Column Floortje Smit

De ‘zwendelkoningin van Hollywood’ is waarschijnlijk gewoon een man uit Indonesië

Filmproducent Amy Pascal, de vrouw voor wie de oplichter uit India zich uitgaf. Beeld FilmMagic

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur. 

Het is de Hollywood-droom: één telefoontje kan het verschil maken. Eén Hollywood-hotshot die je uit het niets opbelt met een voorstel kan De Grote Doorbraak betekenen, een toekomst in een wereld van opwindende filmsets en internationale reizen.

Niet zo gek dus dat honderden freelancers, van kappers tot cameramensen, er met boter en suiker ingingen toen iemand contact met ze opnam die zich voordeed als, bijvoorbeeld, filmproducent Amy Pascal of Stacey Snider, ceo van 20th Century Fox. De oplichter, die bekend is komen te staan als de ‘Con Queen of Hollywood’, de zwendelkoningin van Hollywood, is waarschijnlijk een man uit Indonesië. Er was een bijzonder filmproject in Indonesië, vertelde hij de freelancers bijvoorbeeld. Moesten ze alleen wel even wat dingetjes voorschieten, zoals reiskosten, autohuur, gidsen etcetera. Zo wist hij zijn slachtoffers soms tot wel 130.000 euro afhandig te maken.

Het verhaal over deze oplichter kwam deze zomer naar buiten via vaktijdschrift The Hollywood Reporter. Deze week kwam Vanity Fair met een follow-up. Beide artikelen laten feilloos zien waarom al die slachtoffers erin trapten, soms maandenlang. Aan de zwendel ging een uitgebreide studie vooraf: de oplichter analyseerde hoe die, vooral vrouwelijke, Hollywood-bobo’s praatten en nam hun dictie over. Ook bestudeerde hij de slachtoffers uitgebreid – hun persoonlijke levens, de mensen die ze kennen binnen het wereldje, hun zwakheden. Dat kan, vanuit Indonesië, met dank aan het internet en sociale media.

Daarna begon de manipulatie, een ingenieus psychologisch spel om macht te krijgen over de slachtoffers. Dreigen iemands carrière te vernietigen. Vragen om seksuele handelingen. Intimidatie. ‘Zo werkt het nu eenmaal in deze wereld’-opmerkingen.

‘Ik werk niet met vermoeide mensen’, snauwde ze een slachtoffer toe toen hij klaagde over een jetlag. ‘In Hollywood zijn we niet moe, daar zijn we gedreven.’ Hij bood zijn excuses aan en stond vanaf toen eerder op om vast wat push-ups te doen voor haar telefoontjes, om zijn energieniveau op te peppen.

Dat hij/zij als Dee Bakish, de vrouw van Viacom-ceo Bob Bakish, iemand uitnodigde voor haar bdsm-ruimte in haar huis in Malibu, zag een ander slachtoffer niet als een alarmbel. ‘Ik zit lang genoeg in de filmbusiness dus ik dacht: oké, beetje merkwaardig, maar het is niet de eerste keer’, vertelde hij Vanity Fair.

Blijkbaar weet deze oplichter ook precies hoe Hollywood werkt, of hoe mensen denken dat Hollywood werkt. Er is alleen één ding dat zijn verhalen ongeloofwaardig maakt, aldus Vanity Fair. Die Hollywoodbazen bellen zelf geen kappers. Of stuntmensen. Wie iets langer nadenkt, weet dat ook wel.

Het toont aan dat, knappe imitaties en ingenieuze manipulaties ten spijt, de zwendel vooral werkt vanwege het ‘suspension of disbelieve’-principe. Deze man weet: tover mensen een wereld voor waarin ze willen geloven, en ze doen het.

Ironisch genoeg is dat precies waarmee in Hollywood het geld wordt verdiend. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden