Deel Barnsteenkamer wellicht gevonden

Een paneel dat vermoedelijk deel uitmaakt van de sinds 1944 vermiste Barnsteenkamer van Tsaar Peter de Grote blijkt dinsdag te zijn teruggevonden in Noord-Duitsland....

AP, The Guardian

POTSDAM/HAMBURG/BONN

De legendarische Barnsteenkamer werd in 1701 gekocht door de Pruisische koning Frederik I. Vijftien jaar later schonk diens zoon, koning Frederik Willem I, de Barnsteenkamer aan Peter de Grote, ter gelegenheid van een staatsbezoek dat de tsaar bracht aan Berlijn. Vanaf 1755 was het kunstwerk een pronkstuk in het Catharinapaleis in Sint Petersburg. De nazi's brachten het na 'Operatie Barbarossa', de invasie van Rusland, in 1941 terug naar de stad waar het werk oorspronkelijk vandaan kwam: Königsberg aan de Oostzee, het latere Kaliningrad.

Daar is het voor het laatst gezien in 1944. Sindsdien wordt intensief gespeurd naar de Barnsteenkamer, die inmiddels een geschatte waarde heeft van 250 miljoen mark. In kelders en meren, en zelfs in de Oostzee is gezocht naar de panelen van de schat, die ooit werd aangeduid als 'het achtste wereldwonder'.

In 1991 blies de Russische president Jeltsin geruchten over de verblijfplaats van de schat nieuw leven in, door te verkondigen dat de Barnsteenkamer 'ergens in Oost-Duitsland' werd bewaard.

De advocaat bij wie het paneel is aangetroffen, Manhard Kaiser, zei dat het mozaïek zich al meer dan vijftig jaar in Bremen bevond en dat hij op verzoek van de eigenaar bemiddelde bij de verkoop. Zijn cliënt heeft het kunstwerk in 1978 van zijn vader geërfd. De vader zou het in 1944 in handen hebben gekregen, toen het transport van de door de Duitsers gestolen Barnsteenkamer onder vuur kwam te liggen.

Het mozaïek, dat twee paren voorstelt die op een muur in een begroeide tuin zitten, is een van vier panelen van de Barnsteenkamer. Volgens Der Spiegel wilde de advocaat het paneel voor 2,5 miljoen dollar verkopen.

Duitse en Russische curatoren, die het 55 bij 70,5 centimeter grote mozaïek hebben geïnspecteerd, zijn er bijna zeker van dat het werk echt is. Ook zijn collega Boris Igdalov, curator van het Russische paleis Tsarskoje Selo bij Sint Petersburg zei dat het om een achttiende-eeuws werk ging, maar hij wilde niet uitsluiten dat het een duplicaat uit dezelfde periode betreft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden