Muziektheater

De Vreemdeling lost de verwachtingen slechts deels in ★★★☆☆

Het begin is droogkomisch, het slot indrukwekkend, maar het middengedeelte wringt.

De Vreemdeling Beeld Ben van Duin / eye-Depicy
De VreemdelingBeeld Ben van Duin / eye-Depicy

Michiel Voet vertelt zelf hoe het allemaal begon met De Vreemdeling. Zijn voorstelling, nu te zien op het Amsterdamse Over het IJ Festival, is namelijk een vervolg op een eerder project: De Onzichtbare Man. Dat behoeft wat theatrale uitleg. Op een aanstekelijke manier steekt hij van wal.

Voet, beeldend kunstenaar die zich de laatste jaren vaak toelegt op scenografie, bood ooit de illegale Algerijn Karim Ramtani onderdak in zijn atelier op de NDSM-werf. Ramtani, een geboren (levens)verhalenverteller, inspireerde Voet tot een voorstelling bij Orkater (met Leopold Witte, in 2014), een tentoonstelling en een boek.

Maar op een dag is de Algerijnse muze verdwenen. Weg. Een telefoontje biedt ten slotte opheldering: na jaren van onzichtbaarheid en uitzichtloosheid in Europa is Ramtani teruggekeerd naar Algerije. Voet besluit ’m daar te gaan opzoeken.

Dat wordt een hele onderneming die verwachtingen schept: van opnieuw boeiend theater dat treffend documentair materiaal over vluchtelingenbeleid en daarmee verbonden ervaringen op een goede manier paart aan fictieve, theatrale elementen en ook luchtige momenten.

De Vreemdeling lost die verwachting deels in. Het begin van Voets zoektocht is droogkomisch, met een filmflard waarin iemand stellig beweert dat Ramtani totaal ergens anders is dan in Algiers en met beeld van spandoeken waarmee Voet op locatie zijn vriend oproept tot contact.

Het middengedeelte is minder sterk. Voet vertrekt op roadtrip door de Sahara met drie personages die elk een kijk op de vluchtelingenproblematiek vertegenwoordigen. Maar de uitwerking, ook door verschillen in toon en lengte, blijft wat wringen, het mooie scènebeeld en Meral Polats prachtige zang ten spijt.

Het slot is dan weer indrukwekkend. Het lijkt eind goed, al goed terwijl je weet: dat is het natuurlijk niet echt.

De Vreemdeling

Muziektheater

★★★☆☆

Door Orkater. Concept: Michiel Voet, Leopold Witte. Regie: Leopold Witte. Met: Meral Polat, Adam Kissequel, Ozan Aydogan.

14/7 Over het IJ Festival, Amsterdam. Hier t/m 18/7. Tournee tm 1/12.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden