TheaterrecensieMama Marlene

De voorstelling Mama Marlene ontrolt zich als een verzorgd geheel ★★★☆☆

De tweede voorstelling van een drieluik over de positie van de vrouw is geschreven door Eva Marie de Waal en Sophie van Winden.

Mama Marlene.Beeld Bart Grietens

‘Het idee dat een moeder zich moet opofferen voor haar kind. Jij hebt die hardnekkige moedermythe aan je laars gelapt’, zegt Maria tegen Marlene. Even later: ‘Maar ik heb je wel gemist.’ Marlene ligt er in haar nadagen nog immer als een diva bij, bontjas om de schouders, de legendarische benen gehuld in een goudkleurige legging. Met naast zich, zoals al haar hele leven: Maria, haar personal assistant, kleedster, kapster, en ja – haar dochter.

In Mama Marlene, hun tweede voorstelling in een drieluik over de positie van de vrouw, kijken actrices Eva Marie de Waal en Sophie van Winden via Marlene Dietrich naar het acteursvak, de moederrol (en die van de dochter) en het vrouwelijke rolmodel. Beginnend bij een auditieronde, waarin twee actrices elkaar onverhoopt tegenkomen terwijl ze allebei gaan voor de droomrol: die van Marlene. Of anders die van Maria dan toch.

Dat vormt een lekkere, vlot getimede opmaat tot wat zich in eindregie van Mirjam Koen ontrolt als een mooi verzorgd geheel: kostuums met fijne glamourtrekjes (Miek Uittenhout), goed lichtontwerp (Yuri Schreuders), en deze twee actrices die het levensverhaal van diva Dietrich soepel koppelen aan dat van henzelf als vrouw met kind die haar vak serieus neemt in tijden van #MeToo. Soms levert dat weinig verrassende teksten op wanneer Waal en Wind (zoals hun collectief heet, ze schreven het samen) losgaan over jong moederschapsleed, maar die scènes worden tijdig afgewisseld met ontroerende wanneer het tweetal – alternerend – in de huid kruipt van Marlene en Maria.

Mama Marlene

★★★☆☆

Door Rudolphi Producties/Waal en Wind. Tekst & spel Eva Marie de Waal en Sophie van Winden. Eindregie Mirjam Koen.