TV Recensie Julien Althuisius

De zinloze moord op cameraman Storimans is een menselijk portret over verlies, veerkracht en volhardendheid

Hij staat in de vensterbank, in het daglicht. Tussen de fotolijstjes, kaarsen en een ingelijst velletje met aantekeningen dat hij maakte voor het boek dat hij wilde schrijven. ‘De camera die hij bij zich had toen het gebeurde’ zegt Marjolein Storimans. Ze is de weduwe van Stan Storimans, de cameraman die 12 augustus 2008 om het leven kwam bij een Russische raketaanval in het Georgische Gori. Ze tilt de camera even op, duidelijk een zwaar ding, en draait ‘m even rond. ‘Zoals je ziet, is hij nog vrij goed intact’, zegt ze. ‘De camera heeft minder schade opgelopen dan Stan.’

Afgelopen weekend was het tien jaar geleden dat Storimans om het leven kwam, wat de aanleiding vormde voor de documentaire De zinloze moord op cameraman Stan Storimans, zondagavond laat uitgezonden op RTL 4. Voor de documentaire sprak regisseur Vincent Verweij onder anderen met Storimans’ weduwe Marjolein en dochter Amber, Harm Taselaar (hoofdredacteur RTL Nieuws) en Jeroen Akkermans, de RTL-correspondent die destijds samen met Storimans naar Georgië was afgereisd voor een reportage en van dichtbij zag hoe Storimans, daar op dat plein in Gori, het leven liet.

Deels aangrijpende reconstructie, deels liefdevol portret vertelt de film het verhaal van die fatale dag en wat erna gebeurde. Storimans, een indrukwekkende kerel met vriendelijke ogen en een blos op de wangen, had al een slecht voorgevoel over de reis, vertelde Marjolein. Hij ging toch, maar dit zou de laatste keer zijn: hij wilde meer tijd met zijn gezin doorbrengen. Zijn dochter, nu tien jaar ouder en met dezelfde ogen als haar vader: ‘Mijn vader, die grote man, was onsterfelijk voor mijn gevoel. Ik was nooit bang.’

Het noodlot sloeg toe, op die ochtend op het plein van Gori. De beelden zitten allemaal in de documentaire en zijn even huiveringwekkend als hartverscheurend. Eerst de inslagen op een bewakingscamera, daarna de schokkerige beelden van lichamen op de grond en daarna Jeroen Akkermans die om hun auto heen kruipt om daar Storimans te zien liggen. ‘Ach jochie, ach jochie, ach Stan.’ Thuis, in Hilversum wist hoofdredacteur Taselaar zich destijds nauwelijks raad met de situatie. Hier bestonden geen draaiboeken voor. Schrijnend was hoe Taselaar vertelde dat hij onderweg naar de weduwe van Storimans gebeld werd door collega-journalisten: of het klopte dat Storimans om het leven was gekomen. Zo stond RTL Nieuws opeens aan de andere kant van het verhaal.

Maar veel meer dan een journalistiek document was dit een menselijk portret over verlies, veerkracht en volhardendheid. De gesprekken met Storimans’ weduwe en dochter, de beelden van de aanval, de verhalen over het leven van Stan Storimans, de hulpeloosheid van Jeroen Akkermans en daarna zijn vastbeslotenheid de onderste steen boven te willen halen; De zinloze moord is een tegelijk confronterende en intieme documentaire die je onmogelijk onberoerd kan laten.