nieuws readly

De Zweden willen hun Spotify-kunstje herhalen met tijdschriftenapp Readly 

Tegen een vast bedrag per maand zoveel mogelijk tijdschriften lezen als je wilt. Al diverse partijen hebben geprobeerd met deze belofte de harten van de Nederlandse consument te veroveren. Readly – net als Spotify afkomstig uit Zweden – mengt zich nu in de strijd. De Zweden hebben diepe zakken.

Een tijdschriftenkiosk in Amsterdam, in 1986. Beeld Getty Images

‘Spotify voor vul-maar-in’ klinkt altijd goed bij een nieuwe internetdienst, maar meestal is Netflix een betere vergelijking. Neem nieuwkomer Readly, voor tijdschriften, die deze maand met het nodige marketinggeweld de Nederlandse markt op is gestormd. De Zweedse dienst prijst zichzelf aan met meer dan 3.700 tijdschrifttitels, waaronder ruim honderd Nederlandse. Net als bij Netflix is het aanbod overweldigend (ooit gehoord van Geek Parenting? Of van Guns & Weapons for Law Enforcement?), maar er ontbreekt ook het nodige bekende werk. Wie de Donald Duck, Linda of Libelle wil lezen, komt van een koude kermis thuis. Daarvoor heeft uitgever Sanoma een eigen dienst, Tijdschrift.nl. En wilt u voor uw tientje per maand De Consumentengids lezen? Dan moet u naar Leeslounge. Eén dienst die, zoals muziekaanbieder Spotify, álles heeft, is een utopie.

Gesneuveld

Media-onderzoeker Piet Bakker noemt deze versnippering een probleem. ‘Het is niet all-you-can-eat, maar de-helft-you-can-eat. Hooguit.’ Bakker is sceptisch over de aantrekkingskracht van een gigantisch aanbod. ‘Ik word daar als consument niet zo enthousiast van. Ik kijk of ze net die drie bladen hebben waarin ik echt geïnteresseerd ben.’ Toch heeft Readly kans van slagen, denkt Bakker: ‘Wat ze goed doen, is hun dienst agressief aan de man brengen. De eerste drie maanden kost het bijna niets.’ De zakken van Readly zijn diep en dat is ook nodig: ‘Je zult lange aanloopverliezen moeten incalculeren’. Eerder sneuvelden in Nederland vergelijkbare initiatieven als eLineaMaggy en Bliyoo.

De Zweden adverteren uitbundig op sociale media en daardoor is Readly nu al veel zichtbaarder dan Leeslounge, een voortzetting van de geflopte dienst Bliyoo van Bruna. Ook Leeslounge heeft te maken met een incompleet aanbod. Uitgevers Sanoma, Hearst (Quote, Elle, Quest) en WPG (Vrij Nederland, Voetbal International, Psychologie Magazine) zijn de grote afwezigen. Toch neemt het aanbod op Leeslounge gestaag toe. En ook het aantal gebruikers stijgt, vooral op mobieltjes. 

Logo Beeld eenmalig K2- Logo

Twintig vistijdschriften

Ook Sanoma, Nederlands grootste uitgever, ziet dat Nederlanders eindelijk tijdschriften op hun tablet of telefoon beginnen te lezen. Toen in 2011 de iPad verscheen, waren de verwachtingen hoog. De tablet zou de redding zijn van de toen al kwakkelende branche en uitgevers begonnen vol enthousiasme spectaculaire apps te maken. In Nederland pakte Sanoma uit met Viva en AutoWeek. Het werd geen succes: er waren nauwelijks gebruikers en de apps waren veel te duur om te maken. Inmiddels heeft ook Sanoma rechttoe-rechtaan-apps waarin de lezer door magazines bladert, zonder bewegend beeld of interactiviteit. 

