De week van adjunct-hoofdredacteur Pieter Klok

Adjunct Pieter Klok blikt deze zondag, tijdens de vakantie van de hoofdredacteur, terug op de nieuwsweek en licht enkele bijzondere artikelen uit.

Olaf Tempelman gaat deze week op zoek naar het Tokio van de Japanse schrijver Haruki Murakami. Beeld Sanne de Wilde

Interviewer Frénk van der Linden volgt ons goed en kritisch. Vooral onze interviewers houdt hij scherp in de gaten. Bijna altijd had de voorbereiding beter gekund. Maar deze week was hij uitzinnig enthousiast. 'Verrukkelijk interview gisteren met Wiebes!' mailde hij dinsdag.

En hij heeft gelijk. Zo'n interview kom je niet vaak tegen. Staatssecretaris Eric Wiebes vindt het leuk om eindeloos te knutselen aan een nieuw belastingstelsel en hij geniet van debatten met zijn politieke tegenstanders. Dit is een politicus die niet politiek is, die weigert te polariseren. Elke berekening, elke ijdelheid lijkt te ontbreken. En dat is een verademing.

Staatssecretaris Eric Wiebes. Beeld ANP

Bekijk ook de foto eens goed. Die is gemaakt met de natte collodium glasplaat. Een techniek die in 1851 werd uitgevonden en die aan een revival bezig is. Het is een reactie op de vluchtigheid van het digitale beeld. Lees er hier alles over.

Alle geïnterviewden in onze zomerserie De Wending worden op deze wijze geportretteerd. Ook Michel Catalano de eigenaar van de drukkerij waarin de twee Charlie Hebdo-terroristen hun toevlucht zochten. Catalano blijkt een zeer begenadigd verteller.

Onze correspondent in Frankrijk, Peter Giesen, schreef deze week ook dit mooie profiel van de bandeloze en ongrijpbare Gérard Depardieu. Omdat hij ons blijft fascineren, wordt hem uiteindelijk alles vergeven.

Deze foto is gemaakt volgens het collodiumprocedé. Bij die methode, daterend uit de periode 1850- 1880, wordt ter plekke een aluminiumplaat of glasplaat gecoat met een laagje zilver. Daarop wordt de foto genomen. Het is een bewerkelijk en moeilijk procedé dat de laatste jaren weer in opkomst is. Beeld Sergiy Shushyn
Huppert en Depardieu in Loulou (1980), waarin ze een acteursechtpaar spelen. Beeld Etienne George/Rue des Archives

Olaf Tempelman, die vorige week onthulde dat Tahiti helemaal geen paradijs is, gaat deze week op zoek naar het Tokio van mijn favoriete schrijver Haruki Murakami. Zijn jazzclub blijkt een apotheek geworden en ziet hij hem daar niet hardlopen in de Meiji Tempel Tuin?

Onze verslaggever Iwan Tol verwondert zich nog dagelijks in de Tour. Elke dag heeft hij een hilarisch tweegesprek met Just Fontein voor ons onvolprezen Tourblog. Lees ook dit stuk over meesterknecht Wout Poels.

Om niet af te koelen stond Wout Poels de verslaggever zo te woord (zie foto hiernaast). Het is net een cabaretier die aan het begin van de voorstelling zijn hoofd door de gordijnen steekt.

Iwan Tols frisse blik levert meer fijne stukken op, zoals deze over de Bus.

Wout Poels. Beeld .

Paul Onkenhout schreef deze week - volgens Arnon Grunberg, althans - een mini-roman over Dick Nanninga. Een dag eerder schreef hij ook al dit mooie profiel over Jack van Gelder. Vooral de openingsscène is memorabel.

Staat u dit weekend vast in een Franse file, omdat de boeren hun tractors op de snelweg hebben geparkeerd? Lees dan op uw gemak deze glasheldere analyse. En als het heel lang duurt, moet u ook zeker dit stuk van Mac van Dinther lezen.

Mac vraagt zich al bijna twee jaar af wat we moeten eten, om onszelf en de aarde zo gezond mogelijk te houden. Hij heeft uitgebreid studie gedaan en zijn bevindingen in tien geboden gegoten. Lees ook alle afleveringen die hieraan voorafgingen. Zo, nu bent u in een keer helemaal bij en inmiddels is de file wel opgelost, mogen we hopen.

Mac van Dinter heeft uitgebreid studie gedaan naar wat we moeten eten. Beeld Studio V

Dit is tot slot echt een stuk om te bewaren. Wanneer is een vergelijking met de Tweede Wereldoorlog geoorloofd? Haro Kraak maakte een haarfijne analyse. Kunt u er altijd bijpakken als u overweegt iemand met Hitler te vergelijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.