tv-tips Maandag 20 augustus

De Volkskrant tv-tips voor maandag 20 augustus

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

beeld uit Blokada

Oh, Baltimore!

Canvas, 20.20 uur

Vlaamse reportage over de door criminaliteit en armoede geteisterde Amerikaanse stad Baltimore, Maryland. Te midden van alle ellende zijn er lokale helden die sprankjes hoop geven. Zoals Pamela Curtis, die haar kinderen en haar buurt tegen de drugs beschermt.

Plan C (Max Porcelijn, 2012)

Sfeervol speelfilmdebuut van Porcelijn (1981), gemaakt voor een habbekrats, buiten de subsidiecircuits om. Je ziet het er nauwelijks aan af. Niet alleen doordat een keur aan uitstekende acteurs (de bijrol van René van ’t Hof werd beloond met een Gouden Kalf) zijn medewerking verleende, maar ook doordat de eenvoudige, kale locaties prima voldoen in deze misdaadkomedie. Politie-inspecteur Ronald Plasmeyer (Ruben van der Meer) zit even in een lastig parket. De hobbypokeraar, niet echt een uitblinker, heeft schulden. Maar zoals hij denkt dat hij goed kan pokeren, denkt hij ook dat die geldproblemen zich wel zullen oplossen. Dat anderen zijn dommige optimisme niet delen, wordt duidelijk als zijn schuldeisers hem via zijn zoontje onder druk zetten. Hij schakelt een schimmig maatje (René van ’t Hof) in om een overval te plegen. Die roept weer de hulp in van een derde (Ton Kas). Vooral Van ’t Hof en Kas kunnen goed overweg met de onderkoelde, soms spitsvondige en soms behoorlijk melige dialogen, waarvoor Porcelijn een scenario-Gouden Kalf kreeg.

Plan C (Max Porcelijn, 2011)

NPO 3, 20.25-22.00 uur

South Africa

Canvas, 21.00 uur

In aflevering 2 is te zien hoe op Kaap Agulhas in Zuid-Afrika twee oceaanstromen samenkomen: de tropische Agulha en de ijskoude Benguela. In het water gaan dolfijnen en haaien achter een school sardines aan, wanneer plots een Brydevinvis opduikt.

Kijken in de ziel

NPO 2, 21.10 uur

In de een-na-laatste aflevering van zijn interviewreeks met religieuze leiders buigt Coen Verbraak zich over de thema’s zonde en berouw. Hoe kijken de rabbijn, de imam, de zenboeddhist, de bisschop, de katholieke zuster en de hindoepriester hiertegenaan?

Coen Verbraak. Beeld ANP Kippa

Beklemmende stiltes

De Oekraïense regisseur Sergei Loznitsa (Maidan, In the Fog) wisselt in zijn loopbaan speelfilms steeds weer af met documentaires. Het enige wezenlijke verschil tussen speelfilms en documentaires is een kwestie van ethiek, wat Loznitsa betreft. ‘Je kunt als documentairemaker bijvoorbeeld niet filmen hoe iemand zelfmoord pleegt’, zei hij in 2016 in een interview met de Volkskrant. ‘De toeschouwer zou meteen in opstand komen – hoe kun je rustig achter je camera blijven zitten terwijl je hoofdpersoon zich van het leven berooft? – en daarmee zou ik als regisseur mijn greep verliezen. Bij fictie speelt dat probleem veel minder.’

In een interview met de BBC zei Sergei Loznitsa dat hij Blokada had gestructureerd volgens ‘de vector van het verval van leven en de intensivering van dood’.

Een aparte categorie vormen de films die Loznitsa volledig uit archiefmateriaal opbouwde. Naast The Event (2015), over de protesten in Sint-Petersburg die in 1991 in losbarstten toen de staatsgreep tegen Sovjet-leider Gorbatsjov werd gepleegd, maakte hij zo het ontluisterende Blokada. Uit een schat aan historische, geluidloze opnamen boetseerde hij een ooggetuigenverslag van het beleg van Leningrad (1941-1944), de nachtmerrie waarin de burgers van de stad terechtkwamen toen de Duitse troepen haar probeerden te veroveren. Van het eerste tot het laatste beeld, steeds met enkele seconden benauwend zwart tussen de scènes, begeeft de film zich in de straten van Leningrad, waar de toestand voor de burgers almaar nijpender wordt. Wat begint met geschut dat schietklaar wordt gemaakt terwijl op de achtergrond de mensen lachen en de trams rijden, eindigt in hongersnood en besneeuwde wegen vol lijken. Opnamen die Loznitsa uit bovengenoemde ethische overwegingen misschien nooit zou hebben gemaakt als hij zelf met zijn camera in de belegerde stad was geweest. 

Maar voor het overige is Blokada typisch Loznitsa: geen verklarende voice-over of teksten, geen sturende muziek, maar wel een volledig nieuw geconstrueerde soundtrack, die de beelden directer maakt – scherper als het ware. Het kan lijken alsof Loznista dan gewoon een knal zet onder een explosie, het geluid van auto’s en trams onder impressies van straatverkeer en dat van stappen bij langslopende mensen, maar zo simpel is het niet. Let op de details die Loznitsa ‘stom’ laat en de beelden die geruisloos blijven – van de bevroren kadavers op straat, van terechtgestelde krijgsgevangenen, enzovoort – en je merkt hoe ingenieus het akoestische ontwerp is: niet alleen van de geluiden, maar ook van de stiltes.

Blokada (Sergei Loznitsa, 2006)

NPO 2 Extra, 22.00-22.55 uur

TV Show op reis

NPO 1, 22.20 uur

Ivo Niehe blikt terug op twee ontmoetingen met bijzondere kunstenaars. In 1992 sprak Niehe in New York met de Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons. In hetzelfde jaar was hij in Rome op visite bij het excentrieke Italiaans-Britse kunstenaarsduo Gilbert & George.

Sign of the Times

NPO 2, 22.40 uur

In de aflevering ‘Ongelijkheid’ legt de Nigeriaanse schrijver Chimamanda Ngozi Adichie uit hoe we volgens haar genderongelijkheid kunnen tackelen. De Amerikaanse filosoof Judith Butler doet een poging te formuleren wat een rechtvaardige wereld zou zijn. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.