TipsFilm en televisie

De Volkskrant tv-selectie voor zaterdag 10 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van zaterdag.

Beeld uit Patser.

Vranckx

Canvas, 20.10 uur

Een paar weken na de enorme explosie in de haven van Beiroet neemt Vranckx poolshoogte in de Libanese hoofdstad. Is het mogelijk dat er iets goeds voortkomt uit de smeulende ashopen van de ramp? Verslaggevers Eugenie D’Hooghe en Robbe Vandegehuchte spreken enkele hoofdrolspeler van de oktoberprotesten van 2019. Toen gingen Libanezen massaal de straat op om te demonstreren tegen de aangekondigde belastingverhogingen. Na de schokkende explosie daalde het vertrouwen in de regering tot een dieptepunt. Is vernieuwing mogelijk, of blijft alles bij het oude?

The Adjustment Bureau

Eén, 21.20 uur

(Fantasy, George Nolfi, 2011) Luchtige bewerking van een verhaal van de vermaarde sciencefictionschrijver Philip K. Dick. En luchtig is hier ook echt luchtig, want de verontrustende scifi-ondertoon uit het verhaal is rücksichtslos vervangen door popcornromantiek. Matt Damon als politicus en Emily Blunt als danseres zijn nog best overtuigend als twee verliefden. Helaas zijn er mysterieuze mensen en instanties die hun relatie niet zien zitten - waardoor ze elkaar telkens mislopen, telefoons niet werken en taxi’s niet stoppen - wat leidt tot een thrillerachtige film over lotsbestemming en onmogelijke liefde.

Patser

NPO 3, 22.35 uur

(Misdaad, Adil El Arbi en Bilall Fallah, 2018) Voor zijn neongekleurde gangsterfilm citeert het Vlaams-Marokkaanse filmduo Adil El Arbi en Bilall Fallah schaamteloos talloze personages, plotlijnen, uitspraken en stijlvormen uit de misdaadfilms van Martin Scorsese, Guy Ritchie en Quentin Tarantino, vechtfilms met Jean-Claude van Damme en videogames. Het citeren dient een doel: de vier jeugdvrienden (wannabe-gangsters uit Antwerpen) om wie het draait in Patser, willen namelijk een leven zoals ze dat kennen van film, tv en computerspel. Wanneer ze een lading coke stelen belanden ze tussen de zware jongens uit Antwerpen, Amsterdam en zelfs Colombia. Wie voorbij de meest vrouwonvriendelijke en lompe scènes kijkt, ziet een film vol knappe vondsten.

Hans Liberg: Tralalala voor iedereen

NPO 1, 22.25 uur

Ruim dertig jaar stond Hans Liberg met zijn theatershows op de planken. De cabaretier en musicoloog speelde niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Oostenrijk – en met veel succes. Met de voorstelling Tralalala voor iedereen nam Liberg voorlopig afscheid van het publiek om zich op andere interesses te kunnen richten. Het is weer een show volgens het vertrouwde recept: veel humor, veel muziek en veel verschillende instrumenten. Libergs zeventiende show heeft een internationaal karakter, want muziek kent geen grenzen.

By the Sea

SBS 9, 22.40 uur

(Drama, Angelina Jolie, 2015) Regisseur en hoofdrolspeler Jolie en tegenspeler Brad Pitt waren amper getrouwd toen naar Malta trokken voor de opnames van By the Sea, hun eerste gezamenlijke optreden sinds Mr. and Mrs. Smith (2005). In interviews omschreven zij de draaidagen als hun huwelijksreis. Probeer Vanessa (Jolie) en Roland (Pitt) dan maar als uitgedoofd echtpaar te zien. Het vergt enige inspanning om onder het crèmekleurige oppervlak van By the Sea te komen, maar de acteurs zijn heerlijk om naar te kijken en de film blijkt een verrassend geslaagd stemmingsstuk.

Brad Pitt en Angelina Jolie in By the Sea.Beeld AP

Teddy Pendergrass – If You Don’t Know Me

BBC 2, 22.45 uur

Als zanger van Harold Melvin & the Blue Notes had Teddy Pendergrass veel succes met hits als Don’t Leave Me This Way en If You Don’t Know Me by Now. Na enkele goed ontvangen soloalbums leek hij op weg om een grote ster te worden toen het noodlot toesloeg. In 1982 raakte Pendergrass betrokken bij een auto-ongeluk, waardoor hij vanaf de schouders werd verlamd. Toch nam hij tot aan zijn dood in 2010 nog vijf albums op. Met Teddy Pendergrass – If You Don’t Know Me maakte Olivia Lichtenstein een ode aan de ondergewaardeerde crossover-artiest.

Close up: Het New York van kunstenaar Richard Estes

NPO 2, 23.15 uur

Eeuwen geleden bewezen kunstenaars hun vakmanschap door de werkelijkheid zo realistisch mogelijk op het doek weer te geven. Door de komst van de fotografie werd dit door veel artiesten overbodig gevonden, en nam de abstracte kunst een hoge vlucht. Richard Estes brak met de beweging van het abstract expressionisme en begon eind jaren zestig met het maken van hyperrealistische straatbeelden van zijn woonplaats New York. De documentaire Het New York van kunstenaar Richard Estes verkent het oeuvre, de technieken en inspiratiebronnen van de schilder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden