De Volkskrant tv-selectie voor zaterdag 10 maart

Hugh Jackman en Jake Gyllenhaal. Hoofdrolspelers in Prisoners. Foto anp

Flint Town

Netflix

Flint, Michigan valt van ellende uit elkaar. Wat ooit het bloeiende centrum was van de Amerikaanse auto-industrie, is nu een van de armste en gevaarlijkste steden in de VS. In de verbluffende, achtdelige documentaireserie Flint Town zien we de problemen door de ogen van de door bezuinigingen geplaagde politiebrigade. Terwijl de agenten in de donkere nachten van inbraak naar schietpartij rijden, zonder ooit echt het verschil te kunnen maken, wordt er hogerop geschoven met poppetjes en budgetten.

(Tekst gaat verder onder trailer).

Hitchcock's Shower Scene: 78/52

Zaterdag, BBC 2, 22.00 uur

100 jaar filmgeschiedenis, de Amerikaanse paranoia van de jaren vijftig en Alfred Hitchcocks belangrijkste stokpaardjes (moord, moeders) komen samen in de beruchte douchescène uit horrorklassieker Psycho. De scène waarin filmster Janet Leigh wordt neergestoken duurt 45 seconde, maar beroemde fans en filmmakers als Bret Easton Ellis, Guillermo Del Toro en Elijah Wood raken er in de documentaire 78/52 niet over uitgepraat. De titel is een verwijzing naar het aantal camerastandpunten en cuts.

(Tekst gaat verder onder trailer).

Die Wand

(Julian Pölsler, 2012) Zaterdag, Canvas, 22.30 uur

Midden in de Oostenrijkse bergen komt een vrouw zonder naam vast te zitten achter een onzichtbare, ondoordringbare muur, met uitzicht op bossen, meren en gletsjers. Die Wand, naar de roman van de Oostenrijkse schrijfster Marlen Haushofer (1920-1970), speelt zich maanden, misschien ook jaren af na een apocalyptische catastrofe. Regisseur Julian Pölsler levert met de bewerking van zijn lievelingsboek een ware tour de force. Vanaf de allereerste scènes wordt een zinderende sfeer van beklemming en melancholie opgetrokken, terwijl de regie sober en ingetogen blijft.

(Tekst gaat verder onder trailer).

Hitchcock

(Sacha Gervasi, 2012) Zaterdag, RTL 8, 23.40 uur

Deze film over de Britse regisseur Alfred Hitchcock een biopic noemen is een verraderlijke beschrijving. Ten eerste volgt het verhaal de beroemde regisseur slechts tijdens het maken van diens film Psycho. Ten tweede lijkt niemand hier van plan om de mooie mythen door te prikken of een serieus portret te maken van de legendarische filmmaker. Hitchcock is bovenal een komisch portret van een paranoïde, obsessieve gluurder in een midlifecrisis, door Anthony Hopkins haast als karikatuur neergezet, resulterend in een liefdevol gemaakt mengsel van feiten, fantasie en filmgeschiedenis.

(Tekst gaat verder onder trailer).

Prisoners

(Denis Villeneuve, 2013) Zaterdag, NPO 3, 23.55 uur

Twee meisjes verdwijnen op Thanksgiving, waarna Prisoners zich richt op een wanhopige vader (Hugh Jackman), een agent met zenuwtics (Jake Gyllenhaal) en een man die zo veel op een kinderlokker lijkt dat hij de dader niet kan zijn (Paul Dano). De sfeertekening van het verlaten, winterse stadje waarin mensen hun huizen niet uit lijken te komen wordt geperfectioneerd dankzij de cameravoering van Roger Deakins (afgelopen weekend eindelijk met een Oscar bekroond, voor Blade Runner 2049), die spanning suggereert met statige, langzame bewegingen. Tot de film in de finale onverwacht uit de bocht vliegt is Prisoners puntgaaf en ijzingwekkend.