De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 14 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Twee weken geleden werd het in Londen 1-1, dus Chelsea móét scoren. Foto anp

Magda Goebbels
CANVAS, 19.05 uur
Ze werd wel de first lady van het Derde Rijk genoemd: Magda Goebbels, vrouw van propagandaminister Joseph Goebbels. Hoe belandde deze geëmancipeerde vrouw (met een Joodse stiefvader) aan tafel bij Adolf Hitler?

CL: Barcelona - Chelsea
VERONICA, 20.00 uur
Live vanuit Camp Nou de tweede wedstrijd (achtste finale) tussen FC Barcelona en Chelsea. Twee weken geleden werd het in Londen 1-1, dus Chelsea móét scoren. Aansluitend een samenvatting van Besiktas - Bayern München.

(Tekst gaat verder onder tailer).

Nederland op film
NPO 2, 20.45 uur
Deze week amateurbeelden die Nederlanders vorige eeuw maakten van hun helden. Atleet Fanny Blankers-Koen en voetballer Johan Cruijff komen voorbij, maar ook lokaal gevierde beroemdheden als juffen en pastoors.

The World's Most Extraordinary Homes
BBC 2, 21.00 uur
Team BBC maakt een reis langs de mooiste huizen van Japan, waaronder Jikka House in Izukogen. Twee oude vrienden bouwden dit mini-bejaardencomplex in de vorm van vijf cederhouten tipi's. Midden in het bos en met een café.

(Tekst gaat verder onder trailer).

Pano
EEN, 21.25 uur
Verslaggever Ilse Van Lysebeth is verhuisd van de stad (Molenbeek) naar het platteland (Opwijk), onder meer omdat ze schonere lucht wil voor haar zoontje. Om te kijken of het effect heeft, voert ze een aantal tests uit.

De deal
NPO 2, 23.20 uur
Documentaire over de afspraak tussen de EU en Turkije om Syrische vluchtelingen op te vangen in de regio. Wat is er terechtgekomen van die deal? De bedenker van het plan, Gerald Knaus, reist van hot naar her en maakt de balans op.

Le couperet (Costa-Gavras, 2005)
Arte, 22.45-0.40 uur
De van origine Griekse maar inmiddels Franse filmmaker Costa-Gavras begon zijn carrière overweldigend met Z (1969), een politieke thriller, het genre waarin hij jarenlang zou uitblinken, met onder meer État de siège (1972) en Missing (1982), beide spelend in Zuid-Amerika. Tussendoor maakte hij ook nog een van Romy Schneiders (én Yves Montands) mooiste films, het liefdesdrama Clair de femme (1979), maar daarna ging het stilaan bergafwaarts.

Toch sloeg hij met de prettig-boosaardige komedie Le couperet ruim tien jaar geleden zomaar weer een uitstekende slag. Daarin wordt ene Bruno ontslagen, maar deze drukwerkexpert richt zijn woede niet op zijn voormalige bazen, hoezeer hij ze ook verfoeit. Hij plaatst een vacature in een vakblad voor precies de vacature waarop hij zelf hoopt te solliciteren, nodigt de vijf bekwaamste sollicitanten uit en tracht ze stuk voor stuk uit de weg te ruimen. Gewapend met het pistool dat zijn vader als SS'er tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte, komt Bruno erachter dat moorden zo eenvoudig nog niet is bovendien zijn al die sollicitanten net zulke sukkelaars als hij. Het lukt hem desondanks, maar als hij thuis voor de televisie ontdekt dat een onschuldige man voor zijn misdaden opdraait, ontvouwt zich een nieuwe vorm van gewetensnood.

Het systeem maakt van een brave familieman een monster, wil Costa-Gavras op wat al te nadrukkelijke wijze zeggen. Maar de preek van de regisseur overheerst nu eens niet de hele productie, zoals eerder weleens het geval was, en Costa-Gavras slaagt erin de zwarte humor te laten domineren. José Garcia schakelt zo soepel over van seriemoordenaar naar zakenman dat ook de aanklacht geloofwaardig blijft.

(Tekst gaat verder onder trailer).

Get lost! (Mirjam de With, 2018)
NPO 3, 20.25-21.55 uur
De Amsterdamse yup Femke schiet in de paniekstand als ze een vaste kantoorbaan krijgt aangeboden bij 'sufkut city' en vriendje Yorrick haar tot overmaat van ramp ten huwelijk vraagt. Generatiecliché-alert: ze wil uitrazen in India, zelfs zonder Yorrick als die niet meewil, maar krijgt een paar minuten voor haar vliegtuig opstijgt wéér koudwatervrees en sluit zich min of meer toevallig aan bij een clubje leeghoofdige backpackers in het centrum van Amsterdam, waarna ze tegen Yorrick doet alsof ze toch in India is. Als Mumbai wordt getroffen door een aardbeving en een bevriende journalist haar belt voor een ooggetuigenverslag, sijpelt zelfs een fakenews-subplotje het kluchtige Get lost! binnen. Anna Raadsveld speelt het ongemak van Femke aardig uit, maar ook zij kan deze vlakke nieuwe Telefilm niet redden.

The Artist (Michel Hazanavicius, 2011)
BBC 1, 0.45-2.25 uur
De zwijgende cinema is nooit volledig uitgestorven. Om de zoveel tijd zijn er regisseurs die zonder dialoog willen werken en zich sterk laten inspireren door de expressionistische filmstijlen uit de jaren twintig. De Argentijn Esteban Sapir deed het relatief recent met La antena (2007), Spanjaard Pablo Berger met Blancanieves (2012) en Fransman Michel Hazanavicius, de bekendste van het stel, verdiende er zelfs een Oscar mee, met The Artist (2011). In die film is Valentin (Jean Dujardin) in de jaren twintig ster onder de zwijgende sterren. Met de komst van het filmgeluid verliest Valentin echter de bodem onder zijn voeten. The Artist is een liefdevolle ode aan de zwijgende cinema, die tegelijk een amusant postmodern spel speelt met de verwachtingen van het publiek. Als dan eindelijk, heel even, geluid klinkt het neerzetten van een glas, een zinnetje dialoog voelt dat als een aardverschuiving.