De Volkskrant tv-tips voor donderdag 12 april

Nicolaas op oorlogspad, Mercy Mercy en I Don’t Feel at Home in This World Anymore

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u donderdag zien.

Scène uit I Don't Feel at Home in This World Anymore.

Nicolaas op oorlogspad
NPO 3, 20.55 uur

Programmamaker Nicolaas Veul wil weten waarom de Tweede Wereldoorlog nog altijd tot de verbeelding spreekt bij jongeren. Hij sluit zich aan bij een club die veldslagen naspeelt en ontmoet gamers met een fascinatie voor WO II.

Brandpunt+
NPO 2, 21.00 uur

Brandpunt+ neemt een kijkje op De Harde Leerschool, een plek waar jongeren terechtkomen die het niet lukt om een baan te vinden. Acht weken lang wordt er getraind op onder andere discipline en teamgevoel.

Focus
NPO 2, 21.30 uur

Hoe moeilijk is het om (als zware crimineel) onzichtbaar te blijven voor de politie? Presentator Diederik Jekel gaat de uitdaging aan en probeert 36 uur uit handen te blijven van een speciale hightechopsporingsdienst.

Typhoon in Amerika
NPO 3, 21.45 uur

Wat is er terechtgekomen van de droom van Martin Luther King? Rapper Typhoon reist door Amerika en gaat op onderzoek uit. Zijn reis begint in Boston, waar hij onder andere een school bezoekt en meeloopt in een protestmars.

Mother's Balls/Otherland
NPO 2, 23.05 uur

Een portret van dansdocent Amber Vineyard, die een ballroom-gezelschap oprichtte voor Nederlandse jongeren. Aansluitend de dansfilm Otherland, waarin een jonge vogue-danser meedoet aan zijn eerste wedstrijd.

Mercy Mercy
NPO 2, 00.05 uur

Documentaire uit 2012 over twee Ethiopische kleuters die door hun wanhopige ouders ter adoptie worden afgestaan aan een Deens echtpaar. Filmmaker Katrine Kjaer volgde vier jaar lang beide ouderparen.

I Don’t Feel at Home in This World Anymore 

(Macon Blair, 2017)
Netflix, nu te zien

Voor Macon Blair als regisseur debuteerde met zijn vorig jaar op het Amerikaanse Sundance-filmfestival bekroonde wraakdrama I Don’t Feel at Home in This World Anymore maakte hij naam als acteur, onder meer in de stijlvolle geweldsfilm Blue Ruin (2013). Vooral die film en het vroege werk van de gebroeders Coen, lijken model te staan voor zijn eigen regiedebuut. In de Nieuw-Zeelandse actrice Melanie Lynskey vond hij de vertolker van het sociaal onhandige hoofdpersonage zoals hij ze ook graag speelt. Lynskey speelt bejaardenverzorgster Ruth, een tikje vereenzaamd en eigenlijk te lief voor de mensen om haar heen, die haar rug besluit te rechten nadat inbrekers haar laptop hebben gestolen. De locatie-app op haar telefoon leidt direct naar de buit, waar ze met haar even wereldvreemde buurman (Elijah Wood op z’n allernerdigst) verhaal komt halen.

Het tweetal belandt daarop in een criminele onderwereld vol vreemde vogels, van de oude handelaar in gestolen goederen tot de steenrijke stiefmoeder van een van de jonge daders. Blair vindt een knappe balans tussen absurdisme, milde ironie en bot geweld, dikwijls gecombineerd binnen dezelfde scène, en schetst gaandeweg een samenleving met lak aan gemeenschapsgevoel. Een potentieel allegaartje, maar Blair houdt de touwtjes stevig genoeg in handen om de boel niet te laten ontsporen.

Wat Ruth eigenlijk wil, vraagt iemand op een gegeven moment. ‘Dat mensen geen klootzakken zijn’, zegt ze. De tragiek die daarin schuilt, overtuigt wonderwel. Een grote verdienste, in een film die zo veel balletjes tegelijk hooghoudt.

The Intern / It’s Complicated

(Nancy Meyers, 2015 / Nancy Meyers, 2009) 
Net 5, 20.30-23.00 uur en 23.00-01.25 uur

Een toonbeeld van de middelmaat ontstijgende, licht melancholieke romkoms waarmee ze de afgelopen twee decennia een zorgvuldig oeuvre opbouwde, deze twee vanavond uit te zenden films van Nancy Meyers (bekendste werken: What Women Want, The Holiday). In het oprecht goedgemutste, sympathieke The Intern meldt de gepensioneerde weduwnaar Ben (Robert De Niro) zich in het midden van zijn existentiële crisis aan als stagiair bij de hippe internetwinkel in vintage kleding van een overambitieuze dertiger, Jules (Anne Hathaway). Dat de altijd geduldige en attente bejaarde voor haar als geroepen komt, snap je als toeschouwer natuurlijk veel eerder dan zijzelf. 

Conform de formule van de feelgoodkomedie laat Meyers het aanvankelijk een beetje stroef lopen tussen de twee, met wat aardige grappen als resultaat. En toch is ze er niet de filmmaker naar om de wrijving tussen Ben en Jules louter komisch uit te melken, zoals zoveel andere romkomfilmers dat zouden doen. Wat de worstelingen van de moderne vrouw betreft, zul je Meyers evenwel weinig harde noten horen kraken. Liever laat ze zien hoe normaal, gelijkwaardig en inspirerend zo’n vriendschap tussen een oude man en een jonge vrouw kan zijn.

Na afloop direct door met It’s Complicated, met Jane (Meryl Streep) en Jake (Alec Baldwin) als ex-geliefden, ruim een decennium geleden van elkaar gescheiden. Nog altijd kunnen ze goed met elkaar opschieten: op verjaar­dagen en andere verplichte samenkomsten ontlopen ze elkaar niet. Uiteraard is zij wél jaloers op zijn veel jongere vrouw en is zijn leven met die vrouw in werkelijkheid veel minder aantrekkelijk. Dus zo kan het gebeuren dat ze voor het afstudeerfeest van hun zoon samen een avondje doorzakken en in bed belanden. De gevolgen daarvan zijn, de titel zegt het al, nogal gecompliceerd. De film is dat allesbehalve – precies zoals je dat van Meyers mag verwachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.