De week in boeken Boek via Messenger

De week in boeken: Boek-als-bericht van James Patterson

De Amerikaanse schrijver James Patterson lanceerde zijn nieuwste thriller via Facebook Messenger. Om jongeren aan het lezen te krijgen, zegt hij.

James Patterson. Beeld Getty Images

Op de vraag ‘Wat vond je beter: het boek of de film?’ is sinds kort een nieuw antwoord mogelijk. Vorige week stuurde de Amerikaanse bestsellerauteur James Patterson (380 miljoen verkochte boeken) zijn nieuwste thriller Chef de wereld in. Niet als boek, niet als film, maar als boek en film tegelijk. Chef komt tot ons via Facebook Messenger. Bericht na bericht. In korte teksten, foto’s, ­geluidsfragmenten, en filmpjes.

Patterson (71) was toch al nooit vies van ­vernieuwingen in het boekenvak. Hij omarmt e-readers, gaf een serie ultrakorte boeken (à 4 dollar) uit, en werkt openlijk met een reeks co-auteurs om zijn schrikbarende tempo (meerdere boeken per jaar) op peil te houden. Deze zomer publiceerde hij met oud-president Bill Clinton de thriller The President Is Missing.

Maar het gratis lanceren van een boek via ­Facebooks berichtenservice wordt gezien als Pattersons meest radicale stunt. Bedoeld, aldus de schrijver zelf, om vooral jongeren aan het ­lezen te krijgen.

Heeft dat kans van slagen? Vast wel. Want jongeren lézen wel, meer dan ooit zelfs. Ze lezen alleen zelden een boek. Tekst nemen ze vooral tot zich via hun smartphones. En laat Pattersons schrijfstijl – korte zinnen, korte hoofdstukken, weinig uitgewerkte personages, veel spanning – daar nu uitermate geschikt voor zijn.

Best kans dus dat jonge lezers in de zoekfunctie van hun Messenger-app ‘The Chef by James Patterson’ zullen intikken. En beginnen te lezen over Caleb Rooney, een op een zijspoor gezette, voormalige politieagent die furore maakt als kok in een foodtruck; verliefd wordt op de vrouw van een collega-chef én onderwijl een terroristische aanslag tijdens Mardi Gras in New Orleans probeert te verijdelen.

Vraag is alleen wanneer ze afhaken.

Als de toevoer van vier verse zinnen op hun schermpje op zich laat wachten – nét nu het spannend wordt?

Of als een filmpje weer eens een moment in het verhaal laat zien dat je prima kunt missen (een inwisselbare dialoog in de foodtruck, een zinloze opname vanaf het dashboard van Rooney’s auto) – zelden een aanwijzing voor de oplossing van het mysterie, nooit keiharde ­actie?

Pattersons boek-als-bericht lijkt gemaakt door iemand die verstand heeft van film noch sociale media – of in elk geval niet bereid was daar geld in te steken. Op de vraag wat beter was, het boek of de film is het antwoord: in elk geval niet de Facebook-app.

Lees ook:

Boekenchef Wilma de Rek: ‘Een roman is goed als je erin wilt blijven wonen’
Hoe schrijf je een recensie van een boek? En wat is nou eigenlijk een goed boek? Wilma de Rek, chef van de boekenredactie van de Volkskrant: ‘Je kunt niet zeggen dat een boek goed of slecht is.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.