Film- en tv-tipszondag 18 april

De Volkskrant tv-selectie voor zondag 18 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van zondag.

Margot Robbie in I, Tonya van Craig Gillespie. Beeld
Margot Robbie in I, Tonya van Craig Gillespie.

Brommer op zee

NPO 2, 19.20 uur

Zondag wordt weer boekendag bij de VPRO. Ruim een jaar na het verdwijnen van VPRO Boeken presenteren Ruth Roos en Wilfried de Jong het nieuwe programma Brommer op zee, waarin ze schrijvers en dichters spreken over hun werk. Sofie Lakmaker vertelt over haar roman De geschiedenis van mijn seksualiteit, die deze maand centraal staat in de Brommer op zee-boekenclub. Daarnaast is de Vlaamse acteur, regisseur en auteur Josse De Pauw te gast. Twintig jaar na het verschijnen van het monumentale Werk vertelt hij over zijn tweede boek In open veld.

The Day After Tomorrow

Veronica, 20.00 uur

(Rampenfilm, Roland Emmerich, 2004) Het rampenavondje bij Veronica eindigt met het meteorietfestijn Deep Impact, mocht u na het nog grotere spektakel van The Day After Tomorrow nog niet verzadigd zijn. Hagelbuien in Tokio, sneeuwstormen in New Delhi, tornado’s in Los Angeles en een overspoeld Manhattan; niets is ‘master of disaster’ Roland Emmerich (Independence Day, Godzilla) te gek om een imposante klimaatramp te verbeelden. Dan zakt de temperatuur en vriest alles aan elkaar. Aan Dennis Quaid als heldhaftige wetenschapper de taak om de aarde van deze nieuwe ijstijd te redden.

Emmy Rossum en Jake Gyllenhaal in The Day After Tomorrow van Roland Emmerich. Beeld
Emmy Rossum en Jake Gyllenhaal in The Day After Tomorrow van Roland Emmerich.

Bonnie and Clyde

Arte, 20.15 uur

(Misdaad, Arthur Penn, 1967) Faye Dunaway en Warren Beatty zijn geknipt als Bonnie Parker en Clyde Barrow, die elkaar vinden in hun hang naar avontuur tijdens de Grote Depressie in de jaren dertig van de vorige eeuw. Dat ze daarbij schijnbaar achteloos niet op een slachtoffer meer of minder kijken, deed destijds vele wenkbrauwen fronsen – niet in het minst doordat regisseur Arthur Penn de schietpartijen nogal realistisch in beeld brengt, terwijl de film óók een romantische komedie wil zijn. Niet voor een gat te vangen dus, en boeiend.

Warren Beatty en Faye Dunaway in Bonnie and Clyde van Arthur Penn. Beeld
Warren Beatty en Faye Dunaway in Bonnie and Clyde van Arthur Penn.

Showcolade

NPO 1, 20.25 uur

Naar een Japans voorbeeld gaat Omroep Max vanavond van start met de spelshow Showcolade. In het programma gaan patissiers Boudewijn Nijmeijer, Robin Hoedjes en Marike van Beurden aan de slag om chocolade voorwerpen te maken die haast niet van echt te onderscheiden zijn. Presentator Edsilia Rombley ontvangt twee teams van bekende Nederlanders die moeten raden welke voorwerpen van chocola zijn, en de enige manier om dat te testen is proeven. Na een masterclass worden de kandidaten ook aan het werk gezet, bijvoorbeeld om chocoladeroosjes te maken.

Medialogica

NPO 2, 22.10 uur

Hoe moet de journalistiek omgaan met extreme meningen? Tijdens de coronacrisis is het belangrijk dat het publiek via de media betrouwbare informatie krijgt, maar het doodzwijgen van afwijkende geluiden, zoals die van antivaxers en complotdenkers, past niet bij de wens om ook de stem van het volk te laten horen. Medialogica analyseert hoe de Nederlandse journalistiek met dit dilemma omgaat, en daarbij een andere aanpak kiest dan collega’s in Frankrijk en België. Is onze drang naar pluriformiteit doorgeslagen en krijgen extreme geluiden hierdoor een podium?

I, Tonya

BBC 2, 23.00 uur

(Drama, Craig Gillespie, 2017) Fascinerende, prettig verwarrende biografie van kunstschaatser Tonya Harding, hier fantastisch vertolkt door Margot Robbie. Haar ex-echtgenoot huurde ooit iemand in die Tonya’s rivale Nancy Kerrigan met een metalen staaf op haar knie sloeg, om haar uit te schakelen voor de Olympische Spelen in 1994. Wat voorafgaat aan dit ‘incident’ is interessanter. Harding was als meisje al minstens zo goed als de rest en stukken sterker, maar als ‘white trash’ past ze niet tussen de tuttige ijsdansmeisjes. De film gaat niet over opklimmende underdogs, maar onderstreept dat het niet uitmaakt wat je kunt als de media en het publiek hun oordeel al klaar hebben.

Ceres

Canvas, 23.05 uur

De weidsheid van het Zeeuwse landschap inspireerde de Belgische filmmaker Janet van den Brand tot het maken van Ceres, een documentaire over de oogstcyclus, gezien door de ogen van vier tieners. Koen, Daan, Sven en Jeanine groeien op en helpen mee op de boerderijen van hun ouders. Het ritme van het leven wordt er bepaald door de seizoenen; planten en oogsten, geboorte en slacht. Voor de vier ligt het in de rede dat ze hun ouders in het bedrijf opvolgen, maar nu hun eigen verlangens beginnen op te spelen richten ze hun blik ook voorbij de akkers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden