Review

Derf is een mooi miniatuurtje

Een mooi miniatuurtje over de ingewikkelde verhouding tussen moeder en zoon. Acteurs Titus Boonstra als zoon en Mathieu Güthschmidt als moeder zijn aan elkaar gewaagd.

Titus Boonstra en Mathieu Güthschmidt. Beeld Ben van Duin

Bedrijfskunde?! Afschuw klinkt door in haar stem bij de gedachte aan zoiets banaals. Haar mooie, briljante, unieke zoon wil bedrijfskunde studeren. Geen Tolstoj lezen en niet schilderen als Picasso. Hij is dus gewoon een dulle vent, hij is derf. Slap als ongaar deeg.

Hij doet een deur open en daar staat ze. Nee, hè! Zijn moeder. Mager, in een versleten ochtendjas, maar o zo aanwezig met haar meningen. Over de verwording van de samenleving, waarvan hij een exponent is. Vloeibaar als de zeep van tegenwoordig, als de bubbel waarin elk individu zich eenzaam bevindt, terwijl-ie zich verplaatst van parkeergarage naar parkeergarage. Mensen ruiken, voelen, haten, ontmoeten elkaar niet meer. Moeder en zoon zelfs niet.

Parasiet

Zegt ze dit alles echt? Nee, want ze is dood. Toch? Hééft ze het gezegd? We zullen het niet weten, want zij zit in zijn hoofd. Als een parasiet, zo sputtert hij, terwijl hij rondhangt in een troosteloze kamer van zijn geheugen. Op zeker moment pakt hij haar op en zet haar pardoes buiten de deur; een geestige scène.

Willibrord Keesen regisseert Titus Boonstra en Mathieu Güthschmidt in de Bellevue Lunchtheatervoorstelling Derf. De tekst is van Sophie Kassies, die na haar Genesis-bewerking bij het Nationale Toneel, nu alweer zo'n mooi stuk aflevert. Genesis was een marathon, in Bellevue is het een mooi miniatuurtje.

Boonstra en Güthschmidt zijn aan elkaar gewaagd, de laatste als lyrische moeder die het theatrale niet schuwt en de eerste die zich uit zelfbehoud een licht-ironische, pragmatische houding heeft aangemeten. Even kwetsbaar zijn ze, in die ingewikkelde verhouding waarin je voor je gevoel geen goed kan doen, de ander daarmee tekortdoet, dit wéét - en toch niet anders kan.

Derf door Bellevue Lunchtheater. Tekst: Sophie Kassies. Regie: Willibrord Keesen. Bellevue, Amsterdam, 3/5. Hier t/m 24/5.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden