De zalm oogt vervaarlijk blauw, de mosterd gifgroen

Het witte theatertentje van de Belgische groep Laika steekt lief en onschuldig af tegen de hypermoderne glasgevel van Unilever. Tijdens het festival De (Internationale) Keuze van de Rotterdamse Schouwburg sponsort dit bedrijf de voorstelling Peep & Eat (1998), die daarmee eindelijk weer in Nederland is te zien - en te...

Annette Embrechts

Het voorgerecht zwemt in een nierbekken, het aperitief in een plastic handschoen, de dressing in een spuitje en het hoofdgerecht drijft op een bord zo groot als een putdeksel. De zalm oogt vervaarlijk blauw en de snoepjes op het verrukkelijke toetje (in petrischaaltje) plakten zoëven nog als puistjes op een acteur. Toch boezemen de diffuse kleuren en vreemde aroma's van het ter plekke bereide eten geen angst meer in. Daarvoor is het menu - al zeven jaar hetzelfde - te ongevaarlijk. De oranje-rode soep in het accubakje is snel te herleiden tot wortels en anijs (al blijkt dat gember en dragon te zijn). Maar prikkelend is het wel om zo zintuiglijk en hilarisch te tafelen.

Dit gevoel wordt versterkt door de intimiteit van het compartimentje waar je dicht op vier disgenoten zit en waar de gesprekken al snel gaan over mens en dier of hoe je van madeliefjes boter maakt. Een beeldschermpje in de tafel toont een zwemmende vis die later live in de pan sist en een pikkende kip die eerder een collegahen nog zat te jennen in een poppenkastje.

De keuken is letterlijk het kolkende centrum: het kookeiland draait als een carrousel langs alle tafeltjes, zodat je ook de bereiders van dit culinaire genoegen kunt gadeslaan. Als tenminste net een doorkijkje passeert, want de carrousel herbergt allerlei spleten en gaten met cartooneske tafereeltjes, die onze verhouding tot eten parodiëren. Een non versiert een hostie, twee hennen kakelen als jaloerse kippen en een kreeft rijst letterlijk 'de pan uit'.

Lust, lekkers en verse vissigheid scheppen in Peep & Eat een opperbeste stemming. Een leuk maar ook verraderlijk begin van het Rotterdamse festival: de voorstellingen die volgen, beloven meer avant-garde en commentaar. Toch heeft ook De Bie zijn kooktheater ontwikkeld: na het speelse Peep & Eat hakken zijn keukenconcert Patatboem (2002), het erotische Undeuxdouce (2001) en het verontrustende COUPe ROYALe (2000) er nog meer in. Welke keukengigant meldt zich om deze kookperformances naar Nederland te halen? Want zoals De Bie je smaakpapillen test en tart, is tot op heden nog niet door een Nederlander geëvenaard.

Annette Embrechts


De Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg: Peep & Eat door Laika, t/m 11 september (www.deinternationalekeuze.nl).

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden