Filmrecensie The Sisters Brothers

De zwartkomische, grillige western The Sisters Brothers zet zaken met succes op zijn kop (vier sterren)

Meeleven met twee halvegare huurmoordenaars: gek genoeg lukt dat.

Filmstill uit The Sisters Brothers (Jacques Audiard).

Het zijn merkwaardige helden, de broers Charlie en Eli Sisters. Sympathiek zijn ze niet te noemen: ze zijn lomp, uitermate gewelddadig en niet al te intelligent. In iedere andere western zouden ze doorgaan voor de slechteriken, maar niet in The Sisters Brothers, een film die van het publiek verlangt dat het meeleeft met twee halvegare huurmoordenaars.

Gek genoeg werkt dat nog ook. De zwartkomische, grillige western zet wel meer zaken met succes op zijn kop. Zo zijn de gebroeders Sisters, ondanks hun terechte reputatie als genadeloze killers, niet zo stoïcijns als je zou verwachten. Vooral Eli (John C. Reilly) maakt zich druk over van alles en nog wat. Charlie (Joaquin Phoenix) verdrinkt zijn onrust in alcohol. Wanneer ze van hun mysterieuze opdrachtgever (Rutger Hauer) een nieuwe missie krijgen, ruziën ze eerst een tijdje over wie de baas is.

Dat geruzie speelt net zo’n belangrijke rol in The Sisters Brothers als de jacht op Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed), de wetenschapper die de broers te pakken moeten zien te krijgen. Die leidt hen richting Californië, in het voetspoor van de pioniers en goudzoekers die in 1851 hun geluk beproeven in het nog nauwelijks ontgonnen Westen. De pioniersgeest blijkt besmettelijk. Ook de privé-detective Morris (Jake Gyllenhaal), ingehuurd om Warm op te sporen, raakt erdoor bevangen.

The Sisters Brothers, naar de gelijknamige roman van Patrick deWitt uit 2011, dankt zijn bestaan aan John C. Reilly. Samen met zijn vrouw, producent Alison Dickey, kocht hij de filmrechten van het boek en benaderde Jacques Audiard als regisseur. Geen voor de hand liggende keuze: de Franse maker van films als Un prophète (2009) en Dheepan (2015, bekroond met de Gouden Palm in Cannes) had nog nooit een Engelstalige film geregisseerd en was geen groot liefhebber van westerns. Toch voelde Audiard er wel voor. Gelukkig maar, want het is mede te danken aan zijn gedreven en vaardige regie (bekroond met de Zilveren Leeuw op het filmfestival van Venetië) dat de film zo geslaagd is.

Jake Gyllenhaal in The Sisters Brothers.

Natuurlijk dragen de acteurs daar ook aan bij: alle vier zijn ze in vorm, met Phoenix als uitblinker in een rol die zijn komisch talent benadrukt, zonder dat hij zijn gebruikelijke intensiteit terugschroeft. Dronken van een paard vallen ziet er bij Phoenix ongekend realistisch uit. De band tussen de twee broers is ook overtuigend; het is duidelijk dat die twee geschonden uit hun kindertijd kwamen en nooit echt volwassen zijn geworden.

Met dergelijke types, leert het blijmoedig pessimistische scenario van The Sisters Brothers (geschreven door Audiard en zijn vaste co-scenarist Thomas Bidegain), wordt het nieuwe land geen Utopia. Idealisten zoals Hermann Warm leggen het altijd af tegen impulsief ieder-voor-zich-geweld en bittere overlevingsdrang.

The Sisters Brothers. Regie: Jacques AudiardMet Joaquin Phoenix, John C. Reilly, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed 121 min., in 38 zalen.

Een Fransman die een western maakt? ‘Als regisseur ben ik beter als ik juist niet alles begrijp’

Als je een ander soort western wil, moet je Jacques Audiard vragen. Daarom vroeg John C. Reilly de gerenommeerde Franse regisseur voor de verfilming van de bestseller The Sisters Brothers, over beroepsmoordenaars Eli en en Charlie Sisters. De Volkskrant sprak de regisseur en acteur.