Tv-tips 25 juli 2018

De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 25 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Jim Caviezel in The Thin Red Line. Foto geen

Tour de France

NPO 1, 15.20 uur

Een korte, maar zware rit door de Pyreneeën. De zeventiende etappe gaat van Bagnères-de-Luchon naar Saint-Lary-Soulan over ‘slechts’ 65 kilometer. Onderweg twee cols uit de eerste categorie, en de finish ligt bergop, bij Col de Portet, een berg uit de buitencategorie.

Foreign correspondent

Canvas, 20.20 uur

Australische documentaire over de allernieuwste satellieten, die amper groter zijn dan een schoenendoos. Deze ‘nanosats’ wegen slechts enkele kilo's en zijn relatief goedkoop. De satellieten vormen een enorme groeimarkt, maar wat zijn de nadelen?

First Blood (Ted Kotcheff, 1982)

Veronica, 20.30-22.20 uur.

In David Morrells roman First Blood uit 1972, waarop deze eerste Rambo-film is gebaseerd, wordt Rambo vermoord. Diens vertolker, Sylvester Stallone, liet het einde van het filmscenario herschrijven om meerdere films over Rambo te kunnen maken. Hoewel de daaropvolgende films er niet beter op werden, pakte die keuze voor Stallone bepaald niet slecht uit. Sterker nog, volgend jaar herfst wordt de vijfde en waarschijnlijk laatste aflevering van de filmreeks verwacht, waarin Rambo de strijd aanbindt met leden van een Mexicaans drugskartel. Dit eerste deel, waarin Stallone de Vietnamveteraan John Rambo speelt, die het in het stadje Hope opneemt tegen een foute sheriff (Brian Dennehy) en diens gevolg, geldt terecht als klassieker.

Maigret

NPO 1, 20.35 uur

In deel twee van ‘Maigret in Montmartre’ vertelt danseres Arlette aan commissaris Maigret (Rowan Atkinson) dat zij een gesprek heeft gehoord waarin de moord op een gravin werd gepland. Maigret gelooft haar niet. Even later worden de gravin én Arlette dood gevonden.

The Thin Red Line (Terrence Malick, 1998)

Canvas, 20.55-00.00 uur.

In klassieke oorlogsfilms is er meestal geen tijd om te filosoferen over goed en kwaad of over leven en dood. Terwijl dat in zo'n setting eigenlijk juist voor de hand ligt. Dat maakt de toon die Terrence Malick in The Thin Red Line aanslaat zo bijzonder: steeds weer zoeken zijn personages in gedachten naar de zin van het leven, naar God en naar een antwoord op de vraag hoe de mens zichzelf steeds weer tot vernietiging kan aanzetten. Malick vond er fraaie beelden bij: zo draait de camera weg van een bloedige veldslag, om in te zoomen op een vogeltje dat, verscholen in het hoge gras, verwoede pogingen doet uit zijn ei te kruipen. En dat tegen de achtergrond van de strijd tussen Amerikaanse en Japanse soldaten, tijdens de slag om het eiland Guadalcanal in de Tweede Wereldoorlog.

Nadat hij in de jaren zeventig twee spraakmakende, veelgeprezen films had afgeleverd, Badlands en Days of Heaven, bleef het twintig jaar stil rond de enigmatische filmmaker. Naar dit oorlogsdrama werd dan ook belangstellend uitgekeken, vooral toen uitlekte dat het een ambitieus, bijna drie uur durend epos zou worden met optredens van een groot aantal steracteurs, onder wie Sean Penn, Adrien Brody, John Cusack en Woody Harrelson. De verwachting werd niet beschaamd, al konden Malicks filosofische beschouwingen over de overlevingskansen van de menselijke beschaving niet iedereen boeien. Acteur Brody hield er volgens enkelen een complex aan over: hij zou de hoofdrol spelen, maar ontdekte pas tijdens de première dat hij met slechts één zin de eindversie had gehaald. Dat kon de jury van het filmfestival van Berlijn in 1999 weinig schelen; daar won Malick, momenteel een stuk productiever en soms zelfs in het openbaar te zien, de Gouden Beer voor beste film.

Hoop en wanhoop in het Midden-Oosten

NPO 2, 21.15 uur

Aflevering twee over sleutelmomenten in de geschiedenis van het Midden-Oosten blikt terug op het uitroepen van de onafhankelijke staat Israël door David Ben-Goerion in 1948. Met bijzonder archiefbeeld, plus interviews met ooggetuigen en historicus Eugene Rogan.

M/V/X

NPO 3, 21.20 uur

In de laatste aflevering van deze Vlaamse serie over het leven van vijf transgenders, breekt voor Senne een mooi moment aan: hij krijgt zijn eerste testosteronspuit. Selina verliest alle moed wanneer haar geslachtsoperatie een paar maanden wordt uitgesteld.

The Lesson (Kristina Grozeva en Petar Valchanov, 2014)

Arte, 22.35-00.20 uur.

In dit Bulgaarse drama zijn het venijnige voorvallen die lerares Nadezhda (Margita Gosheva) richting de afgrond duwen. In de klas is vanwege een kwestie rond een gestolen portemonnee lesgeven amper mogelijk, de school loopt achter met de betaling van haar salaris omdat haar baas zelf ook op geld zegt te wachten, en thuis maakt haar alcoholistische man er financieel een potje van, waardoor huisuitzetting dreigt. Terwijl ze voor de klas een gezonde, frisse moraal predikt — de zoektocht naar de dief domineert de les  gaat ze daarbuiten, in een race tegen de klok, op zoek naar geld. Een stichtelijke moraal ligt daarbij op de loer en het toeval dat de plot tegen het eind domineert is onnodig. Toch overtuigt de film, omdat de ellende zich in kleine stukjes aan Nadezhda opdringt. Het voelt daardoor volstrekt geloofwaardig wanneer ze ook zelf gecorrumpeerd raakt.

2Doc: Butterfly city

NPO 2, 22.45 uur

Documentaire over de stad Visaginas in Litouwen, die in de Sovjettijd werd gebouwd om de voornamelijk Russische werknemers van de kerncentrale Ignalina te huisvesten, vijftig kilometer verderop. De kerncentrale is al gesloten, maar de Russen wonen er nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.