Media Top en Flop

De zelfspot van Chantal Janzen en het natrappen van Albert Verlinde

Wat er goed was en wat minder deze mediaweek. Deze week: Chantal Janzen en Albert Verlinde

Chantal Janzen Beeld ANP

TOP

Blond (of geblondeerd), RTL 4, eigen tijdschrift: tot voor kort had Chantal Janzen drie dingen gemeen met Linda de Mol en Wendy van Dijk. Door de koopwoede van John de Mol zijn er nog maar twee over.

De Mol en Van Dijk zijn meegelokt naar Talpa. Janzen blijft achter bij RTL 4. Van alle reacties op de leegloop bij de zender was die van haar de beste. Met een tweedelig filmpje vol zelfspot, een grote uitzondering in dit deel van de wereld, gaf ze woensdag op Instagram een fijne draai aan al het transfernieuws.

Haar zoontje James, zogenaamd jarig, was de aangever. Het kereltje wil zijn verjaardag vieren, maar zijn moeder heeft geen tijd. Door het vertrek van de ‘twee dames‘ moet ze elke dag een ander programma op RTL presenteren, vertelt ze, intussen telefonerend met RTL-topman Sven Sauvé.

‘Nee, sorry lieverd, mama moet ineens Miljoenenjacht doen. En morgen The Voice. En overmorgen Oh, wat een jaar en daarna Weet ik veel?’ Zo gaat het een tijdje door. En dan zijn er ook nog haar eigen programma’s op RTL, Chantal blijft slapen en Dancing with the Stars.

James moet zich tevreden stellen met de toezegging dat hij met zijn klas een opname van RTL Late Night mag bezoeken. ‘Als alle papa’s en mama’s kijken, hebben ze zo weer zestig kijkers meer. Want that’s the spirit bij RTL 4. Altijd blijven lachen!’ 

Paul Onkenhout

Albert Verlinde Beeld Talpa

Flop

Stel. Je hebt een nieuwe vriendin die haar geliefde heeft verlaten om bij jou te zijn. Verlaten worden doet pijn en daarom zegt de ex zoiets als: je kiest alleen maar voor hem vanwege zijn geld. Jij als nieuwe geliefde staat daar natuurlijk boven. Als triomfantelijke veroveraar hul je je in tevreden en respectvol stilzwijgen. Toch?

Niet als je Albert Verlinde heet. Verlinde reageerde woensdagavond in 6 Inside op de opmerking van nieuwslezer Jan de Hoop. Die had op Twitter over het vertrek van Linda de Mol naar SBS gezegd dat ‘de kijker niet te koop’ is. Een vrij onschuldige en ook wel begrijpelijke reactie.

Vond Verlinde niet. Hij vond dat De Hoop niet zo moest zeuren, dat hij blij moest zijn met al die mooie jaren met Linda. ‘Wees dankbaar’ zei Albert. Hij keek er geërgerd bij. En hij hield het daar niet bij. Albert zei dat RTL in paniek was en dat de kijker vooral de kant van SBS moest kiezen in deze oorlog. Want - en nu wordt het pas echt leuk - SBS is een oer-Hollands product. 

‘RTL, hartstikke leuk, maar dat is Duits en Luxemburgs’ zei Verlinde, die jarenlang zijn bankrekening liet volstromen met Duits en Luxemburgs geld. ‘Wat is er mis mee dat we nu een eigen Nederlandse zender aan het opbouwen zijn?’ Nou, als het zo gaat: alles. 

Julien Althuisius

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.