BladVPRO Gids

De VPRO Gids is nog steeds de VPRO Gids, en doet het tegen de stroom in goed

Wat is lezenswaardig deze week? Veel documentaires, weinig Frans Bauer, in de VPRO Gids. Wel Merel Westrik, die veel opstak van EO-programma Jong.

Beeld Marie Van Der Donk

Het was geen verrassing dat Piet Bakker, oplagefetisjist en voormalig lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, een jaar geleden concludeerde dat de omroepbladen onder zware druk staan. Breaking news is het niet, gaf hij toe.

Veelzeggend waren de cijfers wel. Net zoals de vrouwentijdschriften verloren rtv-bladen sinds de eeuwwisseling meer dan 60 procent van de betaalde oplage. Met veertien titels is de markt meer dan verzadigd.

De witte raven in 2019 waren het nieuwe MAX Magazine en, verrassend, de oude VPRO Gids die zowaar een oplagestijging kon noteren van 5 procent. Recente oplagecijfers zijn niet bekend, maar reken er maar op dat er wekelijks zo’n 140 duizend exemplaren worden gedrukt, goed beschouwd een kolossaal aantal.

Eerste conclusie: de VPRO Gids is nog steeds de VPRO Gids. De columnisten zijn Esther Gerritsen, Arnon Grunberg natuurlijk en A.L. Snijders, de stevige bouwstenen kunst, cultuur en media. De onderwerpen zijn merendeels zwaar, waarmee zéker niet is gezegd dat de stukken niet om door te komen zijn. Anders dan in bijvoorbeeld de VARAgids zijn lichte onderwerpen wel spaarzaam. Frans Bauer is hier in geen velden of wegen te bekennen.

Merel Westrik is wel aanwezig. De presentator van Ladies Night wordt in de rubriek ‘Kijken’ geïnterviewd over haar tv-voorkeuren. Ze verlangt terug naar Theo en Thea, keek ademloos naar De wereld van Boudewijn Büch en werd gevormd door Jong, het programma van de EO waarin jonge mensen vertelden over hun ziekte of een andere levensveranderende gebeurtenis. ‘Het heeft m’n blik op mijn eigen leven en ‘leed’ veranderd.’

Maar de VPRO Gids zou de VPRO Gids niet zijn als niet ook zou worden geschreven over een documentaire over het afluisterschandaal Rubikon uit de jaren zeventig, om 00.45 uur uitgezonden door de Duitse ZDF. In het tv-aanbod is uitzonderlijk veel aandacht voor documentaires, niet alleen van eigen makelij en niet alleen te zien op de Nederlandse tv-kanalen.

De pijlers deze week zijn onder meer stukken over de tentoonstelling Black Light in Eye Filmmuseum over de zwarte cinema, de miniserie The Plot Against America op Ziggo naar de roman van Philip Roth en een interview met de Chinese regisseur Diao Yi’nan. In een verhaal over een uitzending van VPRO Tegenlicht over het menu van de toekomst gaat het terloops even over Pringles, de welbekende zoutjes in de kartonnen bus.

Er deugt niks van, zo blijkt. Pringles is een ‘overontwikkeld product, dat staat voor alles wat de perverse voedselindustrie ons heeft gebracht’. Nooit bij stilgestaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden