Recensie Film

De zoveelste Spider-Manfilm is verrassend fris en geestig (vier sterren)

Het moet raar lopen wil deze fraai vormgegeven animatie geen succes worden.

Peni (Kimiko Glen), Spider-Gwen (Hailee Steinfeld), Spider-Ham (John Mulaney), Miles Morales (Shameik Moore), Peter Parker (Jake Johnson), Spider-Man Noir (Nicolas Cage) in Sony Pictures Animation's SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE. Beeld filmbeeld

Waar haal je een Spider-Manpak vandaan als je plotseling over spinnenkrachten blijkt te beschikken? Miles Morales besluit er een te kopen in de winkel. Miles, een jonge tiener uit Brooklyn die na een beet van een radioactieve spin ontdekt dat hij tegen muren blijft plakken en webben kan schieten, is namelijk niet de eerste die dat overkomt. Hij leeft in een wereld waarin superheld Spider-Man al razend populair is.

Wanneer die bekende Spider-Man overlijdt in een gevecht, is het aan Miles om hem op te volgen. De jongen moet meteen aan de bak, want slechterik Kingpin heeft een tijd-ruimteportaal opengezet dat van alles dreigt te vernietigen. Het voordeel van dat portaal is dat Miles hulp krijgt van verschillende Spider-wezens uit parallelle werelden. Zoals Peter B. Parker, een Spider-Man met een burn-out.

De animatiefilm Spider-Man: Into the Spider-Versegebaseerd op een aantal recente stripverhalen van Marvel (het personage Miles Morales, half Afro-Amerikaans en half Latijns-Amerikaans, werd geïntroduceerd in 2011), heeft op papier van alles tegen. Het verhaal lijkt warrig, met een enorme hoeveelheid personages, van Spider-Gwen en het supervarken Spider-Ham tot bekende slechteriken als Doc Ock en Green Goblin. Bovendien is het al de zoveelste Spider-Manfilm van de laatste jaren. Wie zit daar nog op te wachten? Heel wat mensen, zo blijkt, want het moet raar lopen wil deze verrassend frisse, geestige en fraai vormgegeven animatie geen succes worden.

Achter de film schuilt een team aan producenten, schrijvers en regisseurs, deels ook verantwoordelijk voor de Lego Movie-successen en de filmversie van 21 Jump Street. Hetzelfde type humor – zelfbewust zonder irritant te worden – is te vinden in Spider-Man: Into the Spider-Verse. Opvallend is de vernieuwende animatiestijl, met strips als voornaamste inspiratiebron. De techniek mengt 2D en 3D, waardoor 3D, meestal zo overbodig, eindelijk weer eens iets toevoegt. Het is een fraai effect, alsof een strippagina plotseling diepte krijgt.

Met de geslaagde actiespektakels Avengers: Infinity War en Black Panther was 2018 al een bijzonder goed jaar voor superheldenfilms. Spider-Man: Into the Spider-Verse maakt het jaar nog beter.

Animatie: Spider-Man: Into the Spider-Verse

Regie Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman.