theaterrecensie boulevard

De voorstellingen op Theaterfestival Boulevard in Den Bosch hebben stuk voor stuk lak aan de logica

Een Vlaamse invasie tekende het eerste weekend van het tiendaagse Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. En dat betekent: een lange neus naar plot, logica en orde. Geen verhalen met een begin, midden en eind maar ongepolijste voorstellingen. Met een beer die ploft, een vis die verdrinkt en een bokser die huilt.

Big Bears Cry Too van Miet Warlop en HetPaleis Foto Reinout Hiel

Schalen met bitterballen werden in groten getale uitgedeeld op het plein, donderdag tijdens de opening van Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Maar ze smaakten niet naar vleesragout. De gefrituurde ballen bleken gevuld met een risotto met chocola. Wat je aan de buitenkant denkt te zien, smaakt aan de binnenkant heel anders – daarmee onderstreept de leiding het thema van deze 34ste editie: What you see is what you guess. Zien we werkelijk alles? Of staan we open voor kronkels en verrassingen?

Belgen weten daar wel raad mee, zo bleek tijdens dit eerste weekend van het tiendaagse theatergebeuren, dat als een van de weinige festivals in Nederland nog volop Vlaams theater programmeert.

Big Bears Cry Too (vier sterren)

Het meeste lak aan logica had de Vlaamse theatermaker en beeldend kunstenaar Miet Warlop (1978) in de jeugdvoorstelling Big Bears Cry Too (6+), gemaakt bij HetPaleis in Antwerpen. Performer Christian Bakalov struint op zijn gemakje over het podium om te biljarten met levensgrote pillen, om tanden uit een gebit te schieten, of knuffelberen uit hun vel te laten barsten en roze ballonnen te laten klappen door een lachend kunstgebit. Zwaar ademend door een griezelig masker wandelt hij rond en laat zich vervolgens door een blower bijna de lucht in blazen. Naast pingpongballen, plastic zeilen en kleurstoffen vormen bladblazers de grootste troef van Big Bears Cry Too. Doordat alles ter plekke handmatig de scène op wordt gestuurd, krijgt de voorstelling een even wonderlijk en absurd als rustgevend en ongerijmd karakter. Terwijl er toch best lugubere dingen gebeuren, die je wel ziet, maar niet verwacht en moeilijk kunt navertellen.

[B] (drie sterren)

Ook de drie boksers en zeven dansers in [B], van het choreografenduo Koen Augustijnen en Rosalba Torres Guerrero, houden zich niet aan de regels van de ring, of de wetten van de dans. Gelukkig maar. Alle motoriek is duidelijk te herleiden tot gevechtstechnieken, tot aan het zwachtelen van polsen aan toe: de uppercuts, de linkse directe en het sparren, dribbelen en pareren. En er klinkt dan telkens wel een gong voor een volgende ronde, het werkelijke gevecht speelt zich af buiten de boksring, tussen de stootkussens die als zwiepende coulissen domineren.

Daartussen krijgt verliezen of winnen menselijke proporties, prachtig verbeeld tijdens duetten waarin ook gespierde lijven niet alles kunnen incasseren. Ja, en als de makers dan tijdens een vertraagd gevecht aria’s laten klinken – een theatermiddel dat Augustijnen bij les ballets C de la B zeker heeft meegekregen van zijn leermeester Alain Platel – slaat de ontroering toe. Dan wiegen stoere lichamen elkaar in de armen en huilt iemand in de oksel van een ander. Fraai zijn ook de podiumbrede videobeelden met close-ups, waarin de jukbeenderen van alle performers in elkaar overvloeien tot één torso met tien hoofden. Wel kent [B] een aantal ‘valse’ einden: meermalen wordt een slotoffensief ingezet, waarna de voorstelling toch doorgaat om uiteindelijk de 90 minuten vol te maken.

[B] van Siamese Cie Koen Augustijnen en Rosalba Torres Guerrero Foto Danny Willems

Cantina (vier sterren)

Volkomen uit de hand loopt het in Cantina van Laika, tafeltheater waarbij gevriesdroogde shiitakes, geschubde koolrabi en oranje pureeballen het publiek net zo op het verkeerde been zetten, als de drie performers die onverwacht bijval krijgen van Bossche amateurs uit de zaal. In een decor van rijen tafels en kille golfplaten proberen drie obers zingend en rennend te ontsnappen aan de strenge wetten van hun baas.

Controle, hygiëne, efficiëntie en bezuinigingen worden van hogerhand via een letterbord gedicteerd. ‘De wetten van de markt zijn de rechten van de mens’, ratelen de letters. Of ‘dankzij de vooruitgang is er vooruitgang’. Maar wanneer het plastic alle macht grijpt, is het verzet niet te stuiten, onder het motto ‘Kneed je dromen, warm ze op’. Helaas helpt de slechte akoestiek met het golfplaten decor de zang en de slapstick meermaals om zeep. De kostuums van poetsdoeken, handschoenen, flessenjurken, vissenkoppen en plastic repen mogen dan hilarisch zijn, iets minder rommelig zou dit tafeltheater wel mogen worden opgediend.

Vissenkoppen zwemmen door het publiek tijdens Cantina van Laika Foto Kathleen Michiels
Cantina van Laika Foto Kathleen Michiels

Geheimzinnige Block Boxen

Midden op de Parade, het centrale festivalplein van Boulevard, staan drie megablokken van scenograaf Theun Mosk. Van buiten zwart, paars en geel, in basale vormen zoals een halve cirkel, een driehoek en een vierkant. Binnen in de blokken, bijna geluidsdicht en volledige donker, speelt zich wonderlijk intiem theater af en trek je je voor een kwartier terug uit het festivalgedruis. Om bijvoorbeeld het bedrieglijke perspectief van diepte en zwart te ervaren in Waldeinsamkeit van de Vlaming Benjamin Verdonck. Of in een weids universum te dwalen, alsof je zacht valt in een diepe put van Vrouw Holle, tijdens Solaris van Alexandra Broeder en Willemijn Zevenhuijzen. Of om met je snufferd bijna bovenop de exorbitante verkleedpartijen en naakte lijven te staan tijdens een performance van United Cowboys. Geen wonder dat dan je mobiel even moet worden geseald.

AFB1 door United Cowboys in een Block Box van Theun Mosk Foto Maarten van der Put

Theaterfestival Boulevard

Big Bears Cry Too (6+) door Het Paleis, Miet Warlop, 2/8, Bij Katrien, Den Bosch. Nog te zien: 4/11, Theater Rotterdam (vier sterren)