pop

De weergaloze show van Eefje de Visser komt hard binnen en voelt als een ontsnapping uit alle ellende ★★★★★

Eindelijk écht live: Eefje de Visser met werk van haar laatste album Bitterzoet. Wat is zij goed.

Eefje de Visser in Carré. Beeld McKlin
Eefje de Visser in Carré.Beeld McKlin

Bij het eerste nummer is het al raak: kippenvel tot achter de oren. En dat blijft een show lang hangen, en zelfs nog opspelen als je alweer buiten bent en langs de Amstel wandelt. Wat is Eefje de Visser in Carré goed en wat voelt haar optreden als een bevrijding, en zelfs als een ontsnapping uit een ellendige pop- en podiumcrisis, ook al is die nog lang niet voorbij.

Waaróm Eefje de Visser zo hard binnenkomt, valt deels ook vanuit die crisis te verklaren. Het heeft natuurlijk te maken met haar vierde album Bitterzoet, dat vlak voor corona verscheen en vrijwel unaniem werd ontvangen als het beste Nederlandse popalbum in jaren. Maar de plaat kreeg een diepere betekenis, juist vanwege de pandemie. De Visser kon haar albumsucces in Nederland niet vieren met meeslepende shows in volle zalen en op de grootste podia, die recht zouden doen aan haar magische muziek. Maar ze liet wel van zich horen.

Onvergetelijk was een optreden nagenoeg zonder publiek op het lege terrein van Lowlands te Biddinghuizen in augustus, dat het leed van een gemist festival moest verzachten. Poëtische nummers als Stilstand kregen daar in het live gestreamde avondlicht een dubbele betekenis. Eefje de Visser werd zo een verzachtende popstem bij alle treurnis, ook toen ze een concertfilm met liedjes van Bitterzoet in de bioscoop liet verschijnen.

Dat zij dan nu, bij een voorzichtige heropening van de podia, uitpakt met een audiovisueel spektakel in de prachtzaal van Carré, is extra emotioneel. Het is een eerste echt grote popshow ná de ‘testevenementen’, met belangrijk nieuw werk en een strak lichtdecor verzorgd door lichtkunstenaar Nick Verstand. Hij ontwierp in Carré een installatie, die al eerder te zien was bij een aantal spectaculaire optredens en nu ook nog dienst kon doen voor De Visser.

Bij het nummer Bitterzoet beweegt een zilveren, van onderen belichte schijf langzaam omhoog, waardoor op het podium achter De Visser en haar twee zangeressen een helle lichtzuil ontstaat. ‘Je verblindt me met tegenlicht’, zingt De Visser, ‘maar blijf, maar blijf.’

Eefje de Visser in Carré. Beeld McKlin
Eefje de Visser in Carré.Beeld McKlin

Sprookjesachtige sfeer

En er zijn meer verbluffende beelden te registreren. Door heen en weer schietende en stroboscopische belichting van links en recht lijkt het zingende trio op het podium ineens van plaats te veranderen en uit een andere tijdzone te komen, alsof je als toeschouwer even kortsluiting maakt in je hersenen. Het verhoogt de vervreemdende en sprookjesachtige sfeer in De Vissers muziek, die dankzij sommige engelachtige zangstukken toch al uit de hemel lijkt neer te dalen.

Het voortreffelijke geluid is de grootste succesfactor van De Vissers Carré-optredens – zij speelde er de afgelopen dagen meerdere op een avond. In de oude, akoestische zaal kan een band soms nogal galmen en gemeen bonken, maar dat gebeurt nu niet. De hypermelodieuze zanglijnen – met dat onvergelijkbare vibrato van De Visser, dat steeds op wonderlijke wijze onder de huid kruipt – klinken prachtig, naast het zeer contrasterende geluid van rauwe en knerpende elektronica met diepe bassen uit de betere techno. Het geluid is perfect in balans, en al staat het volume opvallend hoog en zijn de bassen voelbaar tot in de onderbuik, de teksten zijn ook nog te verstaan.

Wat is haar nummer Zwarte zon toch een parel van de nieuwe Nederlandstalige muziek, zelfs al hoef je de inhoud nu misschien niet meer te associëren met een dreigend einde der tijden. De echoënde stem van De Visser draait rondjes langs de balkons en de loges in Carré, en waarschijnlijk galmt ze daar nu nog na. ‘Zie de scherven, als ik je loslaat. Je maakt de zon zwart, je maakt de zon zwart.’ Wat een weergaloze show.

Eefje de Visser in Carré. Beeld McKlin
Eefje de Visser in Carré.Beeld McKlin

Toen Eefje de Visser vorig jaar in januari haar vierde plaat Bitterzoet uitbracht, maakte zij zich op voor een lange tournee, en vooral veel shows op festivals. Het liep anders, want het podiumleven kwam tot stilstand. In de Volkskrant legde De Visser in juni vrig jaar uit uit hoe belangrijk festivals zijn voor musici, en de levensloop van hun albums. ‘Een album komt tot leven tijdens clubtours en met name op festivals. Daar kun je aan een publiek dat níét speciaal voor jou een kaartje heeft gekocht laten zien wat je in huis hebt.’ Een grote tournee zit er nog even niet aan te komen: die volgt volgend jaar, want De Visser is in verwachting. Ze staat wel geprogrammeerd op Lowlands.

EEFJE DE VISSER

Pop

★★★★★

5/7, Carré, Amsterdam. Herhaling 6/7.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden