De wereld moet verder met sport, snorren en leggings

De modieuze man is met succes in het formele pak teruggejaagd; nu hangt zelfs bij modesupermarkt Zara het double breasted colbert in het rek....

Allereerst ging in Florence voor de verzamelde modepers de enorme sport-, kunst- en modetentoonstelling Human Game open: een uitgebreide, vrolijke stortvloed van videokunst (Matthew Barney, Sylvie Fleury, Fiona Tan), foto’s, beschilderde skateboards en sculpturen van voetballen. Een overweldigend retrospectief van sportmode; van Pucci’s skipakken tot de tenniskleren van Ellesse.

Tot honderd jaar geleden was mannenmode altijd geënt op militaire uniformen, maar sinds een eeuw komen alle grote vernieuwingen uit de sport: het poloshirt, de sneaker, lycra, mesh. En wat verse interesse in sport kan de mode wel gebruiken, na de recente obsessie voor keurig en nostalgisch. Zoals de visionaire Miuccia Prada eerder deze week al zei: de wereld moet vérder.

Dolce & Gabbana hadden voor hun modeshow in Milaan, voor zomer 2007, in ieder geval helemaal zin in sport. Op de pompeuze klanken van Vangelis’ Chariots of Fire draafden op de modellen als de prijswinnaars van een atletiekwedstrijd. De gezonde, gespierde jongens met net geföhnde haren in sportieve pakjes leken zo uit een fotoshoot van Bruce Weber weggelopen, in een decor waarvoor zo te zien het dubieuze arische oeuvre van Leni Riefenstahl model stond. Als modecollectie was het heel overtuigend. Frisse hemdjes, een fijne tennistrui met kabels, mooie gymschoenen. En wie deze zomer in de stijl van volgend jaar wil lopen moet een bandplooispijkerbroek op de kop tikken en ’m tot boven de knie afknippen en omzomen.

Ook Armani had voor zijn Emporio Armani-lijn een sportclub in gedachte, of beter gezegd: een sportieve herensociëteit. Het ging hem goed af, met ook hier een stortvloed aan korte geplooide broeken. Armani had bij al zijn modellen een snor opgeplakt, wat in combinatie met de dikke eyeliner een wel heel nichterig beeld opleverde. Was het omdat gay verkoopt? Daar is de ontwerpende tweeling Dan & Dean van dSquared2 in ieder geval van overtuigd. Hun show vol voorspelbare geprinte T-shirts en afgeknipte joggingbroeken speelde zich af in de denkbeeldige doucheruimte van een sportschool.

De lelijkste sportkleren maakte Dirk Bikkembergs. Zijn voetballerige Sport Couture is altijd al redelijk ordinair, maar pakte een half jaar geleden nog heel geslaagd uit. Nu dus niet, met a-modieus strakke vestjes en jasjes. En een ontwerper die nog een capuchon onder een colbert durft te doen is natuurlijk meteen gediskwalificeerd.

Bij Calvin Klein gezien: de felgekleurde lycra legging voor mannen. ‘Vind ik sexy’, zei ontwerper Italo Zucchelli (Klein zelf is met pensioen) naderhand. En hoe gewaagd die alom verafschuwde legging ook was, het gaf de Calvin Klein-show wel een goeie, eigenwijze vaart. Calvin Klein is momenteel, samen met Jil Sander en het prachtige Fendi, een van de weinige merken waar vernieuwend, modern ontworpen wordt.

Zo niet Gucci, waar popelend naar uitgekeken werd, want vanaf nu is tassen- en damesmodeontwerpster Frida Giannini van Gucci ook verantwoordelijk voor de mannenlijn. Ze liet zich inspireren door de swinging sixties van Londen, een invloed die al tijden door de collecties van Dior Homme en Burberry waart en wat uitgekauwd raakt. De praktijk wijst uit dat alles wat Giannini voor Gucci verzint de winkel uitvliegt, dus misschien gaat zij er met het goud vandoor, maar meer sportieve vernieuwingsdrang had Gucci niet misstaan.

Gert Jonkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.