INTERVIEW

De woede en schaamte achter Hozier's hit Take Me To Church

De wereld is gevallen voor Hozier en zijn nummer Take Me To Church - nu ook het meest aangevraagde nummer bij 3FM Serious Request. De Ierse zanger over de woede en schaamte erachter.

Hozier: 'Onderdrukking is van alle tijden, de kerk is niet de enige schuldige.' Beeld Island

Zelf oogt-ie nogal sjofel, Andrew Hozier-Byrne, een tengere lange gestalte met een wollen das om. Lang zwart haar, ongeschoren en met een vermoeide blik in zijn ogen. Maar aan het gezelschap dat hem met gezwinde pas door de provisorische productiekantine in de Haarlemse binnenstad loodst, kun je opmaken dat het hier een belangrijk artiest betreft.

Hozier is de naam waaronder de 24-jarige Ier bekend is. En met bekend bedoelen we dan ook dat hij zich in eigen land al maanden niet op straat kan vertonen zonder te worden herkend. Maar ook in het grote, voor Europeanen zo moeilijk bereikbare Amerika is Hozier een beroemdheid geworden.

'En dat eigenlijk allemaal dankzij één liedje', zegt Hozier, na plaats te hebben genomen aan een van de eettafels. 'Take Me To Church raakt overal ter wereld iets bij de mensen wat andere liedjes, ook die van mij, niet doen.'

Het liedje staat - na in Ierland al een jaar zo ongeveer non-stop op de radio te zijn geweest - zowel in de Verenigde Staten als in Nederland op de tweede plaats van de hitparade. Bovendien is het nummer uitverkoren als soundtrack bij het Het Glazen Huis, waarin drie radio-dj's van 3FM zich hebben opgesloten. Dat is de reden waarom Hozier van Los Angeles (tv-opnamen The Voice) naar Amsterdam is gevlogen en na even rusten in Haarlem is aangekomen.

Take Me To Church belooft een van de grote Serious Request-hits te worden dit jaar. Het is dan ook een bijzonder liedje. Niet eens alleen door het pakkende refrein en de soulvolle zang, maar ook door de uitbundige gospelsfeer die het nummer iets verhevens geeft.

(Tekst loopt door onder video)

Europees succes in de VS

Hozier staat met zijn single Take Me To Church al enkele weken achter Taylor Swift op de tweede plaats van de Billboard Top 100. Hij is niet de enige Europese blanke liedjeszanger die in de VS goed scoort. De twee Britten Sam Smith en Ed Sheeran braken er door en worden vaak in een adem met Hozier (een Ier) genoemd. Gek genoeg is Hozier in het Verenigd Koninkrijk lang niet zo populair als in de VS en Nederland. Take Me To Church heeft er weinig gedaan. Volgens Hozier komt dat omdat de VS veel meer radiostations heeft dan Groot-Brittannië. ‘Sta je niet op de playlist van BBC Radio One, kun je het in Engeland wel schudden.’

Woede en schaamte

Het zou zomaar een religieuze betekenis kunnen hebben en de luisteraar echt naar de kerk kunnen slepen. Luister je echter goed naar de tekst, dan is het tegenovergestelde het geval. I'll worship like a dog at the shrine of your lies, zingt Hozier.

En inderdaad, het zo opbeurend klinkende liedje is ingegeven door woede en schaamte, bekent Hozier. 'Ik ben niet katholiek opgevoed, maar de hele Ierse cultuur is doordrenkt met religie. Toen een paar jaar geleden al die onthullingen kwamen over kindermisbruik, was dat de druppel. Ik verafschuwde de kerk al vanwege de achterlijke opvattingen over vrouwen en homoseksualiteit, maar nu bleken achter die hypocriete gezichten ook nog de grootste gruweldaden schuil te gaan.'

Take Me To Church was een van de eerste liedjes die hij schreef voor zijn debuutalbum Hozier, dat dit jaar verscheen. Componeren deed hij al sinds zijn 15de, net als zingen in bandjes en koren. De collectie blues- en soulplaten van zijn ouders was een belangrijke inspiratie. 'Ik groeide op het platteland op, County Wicklow, daar was geen internet dus ook geen toegang tot Spotify en YouTube.' Maar aan de platen van artiesten als Sister Rosetta Tharpe en Nina Simone van zijn vader had de jonge Andrew genoeg.

'Het belangrijkste was misschien wel mijn ontdekking van Tom Waits. Van hem leerde ik hoe je fictieve personages in je liedjes kon laten opduiken. Het vertellen van korte verhaaltjes, daar is hij een meester in. Ogenschijnlijk verzonnen, maar altijd voortgekomen uit een persoonlijke fascinatie of obsessie.'

Hozier. Beeld Island

God

Daarom, zo vervolgt de op stoom gekomen Hozier, wilde hij bij het liedje een videoclip waarin nieuwe machtsfactoren opduiken. De clip, al meer dan vijftig miljoen keer aangeklikt, laat zien hoe een jong homostel door een menigte wordt belaagd en mishandeld en hoe dat op mobieltjes wordt gefilmd.

'Onderdrukking is van alle tijden, de kerk is niet de enige schuldige, maar wel een heel duidelijk zichtbare. Eigenlijk hebben alle grote Ierse schrijvers en muzikanten ermee geworsteld. Van Morrison, Bono en James Joyce zijn allemaal op hun manier bezig geweest met het zoeken naar en duiden van het hogere. Allemaal onderzochten ze in hun werk de rol van God in hun leven. Ik ben er voor mezelf wel klaar mee, maar ik begrijp ze wel. God is overal in Ierland, als we in het Iers 'hallo' zeggen, zeggen we letterlijk 'God zij met u.'

(Tekst loopt door onder video)

Hard werken

Heeft Hozier het afgelopen jaar, toen het enorme succes hem vanuit het niets overviel, dan niet even geloofd dat er sprake was van hogere machten? 'Haha, nee. Maar ik verbaas me er dagelijks over. In oktober was ik in New York in het tv-programma Saturday Night Live. Precies een jaar eerder worstelde ik nog om een bandje bij elkaar te krijgen. Ik heb er echt nooit op gerekend dat ik zo bekend zou worden, dan had ik Take Me To Church misschien wel in een echte studio laten opnemen en niet op de zolder van mijn ouders.'

Misschien is het juist wel goed dat Hozier nergens op had gerekend. 'Ik geniet met volle teugen, met toch ook een beetje het gevoel dat het zo weer voorbij kan zijn. Van uitverkochte shows in New York naar tv-opnamen in Los Angeles en door naar mooie goededoelenacties hier in Nederland. Ik doe alles zo goed en zo veel als mogelijk. Dat zit ook in onze Ierse genen. Hard werken en niks op zijn beloop laten.'

Hozier: Hozier. Island/Universal.

Het concert van Hozier op 26 januari in Paradiso, Amsterdam is uitverkocht.

Hozier treedt op tijdens de start van 3FM Serious Request in Haarlem. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden