tv-tips

De Volkskrant tv-selectie voor zaterdag 14 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

WK Voetbal: België-Engeland

NPO 1, 15.50 uur

Het is de ‘finale’ waar je juist níet in terecht wil komen. Toch gaan België en Engeland vanmiddag om 16.00 uur in St. Petersburg de strijd aan om de derde plek op het WK Voetbal. De NOS doet rechtstreeks verslag, met commentaar van Jeroen Grueter.

Belgische aanvaller Lukaku gaat het duel aan. Beeld Photo News

Beck

NPO 2, 20.25 uur

In de slotaflevering van het zevende seizoen van de serie rond de Zweedse detective Martin Beck (Peter Haber), pleegt een bende een aanslag in een restaurant. Alle ooggetuigen zijn doodsbang en beweren zich niets te herinneren van wat er is gebeurd.

Delicious

NPO 1, 21.35 uur

Start van een Britse dramaserie over de relatie tussen de beroemde kok Leo Vincent (Iain Glen) en ex-vrouw Gina Benelli (Dawn French). Leo is al jaren met zijn nieuwe, jongere vrouw Sam (Emilia Fox), maar ex Gina is nog altijd zeer belangrijk in zijn leven.

Reginald D. Hunter’s Songs of the Border

BBC 2, 22.00 uur

Reportage waarin Reginald D. Hunter een roadtrip maakt langs de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico. Op de plekken waar Trump een muur wil bouwen, gaat Hunter op zoek naar de muziek die mensen maken. Welke liedjes schrijven de landen over elkaar?

Elton John: I’m still standing

NPO 3, 22.15 uur

Registratie van het 50-jarig artiestenjubileum van de Britse zanger Elton John, 30 januari jl. in Madison Square Garden, New York. Daar werd Sir Elton geëerd door o.a. zangeressen Miley Cyrus en Lady Gaga, en zangers Ed Sheeran, Sam Smith, Chris Martin en John Legend.

North Sea Jazz 2018

NPO 2, 22.50 uur

Andrew Makkinga en Winfried Baijens doen verslag van North Sea Jazz in Rotterdam. Op zaterdag o.a. optredens van zanger Gregory Porter met het Metropole Orkest, rapper Anderson Paak en disco van zowel Earth, Wind & Fire als Nile Rodgers & Chic. 

Ventoux (Nicole van Kilsdonk, 2015)

NPO 3, 20.25-22.15 uur.

Still uit Ventoux

Het lijkt een boekverfilming, maar toch is Nicole van Kilsdonks Ventoux dat eigenlijk niet. De verhouding tussen de film en de bestseller van Volkskrant-columnist Bert Wagendorp ligt wat ingewikkelder. Van Kilsdonk maakte in 2007 Zadelpijn, naar de roman Zadelpijn en ander damesleed van Liza van Sambeek. In feite eenzelfde soort verhaal als Ventoux: tijdens een fietstocht door Normandië komt van alles naar boven in het fietsende vriendinnenclubje.

Zoiets wilde Van Kilsdonk opnieuw maken, maar dan met mannen. Omdat ze meende dat ze als vrouw niet de juiste invalshoek kon bieden, moest worden gezocht naar een geschikte mannelijke auteur. ‘Omdat ik echt die mannencommunicatie wilde vastleggen, de typische humor en vriendschap’, vertelde Van Kilsdonk destijds aan de Volkskrant. ‘Als vrouw zou ik zo’n scenario misschien veel te breedsprakig of te sentimenteel hebben gemaakt.’

Uiteindelijk kwam Van Kilsdonk bij Wagendorp. Wagendorp op website Cinema.nl: ‘In de eerste mail die ik ontving stond alleen de vraag: ‘Wil jij een verhaal verzinnen over vier mannen van rond de vijftig en de Mont Ventoux?’ In dat verhaal bleek vervolgens een complete roman te zitten, die nog vóór de film werd voltooid en uitgegeven. Door het succes van die roman vielen de laatste financiële obstakels voor de film weg en kon Van Kilsdonk eindelijk met haar alternatieve vertelling van het verhaal komen. Want de film verschilt in allerlei opzichten van het boek.

Interessant is bijvoorbeeld hoe de tragedie rond een van de personages door boek en film worden behandeld. De eerste scène uit de film maakt direct duidelijk dat er iets ergs gebeurt met Peter (Martijn Lakemeier), een van de vrienden met wie hoofdpersoon Bart (als volwassene gespeeld door Kasper van Kooten, als jongen door Alex Hendrickx) de berg beklimt en afdaalt. In het boek wordt dat noodlot hier en daar aangestipt, maar pas veel later lezen we wat er nu eigenlijk is gebeurd. In de film komt die scène twee keer voor: eerst helemaal aan het begin, en dan later nog een keer, uitgebreider en explicieter.

Zo schep je dus als scenarist en filmmaker een heel andere spanningsboog dan als schrijver: de toeschouwer krijgt al helemaal aan het begin van de film mee dat zich iets vreselijks heeft voltrokken en ziet vervolgens de rest van de film met de vraag naar dat onheil in zijn achterhoofd. In het boek druppelt die vraag veel langzamer door. En zo zouden we nog veel meer verschillen aan kunnen geven en daarbij de normaal zo hardnekkige stelling het boek is altijd beter dan de film handig aan de kant schuiven.

Evil Dead

RTL 8, 23.40-01.25 uur.

Still uit Evil Dead

(Fede Alvarez, 2013) Deze zeer geslaagde remake neemt hetzelfde uitgangspunt als de waanzinnige lowbudget-horrorklassieker uit 1981. Een groepje vrienden brengt een paar dagen door in een afgelegen, vervallen boshut. Door het voorlezen van teksten uit een oud boek, in mensenbloed geschreven, ontwaakt een stelletje ongrijpbare demonen dat de vrienden één voor één transformeert tot maniakaal-monsterlijke zombie-achtigen. Alvarez’ film is minder opgelegd lollig dan Sam Raimi’s origineel. De uitvoering, in verrukkelijk hoog tempo geregisseerd, is vermoedelijk te obsceen om zieltjes te winnen buiten de hechte schare horrorliefhebbers, maar wie het aandurft te kijken, wordt verbaasd en ontregeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.