RECENSIE

Denys Baptiste gebruikt werk John Coltrane als inspiratie

De Britse saxofonist Denys Baptiste heeft zich heel wat op de hals gehaald met het idee de late werken van John Coltrane als inspiratie te nemen voor zijn nieuwe album. Dat beslaat ruwweg de periode 1963-1967, jaren waarin Coltranes muziek steeds intenser maar ook abstracter ging klinken.

Denys Baptiste Beeld
Denys BaptisteBeeld

Coltranes meesterwerk A Love Supreme (1965) laat hij onberoerd, maar samen met zijn band speelt hij wel bewerkingen van bekende stukken als Ascent, Transition en After the Rain. Hoewel bassist Gary Crosby precies hetzelfde loopje laat horen in Ascent als Jimmy Garrison destijds, doet vooral Baptiste zelf weinig moeite Coltrane noot voor noot na te spelen. Hij pakt in Dear Lord de melodielijn pas veel later op, nadat hij het nummer als een Caribisch wijsje heeft ingezet.

Zo permitteert hij zich veel vrijheden (elektrisch versterkt spel in Ascent), maar hij speelt zo begeesterd en vindingrijk dat je gaandeweg vergeet dat je luistert naar bewerkingen van Coltrane. Sterk zijn ook de enkele eigen stukken; daar klinken echo's van Coltranes meesterschap minstens zo duidelijk in door.

Denys Baptiste (jazz) The Late Trane - Edition Records

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden