De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 16 mei

Neil Maskell in Kill List.

Kunststof NPO
Radio 1, 19.30 uur

Jellie Brouwer spreekt met cabaretier Harrie Jekkers (Den Haag, 1951), die momenteel door het land tourt met de reünie van Klein Orkest, zijn succesvolle band uit de jaren tachtig. Ook is er een nieuwe documentaire over Jekkers gemaakt, getiteld ‘O, o, Harrie’. Luister hier alles terug van Kunststof. 

Europa League finale 
RTL 7, 20.00 uur

Om 20.45 uur wordt in Parc Olympique Lyonnais in Lyon afgetrapt in de finale van de Europa League tussen Olympique Marseille en Atlético Madrid. De Franse club won het toernooi nog nooit, de Spanjaarden wonnen al twee keer eerder, in 2010 en 2012.

Max Masterclass
NPO 1, 20.35 uur

Een nieuw college van hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, ditmaal over stress. Wat is stress precies en waarom kunnen sommige mensen er goed tegen en anderen niet? Naast antwoorden op deze vragen geeft Scherder ook tips om stress de baas te blijven. Bekijk hier de nieuwste afleveringen.

Volle zalen
NPO 2, 20.45 uur

Cornald Maas portretteert acteur en theatermaker Arjan Ederveen, die momenteel de hoofdrol speelt in ‘roadmovie-musical’ Selma Ann Louis. Maas volgt Ederveen in zijn huis in hartje Amsterdam en in zijn huis in Friesland, waar Ederveen rust en balans vindt.

Zembla
NPO 2, 21.15 uur

De Nederlandse hulpdiensten werken met het communicatieprogramma C2000. Dat is zwaar verouderd, blijkt uit deze aflevering. Politie, brandweer en ambulance hadden vorig jaar al een nieuw systeem moeten hebben, maar de invoering ervan loopt grote vertraging op.

The Handmaid’s Tale
Canvas, 22.55 uur

Aflevering twee van het eerste seizoen van deze alom bejubelde dramaserie, gebaseerd op de dystopische roman van Margaret Atwood uit 1985. In ‘Birth Day’ moeten Offred (Elisabeth) en de dienstmaagden assisteren bij de bevalling van Janine (Madeline Brewer). 

Kill List (Ben Wheatly, 2013)
Te zien op Netflix

Handig, dat Ben Wheatleys film Kill List onlangs zijn eigen overzichtelijke Netflix-plekje heeft gekregen. Wie zich na afloop afvraagt wat zij of hij in hemelsnaam heeft gezien, vindt op Netflix het antwoord. 'Genre: Misdaad, Misdaadthrillers, Thrillers.' En, eveneens scherp geobserveerd: 'Deze film is: somber, spannend.'

Maar misschien zijn die etiketjes toch niet toereikend. Want Kill List is óók gezinsdrama en occulte horror. En behalve somber en spannend ook verrekte verontrustend, hallucinant, labyrintisch en bloederig. Typisch zo'n film die je niet snel op tv zult zien – en dat is eveneens een kwalificatie. En die alleen al daarom zijn plek verdient tussen de veel veiligere kost die Netflix doorgaans serveert.

De hoofdpersoon is ex-militair Jay (Neil Maskell), tamelijk ongelukkig getrouwd met de Zweedse Shel (MyAnna Buring), die eveneens ex-militair is, en de moeder van zijn kind. Tegenwoordig verdient Jay de kost door met zijn voormalige soldatencompagnon Gal (Michael Smiley) huurmoorden uit te voeren; na een tijd van schaarste gaan Jay en Gal in opdracht van een luguber heerschap op pad om drie mannen te vermoorden. Voortvarend beginnen ze aan hun missie, maar al meteen bij de eerste ongelukkige op de lijst begint er bij Jay iets te knagen: waarom moeten ze een priester vermoorden? Waarom richt deze man zich vlak voor zijn executie tot Jay en bedankt hij hem ervoor dat hij hem heeft leren kennen?

Dat Gals nieuwe vriendin stiekem een griezelig teken heeft gekrast in Jays badkamerspiegel, maakt het er niet overzichtelijker op. Maar om makkelijk te volgen verhaallijntjes is het Wheatley (A Field in England, High-Rise) dan ook niet te doen, in zijn tweede speelfilm. Liever smeden hij en co-scenarist Amy Jump de ingrediënten scheef aaneen, met veel smeulende rafelranden, zodat je je als toeschouwer een tastende blinde waant. Zelfs het enige echt gelukkige moment in de film – wanneer Jay en Shel met hun zoontje stoeien in de tuin – krijgt door de vertraagde beelden en akelige soundtrack een misselijke bijsmaak. En dan moeten de nachtelijke offerprocessies, doodlopende ondergrondse gangen en een frontaal in beeld plat gebeukt hoofd nog komen. Kortom, een must voor iedereen die van radicale, tot op het bot snijdende cinema houdt.

Oblivion (Joseph Kosinski, 2013)
Veronica, 20.30-23.00 uur.

Voorafgaand aan Edge of Tomorrow (of zo u wilt erna; de film was gisteren ook al te zien op dezelfde zender, als bewijsstuk voor het inspiratieloze tv-filmaanbod) nog meer lekkere sf-actie met Tom Cruise. Anno 2077, jaren na een nucleaire oorlog, moet Jack Harper (Cruise) de laatste delfstoffen op aarde bij elkaar proberen te schrapen. Het budget, zo'n 120 miljoen dollar, ging volledig op aan spektakel. Wanneer de scenaristen zich in de knoop hebben geschreven, verschijnt Morgan Freeman om een en ander in hapklare brokjes uit te leggen.

Burnt (John Wells, 2015)
NPO 3, 21.05 uur-22.45 uur.

Na een snelle opmars in een sterrenrestaurant in Parijs, heeft chefkok Adam Jones (Bradley Cooper) zich door overmatig drugs- en drankgebruik uit de markt geprezen. Om af te koelen vertrekt hij naar New Orleans, waar hij nederig oesters kraakt tot de tijd rijp is voor stap twee van zijn boetedoening. In Londen wil hij zich opnieuw bewijzen door maar liefst drie Michelinsterren te bemachtigen. Scenarioschrijver Steven Knight en regisseur Wells presenteren alle clichés over koken op topniveau netjes op een dienblad, maar de verhaallijn bevat genoeg onverwachte details om te blijven boeien. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.