Debuutroman: direct naar YouTube vanuit je e-book

Schrijver Sidney Vollmer maakt vandaag kans op de prijs voor de beste uitgeef-app. Zijn debuutroman werd een doorlink-boek en sluit aan op internet.

De app van Alles ruikt naar chocola Beeld screenshot YouTube

Wat e-books betreft is er nog een flinke slag te slaan, vindt auteur en regisseur Sidney Vollmer. Daarom besloot hij zijn debuutroman voor jongvolwassenen Alles ruikt naar chocola niet alleen op papier uit te brengen, maar er ook een iPadapplicatie van te lanceren, die hij in samenwerking met uitgeverij Podium, reclamebureau Buutvrij en programmeur Code d'azur maakte.

Eerder dit jaar won hij hiermee een SpinAward, een prijs die sinds 1998 creativiteit in digitale communicatie beloont. De jury oordeelde: 'Zeer vernieuwend binnen een segment (de uitgeverij) dat als behoudend te boek staat. Niet de eerste boek-app die ontwikkeld is, wel de beste. Eentje die eindelijk de brug slaat tussen twee werelden. Dat dit het startschot moge zijn voor een nieuwe generatie boeken.'

'De beste' noemde de jury van de SpinAwards jouw app, wat onderscheidt het van andere boekenapplicaties?
'Internationaal gezien zijn er wel al boekenapp's van dit formaat - The Waste Land van T.S. Eliot en On the road van Jack Kerouac zijn hier voorbeelden van - maar nationaal gezien zijn die app's er nog niet. Dit is geen gewone digitale versie van het boek zoals je veel ziet, maar een app waarin je door gemarkeerde woorden in de tekst doorgelinkt wordt naar YouTube-filmpjes, nummers op Spotify en Wikipediapagina's.

'Ook is er met een klik een audioversie van het boek te beluisteren. Het geeft de gelegenheid om, als je bijvoorbeeld op het strand in de zon ligt, op die manier verder te lezen. Daarnaast heeft het een digitale boekenlegger die bijhoudt waar je bent gebleven, een korte samenvatting geeft van de voorgaande bladzijden, en je via Twitter met mij, de schrijver, in contact brengt. Tot slot hebben we nog een leuke gimmick ingebouwd: de pagina's vergelen naarmate je het boek vaker doorbladert.'

Hoe kwam je op het idee voor de app?
'Om mee heen zie ik fusies en faillissementen in het boekenvak, de inkomsten van printmedia lopen al jaren terug en er heest paniek in de uitgeverijsector. Kortom: er moeten andere manieren worden gezocht om boeken onder de aandacht te brengen. Ik hoop dat de extra opties mensen verleiden het boek te lezen. Het deel van de lezers dat de bands, liedjes en films niet kent en zich wellicht anders buitengesloten zou voelen, kan op deze manier toch meekomen in het verhaal.

'Daarbij merkte ik tijdens het schrijven van het verhaal dat het zich goed leende voor een iPad-app. De extra functies dragen bij aan de identificatie met het 19-jarige hoofdpersonage Tom, die zijn rouw om zijn overleden vader wegstopt en alles op alles zet om door te breken met zijn bandje The Guilty Pleasures. Het boek is vanuit zijn perspectief geschreven. Hij heeft een vrij neurotische, zoekende blik. De extra informatie maakt ook de blik van de lezer onrustig. Op die manier ontstaat er thematische verdieping. Met deze app heb ik mijn ideeën over het 'nieuwe lezen' naar voren willen brengen.'

Hoe is de app ontvangen?
'De online-wereld is lyrisch, maar traditionele media en uitgeverijen reageren conservatief. We hebben het framework voor de app ontwikkeld, in principe kun je er elk pdf-bestand in hangen, maar uitgeverijen zijn terughoudend. Dat vind ik opmerkelijk.

'Er is zo extra gereedschap bijgekomen om je verhaal te vertellen. Uitgeverijen en auteurs zouden dat moeten omarmen en ermee moeten spelen. Natuurlijk is het nog volop in ontwikkeling, maar het is van belang die ontwikkelingen niet tegen te houden en mee te gaan in de stroom. Natuurlijk ziet het er allemaal nog niet even mooi uit, maar kijk naar de eerste games: Pong en Galaxy waren ook weinig sexy, maar wel functioneel. De games die we nu hebben, dat hadden ze veertig jaar geleden niet kunnen bevroeden.'

Of iPad-applicaties in de toekomst een oplossing kunnen zijn voor de dalende oplagen van printmedia is volgens Vollmer nog lastig te zeggen. 'Het verdienmodel is nog onduidelijk en dat terwijl het maken van een app vrij veel geld kost: deze applicatie kostte 30 tot 40 duizend euro om te ontwikkelen. Maar ik geloof dat het een onderdeel van de oplossing is.'

Wim Danhof, hoofdredacteur van Mediafacts, onderschrijft het probleem van de hoge kosten. Innovatie in printmedia is volgens hem iets wat lezers graag zien, maar brengt hoge kosten met zich mee. Vorig jaar won de applicatie van Viva de prijs voor de beste uitgeefapp, maar de productie van de extra filmpjes en andere content die daarvoor werden gemaakt, was erg duur.'

Volgens onderzoeksbureau GFK zijn er nu ongeveer 740 duizend tablets in omloop, die worden gebruikt door zo'n 1,7 miljoen Nederlanders. 'Die markt is nog niet groot genoeg om winst te genereren. Papieren media verdienen wel steeds meer aan app's. In 2010 kwam 0,4 procent van de inkomsten uit applicaties, een jaar later was dat al 4 procent. App's beloven dus zeker wat, maar op nu nemen de inkomsten van digitale media langzamer toe, dan dat de inkomsten van printmedia afnemen.'

Andere genomineerden voor de prijs van de beste uitgeef-app van Mediafacts zijn de touchdocMoney & Speed van de VPRO, die eerder al de Dutch Designprijs won, de puzzelapp Denksport van de Telegraaf Media Group, waarmee je puzzels kunt invullen en de Veronica Magazine TV-app, waarmee programma's kunnen worden beoordeeld. De app van Alles ruikt naar chocola is voor € 3,99 te downloaden.

Sidney Vollmer. Beeld Norbert Voskens
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.