

De vazencollectie Still Waters wordt deze week gepresenteerd op de jaarlijkse meubelbeurs in Milaan, die dinsdag opent. Op dit belangrijkste designevenement van het jaar is Studio Wieki Somers goed vertegenwoordigd met een kast voor Label Breed en een theeservies voor Arita 2016, een bijzondere collectie Japans aardewerk. Naast de vijf vazen werd voor Thomas Eyck ook nog een bloemgordijn bedacht. 'Droogbloemen worden als boeket op een dunne laag katoen gelegd. Daarover wordt een transparante laag kunststof geperst. Zo krijg je een stof met het patroon van echte bloemen. Aan de bovenkant van de stof vormt zich een wolk van bloemen die naar beneden verder uitdunt, waardoor het gordijn doet denken aan een bloemenregen.'

Dit principe van droogbloemen die tussen twee materialen worden gevangen, ontdekte Somers bij het maken van Ice Flower, een vaas geïnspireerd op de Global Seed Vault op Spitsbergen. In deze enorme kluis worden de zaden van zeldzame planten en bloemen bewaard, als back-up van de natuur. 'De vaas bestaat uit een tiental vierkante glasplaten die op elkaar zijn gelijmd. De glasplaten liggen net niet allemaal recht, waardoor de zijkant ribbelig is. Tussen de platen zijn droogbloemen gelegd. De vaas zelf is een gestold boeket.'

Salone del Mobile, diverse locaties in Milaan. 12 t/m 17/4.

Beeld Mathijs Labadie Photography
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden