Recensie De Drie Musketiers

De Warme Winkel en Pieter Kramer zetten met De Drie Musketiers een bruisende zomerproductie neer ★★★★☆

De Drie Musketiers in het Amsterdamse Bostheater. Beeld Sofie Knijff

De Drie Musketiers

★★★★☆

Door De Warme Winkel en Amsterdamse Bostheater i.s.m. ITA. 

Regie Pieter Kramer. 

6/7, Amsterdamse Bostheater. Hier t/m 31/8.

En daar heb je er weer eentje, het lijkt wel een plaag: overal waar je kijkt duikt een rode puntmuts op. Aangevoerd door hun kabouterkoning, werpen ze keer op keer obstakels op en vormen ze met hun listen en malle blotebillenpraktijken een regelrechte ergernis voor de moedige musketiers. Aramis, Athos, Porthos en D’Artagnan hebben hun handen vol aan de wezentjes.

Dat krijg je ervan als theatercollectief De Warme Winkel losgaat op een klassieker als De Drie Musketiers (1844) van Alexandre Dumas. Dit jaar bespelen ze het Amsterdamse Bostheater, dat zijn 35ste verjaardag viert. Bijzonder spektakel op locatie, daarin hebben Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen en Ward Weemhoff zich wel vaker meer dan bewezen, en ook nu stellen ze niet teleur. 

Samen met een paar straffe gastspelers en een stel dartele toneelschoolstudenten zetten ze in (eind)regie van Pieter Kramer een bruisende, geestige en toegankelijke zomerproductie neer zoals die past in het bos. Met kabouters en adembenemende stunts. En een moraal van het verhaal over het belang van aandacht en afleiding in een mensenleven.

De Drie Musketiers Beeld Sofie Knijff

Hoewel er vrolijk is ingegrepen in de avonturenroman blijven een aantal sleutelmomenten herkenbaar. Het stuk begint met D’Artagnan (de latere vierde musketier) en zijn hartewens zich aan te sluiten bij de befaamde eregarde van de Franse koning. Daartoe moet hij natuurlijk eerst een aantal beproevingen doorstaan, waarvan het publiek keer op keer getuige is.

Verder wordt er volop geduelleerd, gespioneerd, gevreeën en gecomplotteerd, waarbij de kerk (kardinaal Richelieu en zijn handlangers), de Franse koning plus achterban en vooral de koningin zich niet onbetuigd laten. Dat resulteert in aanstekelijke scènes zoals die tussen de koningin en haar hofdame waarin ze hun liefdesleven en bijbehorende problemen bespreken of die met de soms toch wat knullige D’Artagnan (Benjamin Moen, goed op dreef) en het brallerige trio waarmee hij zich zo graag inlaat.

Het decor van ruwe panelen maakt slim gebruik van alle mogelijkheden die de Bosomgeving biedt, met grappige doorkijkjes en geheime kamers. Onvermijdelijk overkomende vliegtuigen zijn handig opgenomen in het stuk en er fietst zelfs een boskabouter als roeicoach richting Bosbaan.

Zo komen Kramer (hij regisseerde geroemde familievoorstellingen van het Ro Theater/Theater Rotterdam) en de Winkeliers tot een voorstelling die het beste van hun theatrale werelden samenbrengt. Het is een pleidooi voor aandachtigheid en draagt ook bespiegeling in zich, tegelijkertijd biedt de voorstelling lekker tegendraads en verrukkelijk toneel voor verstrooiing en vertier.

De Drie Musketiers in het Amsterdamse Bostheater. Beeld Sofie Knijff

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden