Desde allá blinkt uit in de subtiel opgebouwde spanning en desolate sfeer

Alfredo Castro is formidabel als altijd: weinigen weten zo goed hardvochtigheid en tederheid te doseren als de Chileense acteur. Desde allá blinkt uit in de subtiel opgebouwde spanning en de desolate sfeer: de verhouding tussen Armando en Elder is gedoemd vanaf het begin.

Desde Álla Beeld x

Armando wil alleen maar naar ze kijken. Hij raakt de jongens niet aan. Hij pikt ze op van straat, neemt ze mee naar zijn appartement en zegt dat ze zich moeten uitkleden. Niet helemaal. Tot daar. Met hun rug naar hem toe.

Het Venezolaanse drama Desde allá, vorig jaar bekroond met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië, legt zichzelf sterke beperkingen op - net als Armando, de zwijgzame hoofdpersoon. Armando is een alleenstaande tandtechnicus van middelbare leeftijd, een keurige heer uit de middenklasse, die zich regelmatig in de slechte buurten van Caracas waagt om aan zijn gerief te komen. Op een dag neemt hij de jonge Elder mee naar huis. Die blijkt nogal aan hem gewaagd: de eerste ontmoeting loopt uit op een gewelddadige beroving.

Veel informatie geeft regisseur Lorenzo Vigas de kijker niet in zijn sobere, intrigerende speelfilmdebuut. Armando verafschuwt zijn vader, die na een lange afwezigheid teruggekeerd blijkt in Caracas. Waar zijn haat precies op is gebaseerd, blijft in nevelen gehuld. Duidelijk is wel dat zijn fascinatie voor Elder - wiens vader in de gevangenis zit - niet alleen seksuele gronden heeft.

Desde allá

Drama.
Regie: Lorenzo Vigas.
Met: Alfredo Castro, Luis Silva.
93 min., in 15 zalen.

Vigas, opgeleid als moleculair bioloog, baseerde het drama op een verhaal van de Mexicaanse schrijver Guillermo Arriaga, die ook de scenario's schreef voor de films Babel en 21 Grams van Alejandro Iñárritu. Het is te merken aan de sombere toon en de getroebleerde personages, maar met de films van Iñárritu heeft Desde allá verder weinig gemeen. Vigas lijkt vooral goed gekeken te hebben naar het vroege werk van de Chileen Pablo Larraín.

Iets te goed, misschien. Een eigen stem heeft Vigas nog niet helemaal gevonden. Het werkt daarbij niet mee dat hij voor de rol van Armando een beroep deed op Larraíns vaste acteur Alfredo Castro, die opnieuw zijn ondoorgrondelijke, solitaire kant mag aanboren. Dat doet Castro overigens formidabel als altijd: weinigen weten zo goed hardvochtigheid en tederheid te doseren als de Chileense acteur.

'Als je zo lang langs de rand van het ravijn loopt, verlies je je hoogtevrees'

Neem nou Être et avoir, over die leraar op het Franse platteland. Zo'n film belandt niet zomaar in de Nederlandse bioscopen. Een eigenzinnige distributeur moet er heil in zien. Het jubilerende Contact Film dus. Lees hier het hele artikel over Contact Film, de Nederlandse distributeur van Desde allá.

Waar Desde allá in uitblinkt, is de subtiel opgebouwde spanning en de desolate sfeer: de verhouding tussen Armando en Elder is gedoemd vanaf het begin. Minder overtuigend zijn de plotselinge kantelingen in hun affaire. Terwijl het machtsoverwicht verschuift van de oudere man naar de jongen en terug, vindt Vigas het niet nodig hun wisselende posities te verklaren.

Het blijft bijvoorbeeld gissen naar de beweegredenen van de jongen, die een zwangere vriendin achterlaat om zich aan zijn weldoener over te geven. Hoewel de regisseur wil laten zien dat er echte liefde in het spel is, lijkt sadisme te overheersen - ook ten opzichte van de kijker, die door het rigide camerawerk en de summiere dialogen regelmatig in de kou staat.

Wel een dappere keuze voor een debuut: Vigas probeert niemand te paaien, maar schept zelfbewust afstand. Het is knap gedaan, maar vaak frustrerend. Dat kilte ook een kwaliteit kan zijn, laat Desde allá iets te weinig zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden