De zin en onzin van filmpromotie

Onlangs brak regisseur/producent Paul Ruven een record. Vijf, jawel, vijf jaar vóór de in 2015 geplande releasedatum van zijn nieuwe filmproject schoof hij al aan in DWDD, om daar zelfverzekerd kond te doen van wat nu al belooft een magistrale oorlogsfilm te worden, die zich zal afspelen aan de vooravond...

Het was een staaltje hogere pr waar eveneens om aandacht verlegen filmers steil van achterover moeten slaan. Hoe doet die Ruven dat toch? Nog maar een half jaar eerder zat hij er ook al, aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk, dit maal om zijn boekje Rijk door 1 zin – het gouden filmidee aan te prijzen, waarmee u, ik en iedereen, na een half uurtje brainstormen schatrijk kunnen worden door een filmidee aan Hollywood te slijten. Was de schrijver zelf overigens in al die jaren nog niet gelukt, nee, gaf hij eerlijk toe. Maar wat zou dat?

Het budget voor zijn nieuwe film raamde Ruven in het overal overgenomen ANP-bericht (pr-les één: lanceer nooit een filmplan zonder die jongen van het ANP) voor het gemak alvast op 6 miljoen euro. Hij had ook 8 miljoen kunnen noemen, of 20. Financiers mogen zich melden, werd er bij vermeld.

Gratis advertenties zijn het, voor films die misschien wel, en misschien helemaal niet gerealiseerd worden. Als Paul Verhoeven al zijn de afgelopen jaren door het ANP aangekondigde verfilmingen ook daadwerkelijk had verfilmd, was hij nu de auteur van een tweemaal zo imposant oeuvre.

Deze week maakte Martin Koolhovens nieuwe bedrijf N279 Entertainment in een persbericht bekend dat het Joost Zwagermans jaren ’80 roman Gimmick! verfilmt. Wil verfilmen was wellicht een betere aanhef geweest; N279 heeft de filmrechten op het boek gekocht, en zoekt nu nog een regisseur, en financiering.

Natuurlijk meld je in zo’n persbericht niet dat de rechten op Gimmick! al twee keer eerder zijn verhandeld, wat beide keren niet tot een verfilming leidde. En natuurlijk meld je wel dat Zwagerman ‘enthousiast’ is over de aanstaande film.

Na zo’n eerste pr-heuvel gloort – mits de financiering binnen is – al vlot een tweede: het bekend maken van de cast. Dit is het nieuwste speeltje in publieksfilmland. Je kunt de namen van de acteurs gefaseerd aan de media voeren, zoals Job Gosschalk nu alvast doet voor zijn eind 2011 te aanschouwen regiedebuut Alle Tijd – altijd wel een Shownieuws of RTL Boulevard dat het oppikt. Veel chiquer is om er een volwaardig persevenement van te maken, met acteurs die vanachter een gordijn of deur tevoorschijn stappen, terwijl de camera’s draaien. Komt een vrouw bij de dokter huurde daartoe de tuin van het Hilton, voor de Nederlandse remake van de Vlaamse succesthriller Loft werd deze week de spiegelzaal in het Amstel Hotel geschikt bevonden. BNN-voorman Patrick Lodiers was aangetrokken om het sterrenensemble (de namen vindt u wel op internet) alvast uit te horen over de deze zomer op te nemen speelfilm.

Wat bleek? Iedereen had er zin in, en vond zijn of haar rol ‘interessant’. En regisseur Antoinette Beumer zei van plan te zijn een nog betere film te maken dan het origineel.

Tot zover het filmnieuws.

Bor Beekman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden