Blik-test Skoda Karoq en Volkswagen T-Roc

De Volkswagen T-Roc en de Skoda Karoq zijn praktisch hetzelfde: welke te kiezen?

De Volkswagen T-Roc en de Skoda Karoq: het zijn tweelingzusjes van dezelfde Volkswagenmoeder. Zijn er überhaupt verschillen?

Tweelingzusjes Volkswagen T-Roc en Skoda Karoq.

Skoda Karoq

Designers bij Porsche, onderdeel van Volkswagen, hebben het luizigste baantje in de auto-industrie. Hun ontwerp verandert immers nauwelijks. Maar misschien geldt dit wel voor alle ontwerpers van de Duitse grootmacht. Neem de Karoq van Skoda, ook onderdeel van VW. Dat is een verklede Volkswagen T-Roc, die genetisch sterk verwant is aan de Ateca van Seat, óók Volkswagen. Allemaal broers van dezelfde moeder, en dus lijken ze enorm op elkaar. Makkelijk ontwerpen, zo.

De Karoq is een SUV, de modelvariant die de laatste jaren niet is aan te slepen. Beetje hoger, beetje ruimer, beetje stoerder dan het model waarvan-ie is afgeleid (in dit geval de Volkswagen Tiguan). Het is vooral de wat hogere zit die automobilisten over de streep trekt. Dat al die oppervlakte tot een hoger verbruik leidt, deert nauwelijks; motoren zijn immers zuiniger geworden en de olieprijs was de afgelopen jaren laag. De vraag is of het model populair blijft, nu de brandstofprijs fors aan het stijgen is.

Dus bouwen alle merken SUV's. Dit zijn de betaalbare versies van het VW-concern. Opmerkelijk: de basisuitvoering van de Skoda is ruim 2.000 euro duurder dan die van VW. Ooit was Skoda het goedkope zusje van VW, maar die tijd is kennelijk voorbij. Al krijgt de Skodarijder voor het extra geld wel een knie-airbag, parkeersensoren achter, een middenarmsteun, lichtmetalen velgen, mistlampen en nog wat snuisterijen. En de bagageruimte is bijna 70 liter groter. Van een litertje meer of minder wordt Blik doorgaans niet warm of koud, maar dit is toch een koffer extra die mee kan.

Wat betreft interieur zijn beide zo goed als eender. De luchtroosters zitten op andere plaatsen en hebben een andere vorm, net als het dakkapelletje boven de meters. De materialen voelen vriendelijk aan en ogen modern, al is het dashboard niet zo futuristisch als bijvoorbeeld dat van de nieuwe Mercedes A-klasse.

Te goed

Het gaat goed met Skoda: verkopen zijn de afgelopen tien jaar wereldwijd bijna verdubbeld van 630 duizend auto’s per jaar in 2007 tot 1,2 miljoen vorig jaar. Met een winstmarge van bijna 10 procent is de Volkswagendochter inmiddels een van ‘s werelds winstgevendste automerken, onder meer dankzij de lagere lonen in thuisland Tsjechië. Maar misschien gaat het wel iets te goed, noteerde Automotive News vorige week. Door de enorme groei draaien beide fabrieken in Tsjechië tegen de maximale productiecapaciteit en stellen werknemers steeds hogere looneisen, waardoor de winstgevendheid gevaar loopt. Vorig jaar stegen de lonen bij Skoda met 10 procent en dit jaar, na stakingsdreigingen, met 12 procent.

De Karoq heeft een paar ontwerpgrapjes die hem net even leuker maken dan zijn VW-broer. Zo is er de ‘hoedenplank’ (tegenwoordig meestal een afdekmatje), die automatisch wegschuift zodra de achterklep wordt geopend. En het testmodel heeft als optie (400 euro) de Varioflex-achterstoelen. Dat betekent dat ze verstelbaar zijn, en onafhankelijk van elkaar naar achter geschoven kunnen worden als er weinig bagage mee hoeft. Meer beenruimte dus voor de achterpassagiers. Goede vondst en vanwege de betaalbaarheid onze favoriete optie.

Rijden met de Karoq is prettig, we kunnen geen ander woord vinden. Comfortabel, niet zwabberig, de motor is prima, de dsg-automaat blijft ingenieus. De nieuwe motor kan ook op twee cilinders lopen, waardoor hij zuiniger is. Cilinderuitschakeling (te zien aan een lampje in het dashboard) gebeurde echter sporadisch. Het lijkt erop dat de zuinige modus alleen werkt bij halfvolle maan, als mars in samenstand met Jupiter staat, en dan alleen op donderdagavond.

Het overzicht dat de pr-medewerker stuurde, lijkt dit te bevestigen, al speelt in ons geval vermoedelijk mee dat het tijdens de testweek nog behoorlijk koud was en de kachel er flink aan moest trekken. Dit kan ook een reden zijn dat de motor niet op twee cilinders wilde lopen. Verder moet, zo blijkt uit het overzichtje, het toerental tussen de 1.250 en 4.000 liggen, mag het koppel niet te hoog zijn, moet de olie op temperatuur zijn en mag de bestuurder niet te sportief hebben gereden. Maar als aan al deze voorwaarden is voldaan, dan gaat de helft van de motor in de slaapstand en bespaar je 16 procent brandstof. In de praktijk rij je dan dus met 85 achter een vrachtwagen. We haalden wel gemiddeld 1 op 14. Geheel niet slecht voor een SUV.

Welke van de twee te kiezen? Als het om uiterlijk gaat, wint de T-Roc nipt. Maar dat is een kwestie van smaak en daarmee onbelangrijk. De Karoq is praktisch en heeft het bruikbaarste interieur. De vanafversie is duurder en rijker uitgevoerd. Lastig kiezen.

Gereden Skoda Karoq Style Business. 1.5 benzinemotor met zeventraps automatische dsg-transmissie
Prijs € 42.720 (de Businessvariant is er vanaf € 29.990)
Vermogen 150 pk
O-100 8,6 sec
Afmetingen 4,38 x 1,84 x 1,60 m
Gewicht 1.293 kg
Verbruik tijdens test 1 op 14 (volgens opgave 1 op 18)
Energielabel C

Volkswagen T-Roc

Designers bij Porsche, onderdeel van Volkswagen, hebben het luizigste baantje in de auto-industrie. Hun ontwerp verandert immers nauwelijks. Maar misschien geldt dit wel voor alle ontwerpers van de Duitse grootmacht. Neem de T-Roc van Volkswagen. Dat is een wat stoerdere Tiguan, die genetisch sterk verwant is aan de Ateca van Seat en de Karoq van Skoda. Allemaal broers van dezelfde moeder, en dus lijken ze enorm op elkaar. Makkelijk ontwerpen, zo.

De T-Roc is een SUV, de modelvariant die de laatste jaren niet is aan te slepen. Beetje hoger, beetje ruimer, beetje stoerder dan het model waarvan-ie is afgeleid, de Tiguan dus. Het is vooral de wat hogere zit die automobilisten over de streep trekt. Dat al die oppervlakte tot een hoger verbruik leidt, deert nauwelijks; motoren zijn immers zuiniger geworden en de olieprijs was de afgelopen jaren laag. De vraag is of het model populair blijft, nu de brandstofprijs fors aan het stijgen is.

Dus bouwen alle merken SUVs en zijn dit de betaalbare versies van het VW-concern. Opmerkelijk: de basisuitvoering van de T-Roc is 2.440 euro goedkoper dan die van de Skoda. Terwijl ooit toch VW de duurdere zus van Skoda was. Die tijd is kennelijk voorbij. Voor dat mindere geld krijgt de VW-rijder wel standaard een rijstrookbehoudassistent, een afstandscontrolesysteem en een noodremsysteem voor stadsverkeer, veiligheidsvoorzieningen die nog altijd niet bij alle merken standaard zijn. De achterbank is in delen neerklapbaar en heeft drie hoofdsteunen. Voor die derde hoofdsteun kan met een beetje passen en meten een derde volwassene zitten. Handig is de mogelijkheid (à 174 euro, inclusief instelbare lendensteunen) de bijrijdersstoel helemaal neer te klappen; dan kun je nog eens een fors vloerkleed vervoeren. Opmerkelijk genoeg overigens maakt VW reclame met de ‘grootste kofferbakruimte in zijn klasse’. Terwijl die van de Skoda Karoq toch echt 70 liter ruimer is.

Wat betreft interieur zijn beide zo goed als eender. De luchtroosters zitten op andere plaatsen en hebben een andere vorm, net als het dakkapelletje boven de meters. De materialen voelen vriendelijk en ogen modern; het dashboard biedt fraaie mogelijkheden maar is nog lang niet zo futuristisch als dat van de nieuwe Mercedes A-klasse.

De T-Roc is iets kleiner dan de Karoq en ziet er beter uit. Scherper. Het zij-aanzicht neigt zelfs naar de zeer geslaagde, fors duurdere Audi Q2. Rijden met de T-Roc is prettig, we kunnen geen ander woord vinden. Comfortabel, niet zwabberig, de kleine 1-litermotor is wonderwel prima, de handgeschakelde 6-versnellingsbak is soepel en het vele schakelen in de stad, om zo zuinig mogelijk te rijden, zijn we inmiddels gewend. We haalden gemiddeld 1 op 14. Heel niet slecht voor een suv.

Welke van de twee te kiezen? Als het om uiterlijk gaat, wint de T-Roc nipt. Maar dat is een kwestie van smaak en daarmee onbelangrijk. De Karoq is praktisch en heeft het bruikbaarste interieur. De vanafversie is duurder en rijker uitgevoerd. Lastig kiezen.

Gereden Volkswagen T-Roc Style 1.0 TSI, 6 versnellingen handgeschakeld
Prijs € 35.126 (vanaf € 26.550)
Vermogen 115 pk
0-100 10,1 sec.
LxBxH 4,23 x 1,82 x 1,57 m
Gewicht 1.270 kg
Verbruik tijdens test 1 op 14 (volgens opgave: 1 op 19)
Energielabel C

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden