Recensie De vrekkin

De vrekkin is een vrolijke glittershow over en voor de hele familie (vier sterren)

Deze familievoorstelling is een vrolijk glitterfeest, met dank aan Molière en een knipoog naar Ab Fab. En Betty Schuurman valt op als een geweldig spelende vrekkin.

Beeld PhileDeprez

De vrekkin door HNT/NTjong. Tekst: Jibbe Willems. Regie: Noël Fischer. 21/10, Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Tournee t/m 13/1. 

‘Ouwe rimpelvlek’ en ‘ontplofte poedel’ – eerst leken ze de beste maatjes, maar na een tijdje is geen scheldwoord te gek voor Henrietta Harpagon en haar vriendin Froufrou. De laatste blijkt dan ook een gemene intrigante en de eerste geeft alleen maar om haar geld. Als Henrietta aan de zaal vraagt: ‘Maar ik ben toch een heel leuk mens?’, roepen de kinderen daar aanwezig in koor: ‘Nee!’

Als volwassene (en eeuwig kind) vind je dat dan ergens toch een beetje zielig voor deze vrekkin, het middelpunt van de nieuwste voorstelling van NTjong, geweldig gespeeld door Betty Schuurman.

Molières De vrek was het uitgangspunt voor dit stuk, dat door Jibbe Willems werd bewerkt voor een hedendaags publiek van 8 tot 88 jaar. Regisseur Noël Fischer liet zich daarnaast onder meer inspireren door het fotoboek Generation Wealth van de Amerikaan Lauren Greenfield.

Het resultaat is een fijne glittershow met bordkartonnen stretched limo’s en privévliegtuigen, maar ook met personages van vlees en bloed die je graag in het hart sluit. Naast de vrekkin is dat vooral haar zoekende zoon Leander (Sander Plukaard) en de vader des huizes (Bram Coopmans), die er als pa nooit was voor de kinderen, maar inmiddels in gendertransitie is, zweverig en omnipresent. De kleine verwijzingen naar populaire tv-series als Ab Fab en Transparent – getoupeerde haardossen, een champagneverslaving, de vrouw-vaderfiguur die opeens vaker opduikt dan je lief is –, ze dragen allemaal bij aan het vrolijk-ingewikkelde familieverhaal dat iedereen ergens voor zichzelf zal herkennen, in bepaalde details of elementen. In het middendeel wordt het even wat minder spannend en zal een 8-jarige mogelijk vaker gaan verzitten, maar de geestige ‘verhaspelingen’, het feestelijke decor en de aankleding maken het tot een voorstelling die je met, maar ook zonder familie graag ziet.

Fotomuseum Den Haag toont dit najaar, in samenwerking met Annenberg Space for Photography in Los Angeles het eerste grote overzicht van het werk van Lauren Greenfield.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.