Dat tij begint dus te keren. Tijdschrift.nl van Sanoma heeft nu 20 duizend abonnees, een verdrievoudiging sinds begin dit jaar. ‘Dat is meer dan Blendle heeft voor zijn Premium-dienst’, meldt marketingdirecteur consumentenmarkt Simon van der Wiel niet zonder trots. Helemaal te vergelijken zijn de diensten overigens niet, want bij Blendle betaalt de klant per artikel of – bij Premium – voor een selectie van de redactie. Complete tijdschriften lezen is er daar niet bij. In de Sanoma-app is ook het aanbod van twee andere uitgevers te vinden. Van der Wiel kijkt ‘vol zelfvertrouwen’ naar de komst van de rijke Zweden. ‘Zij zetten in op het brede aanbod, maar wij hoeven niet zo nodig de meeste tijdschriften te hebben. Wel de beste. Onze klanten zijn willen de Linda of de Donald Duck, niet twintig vistijdschriften.’

Te simpel

Uitgevers zeggen niet meer bang te zijn dat de komst van tijdschriften-apps ten koste gaan van lucratievere papieren abonnementen. Het aantal papieren loopt al jarenlang dramatisch terug. Rob Koghee, oprichter van uitgever New Skool Media (Elsevier, Delicious, Kijk), heeft een ander bezwaar tegen de apps: hij gelooft niet in simpel bladeren. ‘Daarom gaan we ook niet in zee met Readly. Je kunt zoveel meer met bladen, bijvoorbeeld door ze interactief te maken. Pas dan neem je je lezer serieus.’ Volgens Koghee hoeft de techniek niet duur te zijn. Zelf gaat hij het met zijn bladen proberen. Een abonnee van de Nederlandse versie van Delicious krijgt dan een digitale toeters-en-bellen-variant van het blad gratis bij zijn papieren versie. Koghee biedt de meeste van zijn bladen aan in de app Leeslounge. Desondanks ziet hij weinig in het all-you-can-eatmodel voor tijdschriften. ‘Mensen hebben steeds minder tijd voor traditionele media, die moeten concurreren met Netflix en social media. De aanname dat mensen wel weer tijdschriften gaan lezen als je ze maar heel veel aanbiedt, klopt niet.’

Al jarenlang bevindt de Nederlandse bladenmarkt zich in een sterk neerwaartse spiraal Beeld Piet Bakker / Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Readly werd in 2013 in Zweden opgericht en heeft ruim zestig werknemers. In september trok het bedrijf nog eens twaalf miljoen euro vers kapitaal aan om de internationale uitbreiding – waaronder Nederland – te kunnen financieren. In de Verenigde Staten moet het bedrijf zien te concurreren met onder andere ZinioMagzter, Apple (dat in maart Texture overnam en hier grootse plannen mee schijnt te hebben) en vooral het oppermachtige Amazon. Amazon biedt voor tien dollar per maand niet alleen een gigantische hoeveelheid tijdschriften aan, maar ook boeken en audioboeken.

Readly

Aanbod: 3700 tijdschriften (waaronder ongeveer 100 Nederlandse)

Prijs: 9,99 per maand. Eerste drie maanden: 0,99 per maand

Enkele titels: ComputerTotaal, Cosmopolitan, Elle, Harper’s Bazaar, Jan, Men’s Health, National Geographic, Quest, Quote, Weekend, Time, Wired, Rolling Stone, the Atlantic

https://nl.readly.com/ 

Leeslounge

Aanbod: 200+ tijdschriften, alleen Nederlands

Prijs: 9,95 per maandEerste twee weken gratis

Enkele titels: Tips&Trucs, Consumentengids, Privé, Zin, HP De Tijd, Autovisie, Filosofie Magazine, New Scientist, Maarten!, Vriendin, KIJK, Power Unlimited

https://www.leeslounge.nl/ 

Tijdschrift.nl

Aanbod: 75 tijdschriften, alleen Nederlands

Prijs: 15 euro per maand, eerste maand gratis. Sanoma-abonnees: 7,50

Enkele titels: Donald Duck, Nieuwe Revu, Grazia, Linda, Jan, Libelle, Veronica Gids, National Geographic, Quest, Flow, Viva, Harpers’s Bazaar

https://www.tijdschrift.nl/

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden