De zin

Heeft u de krant van gisteren nog? Hij stond er weer. Vouw de krant uit en scan de voorpagina. Van links naar rechts en van boven naar onder, of hoe u het gewend bent....

Hij staat er vaker, niet alleen in de Volkskrant trouwens, ook in NRC Handelsblad verschijnt hij soms. Het is een, tja, wat is het? Een . . . ja, een zin, meer niet eigenlijk. Dit is hem:

Empowerment: kiezen vanuit persoonlijke waarden en principes als drijfveer, bezieling en zingeving voor het dagelijks handelen in werk en privé.

Mooi hè?

Ontroerend mooi. Kijk naar deze zin en je kijkt naar iets dat heel het leven omvat. Een paar keer in de geschiedenis was het de mens gegeven iets te maken dat het raadsel van zijn bestaan tegelijk verbeeldde en oploste. Het Ying & Yangteken, Da Vinci's Divina Proportione, het smeedijzeren hek van kamp Auschwitz, het Wiel des Levens der boeddhisten, Charly Chaplin die op één been de bocht neemt. Deze zin hoort hierbij. Nu lijkt hij misschien nog één van de talloze kreten en boodschappen die dagelijks op ons afgevuurd worden, maar over honderd jaar, als al het gebabbel, gekabbel en gebrabbel dat ons omringt tot gruis vergaan is, zal deze zin overeind staan. Gehouwen in zerken en gevelstenen, gedrukt op wandtegeltjes. Opgedreund door schoolkinderen, als een moderne catechismus.

Juf: 'Wat is empowerment?'

Klas: 'Kiezen vanuit persoonlijke waarden en principes als drijfveer, bezieling en zingeving voor het dagelijks handelen in werk en privé.'

'Ik versta jullie niet.'

'Kiezen vanuit persoonlijke waarden en principes als drijfveer, bezieling en zingeving voor het dagelijks handelen in werk en privé!'

'Goed zo.'

Doe de volgende oefening. Probeer een aspect van het leven te bedenken dat in deze zin niet aan de orde komt. Neem de tijd. Knip hem uit, steek hem bij u en kijk er straks nog eens naar. U ziet, het lukt gewoon niet. Zelf heb ik deze proef zes maanden geleden gedaan. Toen het eerste exemplaar verfomfaaid raakte in m'n broekzak heb ik hem opnieuw uitgeknipt, op karton geplakt en in een doorzichtig plastic hoesje gestoken. In winkels overhandig ik hem samen met mijn pinpas, airmiles- of bonuskaart, en vraag de man of vrouw achter de kassa of zíj misschien iets zien dat eraan ontbreekt. De meeste trekken bleek weg, slikken moeizaam en vragen of ze hem achter even onder de kopieermachine mogen leggen. Hetgeen ik natuurlijk toesta, want zo zal deze zin groot worden, de wereld overgaan en massa's tot troost en inspiratie dienen.

Extince, de beste rapper van Nederland, is bezig met een nummer, gebaseerd op de zin. 'Er zit een geniaal ritme in', zei hij vorige week op de radio, 'en als iets qua inhoud én qua vorm zo sterk is, dan weet je gewoon dat het iets belangrijks is.'

Een deel van de tekst staat deze week in muziekkrant Oor. Om hem geschikt te maken hoefde Extince er nauwelijks iets aan te veranderen.

Dus ik zeg:

kiezen vanuit

persoonlijke waarden

en principes als drijfveer

ze zegt:

zingeving, bezieling

voor 't dagelijks handelen

in werk en privé

in werk en privé

ik zeg: dat lijkt me oké

en dat maakte dus twee

ik zeg: dat lijkt me oké

en dat maakte dus twee

etc.

Binnenkort geef ik een interview over deze zin aan Wim Kayzer. Het wordt een speciale uitzending, want Wim was het ermee eens dat het gewone uur hiervoor te kort is. Jiskefet komt een weekje te vervallen. Toen Prins, Koch en Romeyn de zin zagen waren ze onmiddellijk akkoord. 'Voor zoiets belangwekkends maken wij graag plaats', zeiden ze. In samenwerking met KRO's Reporter is Hedenlands op zoek naar de auteur van de zin. De afzender die in de advertentie zelf genoemd wordt, een bureau genaamd Van Harte & Lingsma, bestaat niet. Waarschijnlijk is deze mystificatie onderdeel van de boodschap, maar hoe precies is nog niet duidelijk. Zodra wij meer weten hoort u het.

Nemen wij de zin tot slot nog één keer in ons op.

Reacties, vragen, tips? Schrijf (Hedenlands, de Volkskrant, postbus 1002, 1000 BA Amsterdam), fax (020-6761967) of e-mail (hedenlands@volkskrant.nl). Hedenlands is ook te vinden op de website van de Volkskrant (www.volkskrant.nl/hedenlands).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden