Depeche Mode hard, hecht, geïnspireerd

'Pain and suffering in various countries' luidt de ondertitel van de huidige wereldtournee van Depeche Mode, die zondag de Rotterdamse Ahoy' aandeed....

Menno Pot

Nu niet meer, ben je mal, er kan bij Depeche Mode tegenwoordig best een geintje af. Gahan is clean, het nieuwe album Playing The Angel (2005) is heel behoorlijk en het moet de drie overgebleven kernleden goed doen dat de fans zijn gebleven: toen Depeche Mode dertien jaar geleden voor het laatst in Nederland optrad, was Ahoy' lang niet uitverkocht. Zondagavond wel. De sfeer was er haast extatisch: het gezelschap veertigers kreeg een onthaal dat normaliter alleen tieneridolen ten deel valt.

'Een van de beste live-acts van het moment', zei fotograaf Anton Corbijn, die zijn maatjes aankondigde en de hele avond onopvallend door de zaal schuifelde. Als 'huisvriend' van Depeche Mode kan Corbijn het weten. Wij, Hollandse thuisblijvers, zagen ze sinds 1993 niet meer van dichtbij: de drama's rond Gahan, het grimmige album Ultra(1997) en de grofkorrelige foto's waarmee Corbijn de band een nieuw imago gaf, we volgden het van een afstand.

Terug in Rotterdam klonk Depeche Mode overtuigender en urgenter dan je in een sceptische bui wellicht vermoed had. Goed, het openingskwartier (met onder meer het sterke John The Revelator) was wat stroef, en in de toegift klonk het stuiterende, 25 jaar oude Just Can't Get Enough (in Nederland pas in 1985 een hit) minstens even gedateerd als Jailhouse Rock van Elvis Presley.

Daar tussenin overtrof Depeche Mode echter de verwachtingen met een hard, hecht en geïnspireerd optreden, waarin het nieuwe materiaal beslist niet misstond, maar de hoogtepunten de singles van rond 1990 waren: Personal Jesus, Behind The Wheel en natuurlijk het onverwoestbaar mooie Enjoy The Silence. Op die momenten bleek Depeche Mode live nog altijd een puike kruising tussen Kraftwerk (de synthesizers), Joy Division (de duisternis) en U2 (de stadionallure). Uiteraard was het visueel weer perfect in orde: de groep heeft decors, video's en fotografie altijd bijzonder serieus genomen.

Op zowel de muziek als de uiterlijke verschijning van Depeche Mode heeft de tijd niet zo'n eroderende werking gehad als te vrezen viel. De 43-jarige Gahan weet dat en liep de hele avond als een jonge Adonis zijn ontblote tors te showen. Nou goed, vooruit dan maar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden