recensie De Patrick

De Patrick. Beeld K2-filmbeeld

De Patrick

★★★★☆

Regie Tim Mielants.

Met Kevin Janssens, Pierre Bokma, Josse de Pauw, Ariane van Vliet, Hannah Hoekstra, Jemaine Clement.

97 min. In 31 zalen.

Het is een vondst van regisseur Tim Mielants: die situeert zijn debuutspeelfilm op een naturistencamping. Niet vanwege het gluurdersmotief of eventuele blootkolder; de alomtegenwoordige geslachtsdelen in de tragikomedie De Patrick oogsten geen lach of opwinding. Ze zijn er gewoon, als onderdeel van de door de tijd en zwaartekracht aangetaste lijven van de kamperende personages, soms iets uit het zicht onttrokken door plakken schaamhaar. Maar dit naakt is wel functioneel. Die midden in het bos recreërende bleke mens heeft zo iets weg van een apart volk, een stam. En dan is er de door de hele film gespekte Bijbelse hint: dit kampeeroord als paradijs, voor hen althans.

Kevin Janssens at er vele kilo’s bij, voor zijn hoofdrol als de naar binnen gekeerde plompe campingbeheerderszoon Patrick, maar de Vlaamse acteur (onder meer D’Ardennen, Undercover) imponeert bovenal met die nét niet geheel stoïcijnse blik, pal onder het bloempotkapsel. Patrick is zijn hamer kwijt – zo vangt de voornaamste verhaaldraad in de film aan. Die hamer is alles voor hem: afgezonderd in z’n hut schroeft en schaaft Patrick aan prachtige, door de wereld ongeziene designmeubels. Mogelijk is er een misdaad gepleegd met de hamer. Mogelijk ook staat het zoekgeraakte gereedschap voor een groter en verdrongen verlies: als Patricks vader overlijdt, laat de beheerder een machtsvacuüm na op de campingcommune. Kan de zoon de vader opvolgen? Of dringt er zich een andere, valse heiland op? Pierre Bokma en Ariane van Vliet zijn voortreffelijk als het konkelende campingkoppel Herman en Liliane. Hij aast op de macht, zij heeft andere, vleselijke verlangens.

Mielants weet hoe je een memorabele scène bouwt: een lompe en uitvoerige knokpartij in een kantelende caravan is een bezienswaardigheid, zo ook het plots verstilde as-verstrooiritueel in het nudistenbos. Niet alles komt helemaal uit de verf in de eerste speelfilm van de Vlaming, die als regisseur van de BBC-hitserie Peaky Blinders al de nodige meters maakte. Een aan adoratie verslaafde campingbezoekende rockster (Jemaine Clement) dient erg nadrukkelijk om een subthema te illustreren; Patricks gebrek aan ambitie. Ook het verhaallijntje met een achter de muzikant aan gereisde vriendin (Hannah Hoekstra, met kleren aan) blijft wat dun. Maar de kleine onvolkomenheden hinderen maar weinig in het eigenzinnig en wranggeestig De Patrick, dat meandert tussen detective, komedie en rouwstudie.

Kevin Janssens kwam voor zijn filmrol 17 kilo aan: ‘Voor mij was het een kostuum dat ik aantrok’

De Vlaamse acteur Kevin Janssens gebruikte zijn lijf als kostuum in De Patrick. Hij hoopt dat de filmkijker een mens ziet op een naturistencamping, niet een naakte, dikke acteur.