Recensie Danslokaal 6

De zesde editie van de samengestelde tournee van beginnende choreografen van Conny Janssen Danst is gevarieerd én goed

Departure van Dunja Jocic in het programma Danslokaal 6 Foto Rob Hogeslag

Beginnende choreografen krijgen lastig geld losgepeuterd voor producties en worden moeilijk in hun eentje geprogrammeerd door theaters: ze zijn onbekend en hun werk is vaak nog niet avondvullend. Van levensbelang zijn daarom de samengestelde tourneeprogramma’s: hierin kunnen meerdere talenten zich op een volwaardige manier landelijk presenteren. Dansclick en Moving Futures staan geagendeerd, Danslokaal trapt het seizoen af.

De zesde editie van dit initiatief van dansgroep Conny Janssen Danst, die ook de (uitstekende!) dansers levert, is lekker gevarieerd én goed. Uitschieter is Departure van Dunja Jocic, die als danseres naam maakte bij Club Guy and Roni. Haar bewegingstaal is eigenzinnig, haar verhaal pakkend. Het verfrissend luchtige But more van Ingrid Berger Myhre, waarin teksten en balspelletjes ons anders naar bewegingen laten kijken, en het dynamische Humane van Tu Hoang, dat de evolutie van de mens schetst, lopen door te veel herhaling dan wel te veel ideeën helaas langzaam leeg.

Departure gaat over vertrek, afscheid, dood. Gedurende het stuk steekt een man achter op het toneel haast ongemerkt over naar de andere kant. Traag, van links naar rechts, op een geluidsdecor van elektronica en bospadgeknisper. Het creëert een indringende suspense, die nog sterker wordt door het gedrag van de drie andere dansers. Hun abrupte, scherpe bewegingen zijn klein en minimaal. Ze staan regelmatig stil zelfs, met de ogen gesloten, en ook hun contact is beperkt. Het is een fascinerende gedachte dat zij misschien de krassen en krakjes in het ogenschijnlijk onverstoorbare gemoed van die eenzame passant zijn. Zo schuiven twee beelden, tijden, werkelijkheden prachtig in elkaar.

Danslokaal 6 door Conny Janssen Danst. Met choreografieën van Ingrid Berger Myhre, Dunja Jocic en Tu Hoang. 7/9, Studio Conny Janssen Danst. Aldaar 13 t/m 16/9. Tournee vanaf 20/9.

But more (drie sterren)

Departure (vier sterren)