De vraag is niet of Clarkson terugkeert, maar waar

Jeremy Clarkson moet definitief weg bij de BBC. Maar dat hij nieuw emplooi zal vinden lijkt zeker, maar op welke zender? En gaat hij alleen of neemt hij zijn collega's Richard Hammond en James May mee voor Top Gear 2.0?

Jeremy Clarkson tijdens de repetitie van Top Gear Live in de Ziggo Dome in 2013 Beeld anp

ITV, een commerciële zender die voor iedere Engelsman gratis te zien is, heeft zich al eens eerder opgeworpen als vangnet voor sterren die bij de BBC geen toekomst meer hadden. Zo kreeg Jonathan Ross daar enkele geleden zijn eigen praatprogramma nadat de BBC zijn miljoenencontract had ontbonden. Dat volgde op een radio-uitzending waarin Ross en Russell Brand zich schofterig hadden gedragen tegen over de oude acteur Andrew Sachs (Manuel uit Fawlty Towers).

Een andere mogelijkheid is Sky. Dankzij de diepe zakken van Rupert Murdoch kan deze zender makkelijk voldoen aan de financiële eisen van Jeremy Clarkson, die met zijn miljoenencontract bij de BBC een van de best betaalde televisiemakers (en ambtenaren, aangezien de publieke status van de BBC) van het land was. Bovendien schrijft Clarkson nu al columns voor The Sun en The Sunday Times, kranten uit de stal van Murdoch. Probleem is dat Sky als betaalzender een beperkt bereik heeft.

Meer over Jeremy Clarkson

'De bokito van de BBC op weg naar de uitgang'. Lees hier het profiel over Jeremy Clarkson.

Aziaten, vrachtwagenchauffeurs, Duitsers, milieu-activisten: veel groepen heeft Clarkson al beledigd.
Lees hier een overzicht van eerdere controverses rondom de presentator.

Het Top Gear-team: James May, Jeremy Clarkson en Richard Hammond Beeld anp

Outsiders zijn Netflix, Channel 5 en de 'mannenzender' Dave die al jaren oude episodes van Top Gear uitzendt. Ook Youtube wordt genoemd als mogelijk medium voor een nieuw autoprogramma rondom Clarkson.

De BBC is sowieso de grote verliezer van deze hele episode. Zonder Top Gear verloor het zondagavond liefst vier miljoen kijkers.

Kwaad bloed

Nu is er dan toch te veel kwaad bloed ontstaan tussen Clarkson en de BBC. Zo is de presentator ziedend op twee anonieme omroepbazen die hem vergeleken met wijlen Jimmy Savile, de televisiepersoonlijkheid die jarenlang meisjes en vrouwen seksueel misbruikt bleek te hebben en de goede naam van de omroep daarmee door het slijk heeft gehaald. Clarksons advocaten bereiden momenteel een smaadzaak voor. Tijdens een veiling ging hij afgelopen week flink tekeer tegen zijn oude werkgever.

Het is vooral de vraag wat Hammond en May gaan doen. Blijven ze, of volgen ze het spoor van hun in ongenade gevallen anchorman? Een Top Gear zonder Clarkson is immers een soort Soprano's zonder Tony, en dus bij voorbaat gedoemd te mislukken. De twee houden zich stil, al houdt May zijn volgers op Twitter gedetailleerd op de hoogte van zijn leven als werkloze. Hij deelt ervaringen als het eten van 'active yoghurt', het opruimen van keukenkastjes en het kappen van hout. May kan zo aan de slag als komiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden