De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 2 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u woensdag zien.

Jeff Bridges in Tron: Legacy (Joseph Kosinski, 2010). Foto -

Kunststof

NPO Radio 1, 19.30 uur

Regisseur Ivo van Hove is een uur lang te gast bij Petra Possel. In het jaar dat de internationaal succesvolle theatermaker 60 wordt, verschijnen er maar liefst vier boeken over hem. Zoals Theater van de Lage Landen tot Broadway door dramaturg Emile Schra.

Champions League: AS Roma-Liverpool

Veronica, 20.00 uur

De finale van de Champions League lijkt binnen handbereik voor Liverpool, want de eerste halve finale-ontmoeting met AS Roma werd gewonnen met 5-2. Toch moeten de Britten de returnwedstrijd ook nog even doorkomen. Om 20.45 uur wordt er afgetrapt in Rome.

Zembla

NPO 2, 21.10 uur

In de Britse reportage Working with Weinstein schetsen ex-medewerksters en collega-producenten een schokkend beeld van het werken met filmproducent Harvey Weinstein. De openhartige interviews leggen een cultuur bloot van gedogen, wegkijken en afkopen.

3Doc: In het hoofd van mijn zusje

NPO 3, 21.45 uur

Filmmaker Ingrid Kamerling portretteert haar zus Vivian, die leed aan angsten en keuzestress en op 24-jarige leeftijd – vlak voor haar diploma-uitreiking – een einde aan haar leven maakte. Kamerling zoekt naar het hoe en waarom van Vivians zelfdoding.

The Vietnam War

Canvas, 22.00 uur

Deze uitgebreide documentaireserie over de Vietnamoorlog is aanbeland in het najaar van 1968, toen Richard Nixon de presidentsverkiezingen won. Hij belooft rust en orde in Amerika en vrede in het buitenland. Maar in Vietnam woedt de oorlog gewoon voort.

2Doc: De droom van Mohammad en Jafar

NPO 2, 22.55 uur

Over een periode van meerdere jaren volgde regisseur Marcel Goedhart de Palestijnse jeugdvrienden Mohammad en Jafar, die leven in bezet gebied op de Westelijke Jordaanoever en dromen van een terugkeer naar Sufla, het dorp waar hun grootouders woonden. 

Tron: Legacy (Joseph Kosinski, 2010)

Veronica, 23.00-01.20 uur

Als een whizzkid zijn vader kwijt is, waar moet hij hem dan zoeken? In de computer natuurlijk. Dat de briljante Sam Flynn daar niet zelf opgekomen is, in al die jaren dat zijn vader, de ook al zo geniale programmeur Kevin Flynn, van de aardbodem is verdwenen. Een telefoontje voert hem naar papa’s kantoor in een verlaten automatenhal; wat klikjes op diens computer, een optater van een laserkanon en Sam suist driedimensionaal door een aardedonker, hypertechnisch domein dat hij direct als het magnum opus van zijn vader herkent: het computerspelletje Tron. Het kan niet anders of papa is destijds hetzelfde overkomen.

De componisten van de muziek van ‘Tron: Legacy’, het Franse House-duo Daft Punk, zijn ook zelf kort in de film te zien, als dj’s in een club.

Zo omsluit het met veel vaart en enthousiasme gemaakte Tron: Legacy handig de plot van de baanbrekende cultfilm Tron (1982) – de eerste Hollywoodproductie met computergegenereerde beelden – en krijgen Sams wilde virtuele avonturen meteen ook een aantrekkelijk archetypisch laagje. Jeff Bridges, de ster van de eerste Tron, draaft maar liefst drievoudig op. Hij is met rimpels en stoppelbaardje nog het meest ‘zichzelf’ als de in afzondering levende Kevin Flynn. Daarnaast valt hij een flashback in een twintig jaar jongere versie te zien, waarbij met behulp van de motion capture-techniek een nieuw, gladgetrokken hoofd (nogal wiebelig) op zijn lijf is gezet. Later duikt dat hoofd opnieuw op, als het ‘menselijke’ gelaat van het snode besturingssysteem Clu. Alle kunstmatigheid wordt zo een stuk functioneler, maar een raar gezicht blijft het wel.

Veel overtuigender is het ontwerp van de spelletjeswereld die debuterend regisseur Joseph Kosinski ontvouwt en de schoonheid van al die donker glanzende vergezichten werkt door Daft Punks straffe retro-soundtrack extra spectaculair. Het verhaal ontwikkelt zich helaas nogal stroef en ondoorzichtig; termen als ‘deresolutie’ en ‘isomorfe algoritmes’ buitelen over elkaar heen. Daardoor blijft Tron: Legacy vooral hoogwaardig vormgegeven amusement, om je eindeloos aan te vergapen.

Le gamin au vélo (Jean-Pierre en Luc Dardenne, 2011)

Arte, 20.15-21.40 uur

Optimisme is nieuw voor ons, vertelde de ene broer. We wilden zien of we een film konden maken die anders is, zei de andere. De Waalse filmmakers/broers Jean-Pierre en Luc Dardenne, chroniqueurs van somberte in de lagere klasse, maakten met Le gamin au vélo (‘Het kind met een fiets’) hun lichtvoetigste film tot nu toe. De kracht van de film schuilt in de eenvoud van het verhaal, dat draait om een jongetje dat door zijn vader in de steek is gelaten. De 12-jarige Cyril wil het pertinent niet geloven: papa kan hem elk moment weer uit het kindertehuis komen halen. Dat diens telefoon afgesloten is, moet een vergissing zijn. En Cyril weet zeker dat zijn vader daarbinnen is, wanneer hij thuis aanbelt – al zegt de overbuurman dat het appartement leegstaat. Hoe kan de woning nou leeg zijn? Waar is dan de fiets die Cyril van zijn vader gekregen heeft? De debuterende kind-acteur die Cyril vertolkt, Thomas Doret, krijgt alle ruimte om te schitteren. Maar ook het tegenspel van filmster Cécile de France mag er zijn. De titelverwijzing naar Vittorio de Sica’s neorealistische meesterwerk Fietsendieven (1948) dient overigens niet letterlijk te worden opgevat. Waar de band tussen vader en zoon in die film ontegenzeglijk sterk is, toveren de Dardennes hier in al hun eenvoud een volstrekt geloofwaardig 21ste-eeuwse familierelaas tevoorschijn, dat, gezien door de ogen van een 11-jarige, nooit in hopeloosheid ontaardt. Prachtfilm, zelfs in de Duitse nasynchronisatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.