tv-tips

De Volkskrant tv-selectie voor zaterdag 11 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van zaterdag.

Jean-Paul Belmondo en Jean Seberg in ‘À bout de souffle’. Beeld Picture Alliance
Jean-Paul Belmondo en Jean Seberg in ‘À bout de souffle’.Beeld Picture Alliance

Unbreakable

Veronica, 20.00 uur

(M. Night Shyamalan, 2000) Ruim voordat superhelden de blockbustermarkt domineerden, maakte Shyamalan (The Sixth Sense, 1999) zijn eigen fijne superheldenfilm. Het verhaal is niet gebaseerd op bestaande helden, maar borduurt voort op de populariteit van Amerikaanse strips. Bruce Willis laat zich van zijn beste kant zien als de ingetogen beveiliger David Dunne, die als enige van de 132 passagiers een zeer ernstig treinongeluk overleeft, zonder ook maar een schrammetje. Dit zet hem en de broze stripfanaat Mr. Glass (Samuel L. Jackson) aan het denken. Vanavond gevolgd door sequel Split (2016).

Bruce Willis (links) en Samuel L. Jackson in ‘Unbreakable’.  Beeld Kippa
Bruce Willis (links) en Samuel L. Jackson in ‘Unbreakable’.Beeld Kippa

In de voetsporen van de wederopbouw

NPO 2, 20.25 uur

Na de bevrijding had Nederland niet veel tijd om te feesten. Het land lag in puin en moest opnieuw worden opgebouwd. Philip Freriks, die zelf opgroeide in deze periode, presenteert de serie In de voetsporen van de wederopbouw, waarin hij terugkeert naar de jaren van zijn jeugd en de plekken waar werd gewerkt aan het naoorlogse Nederland. In de eerste aflevering staat hij stil bij de kater na de euforische zomer van 1945. Er werd gerouwd om de Nederlanders die in de oorlog waren omgekomen, maar tegelijkertijd moesten de handen uit de mouwen.

Spaanders

NPO 1, 20.30 uur

Na Kopspijkers, De kwis en Even tot hier presenteert NPO 1 vanaf vanavond weer een nieuw satirisch weekoverzicht op de zaterdagavond. In Spaanders luidt presentator Patrick Lodiers samen met bekende en onbekende gasten het weekend in. In een gezellige kroegsetting met live publiek nemen ze op humoristische wijze de afgelopen week door. Naast satire is er in Spaanders ook ruimte voor optredens van cabaretiers en muzikanten, en zien we de meest opvallende videofragmenten die gedurende de afgelopen week in de media voorbijkwamen.

Johannes Kepler, der Himmelsstürmer

Arte, 21.05 uur

Duits docudrama uit 2020 van Christian Twente over Johannes Kepler (1571-1630), met Galilei en Newton een van de grondleggers van de moderne sterrenkunde. Twente begint zijn verhaal in 1600, wanneer de protestant Kepler (Christoph Bach) uit Graz wordt verdreven en in Praag terechtkomt. Daar wordt hij opgenomen in het onderzoeksteam van de vooraanstaande natuurkundige Tycho Brahe. Na diens onverwachte dood wordt Kepler hofastronoom, wat het startpunt markeert voor een jarenlange zoektocht naar een blauwdruk van onze kosmos. Vele heilige huisjes moeten in dat proces omver worden geworpen; niet langer geldt bijvoorbeeld de aarde als centrum van het heelal.

2Doc: 9/11 Life Under Attack

NPO 2, 22.10 uur

Zonder interviews of commentaar toont de anderhalf uur durende documentaire 9/11 Life Under Attack hoe de terroristische aanvallen van Al Qaida op de Verenigde Staten plaatsvonden. De gebeurtenissen worden puur verteld met audio- en video-opnamen die werden gemaakt op de fatale dag, vandaag precies twintig jaar geleden. Via niet eerder getoonde beelden, deels gemaakt met mobiele telefoons, ontstaat er een indruk van de claustrofobische sfeer in Manhattan terwijl de WTC-torens instorten. Inclusief geluidsopnamen van de reddingsdiensten en vluchtleiding.

À bout de souffle

Canvas, 23.05 uur

(Jean-Luc Godard, 1960) Ter nagedachtenis aan de afgelopen maandag overleden Franse superster Jean-Paul Belmondo zendt Canvas een van zijn grote klassiekers uit, Jean-Luc Godards doorbraakfilm À bout de souffle. Met veel knipogen naar Humphrey Bogart speelt de 26-jarige Belmondo de schalkse autodief Michel, die zich zijn eigen ondergang op de hals haalt door een politieagent dood te schieten. Jean Seberg is minstens zo onvergetelijk als zijn Amerikaanse geliefde, in een bijzonder succesvolle film die met zijn heerlijk nonchalante én vindingrijke stijl het ware startschot van de Nouvelle Vague betekende. Godards – hier nog vooral speelse – gestoei met beeld en geluid maakte minstens zoveel school als Sebergs korte kapsel.

Happy End

NPO 2, 23.45 uur

(Michael Haneke, 2017) De familie Laurent is in economisch opzicht geslaagd, maar emotioneel bankroet. Dat dit ook Hanekes kijk op West-Europa moet zijn, wordt in Happy End onderstreept door groepjes vluchtelingen die in Calais gestrand zijn. Zo schokkend en ongenadig scherp als Das Weisse Band, Funny Games of Caché is Happy End niet. De film deelt geen mokerslag uit, maar speldenprikken. Toch is het een secuur, indringend en geestig drama over nalatigheid. Wie vergeet naar anderen om te kijken, krijgt vroeg of laat de rekening van al die liefdeloosheid gepresenteerd.

Van links naar rechts: Fantine Harduin, Jean-Louis Trintignant, Isabelle Huppert, Laura Verlinden, Toby Jones en Mathieu Kassovitz in ‘Happy End’.   Beeld EPA
Van links naar rechts: Fantine Harduin, Jean-Louis Trintignant, Isabelle Huppert, Laura Verlinden, Toby Jones en Mathieu Kassovitz in ‘Happy End’.Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden