De Volkskrant tv-selectie voor woensdag 11 april

TV-tips: Natural World, Tweestrijd en City of Ghosts

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u woensdag zien.

City of Ghosts.

Love is in the Air
RTL 4, 20.30 uur

Robert ten Brink pakt het vliegtuig naar Australië en Nieuw-Zeeland en herenigt daar vrienden, broers, zussen, ouders en geliefden. In aflevering 1 brengt hij een Nederlandse soldaat en zijn dochter weer bij elkaar.

Natural World
BBC 2, 21.00 uur

In Zwitserland gidst tv-maker David Attenborough ons door een reusachtig mierenimperium. Tegen meerdere natuurwetten in, kruipen er miljarden mieren uit verschillende koloniën in harmonie door de gangenstelsels.

Zembla
NPO 2, 21.20 uur

Een deel van de medicijnen die in Nederland worden gebruikt, komen uit lagelonenlanden. In India onderzoekt Zembla onder welke omstandigheden het farmaceutisch bedrijf Aurobindo zijn personeel laat werken.

Tweestrijd
NPO 3, 21.40 uur

In Tweestrijd praten terminaal zieke jongeren met suïcidale leeftijdsgenoten. Wat kunnen ze van elkaar leren? In deze eerste aflevering een ontmoeting tussen Dorien (29) en Charissa (30), die lijdt aan een dodelijke spierziekte.

The Vietnam war
CANVAS, 22.20 uur

In aflevering 4 van deze monumentale documentaireserie is te zien hoe het Noord-Vietnamese leger via de Ho Chi Minh-route naar het zuiden trekt. In de VS komt ondertussen de anti-oorlogsbeweging op stoom.

Champions League
VERONICA, 20.05 uur

Juventus wacht in de uitwedstrijd tegen Real Madrid een onmogelijke opgave: als de Italianen de halve finale nog willen halen, zullen ze een 3-0 achterstand moeten goedmaken op Christiano Ronaldo en de zijnen.

City of Ghosts
(Matthew Heineman, 2017)
NPO 2, 23.05-00.35 uur.

Hoe leraren en apolitieke feestbeesten veranderden in verzetsstrijders met pen en camera, dat toont de intense documentaire City of Ghosts over de oprichters van het burgerjournalistencollectief Raqqa is Being Slaughtered Silently (RIBSS). Direct nadat IS in juli 2012 Raqqa was binnengevallen en hun propaganda over het kalifaat was begonnen te verspreiden, toonde RIBSS met de publicatie van geheime video’s de werkelijke horror van IS. De documentaire vangt aan als Hamoud en mede-oprichters Aziz, Mohamad en Hussam de stad zijn ontvlucht. Zoals de mensen van RIBSS de gruwelen van IS wereldkundig maakten, zo zorgt de Amerikaanse documentairemaker Matthew Heineman (Cartel Land) dat je je iets kunt voorstellen bij het dagelijks leven van deze constant opgejaagde, in het geniep opererende activisten.

Of je nu clandestiene video-opnamen uit het verwoeste Raqqa ziet of meekijkt terwijl de mannen vanuit hun safehouse materiaal uploaden: de sfeer van angst en wanhoop verdwijnt in City of Ghosts vrijwel nooit. Elk ogenblik kunnen Hamoud, Mohamed en Aziz een volgende RIBSS-correspondent verliezen, nieuwe doodsbedreiging krijgen of horen van alwéér een naaste die door IS is vermoord. Buiten alle expliciete IS-verschrikkingen - Heineman kon er allicht niet omheen - maken vooral de momenten indruk waarop het pantser van de mannen scheuren vertoont. Zoals wanneer Aziz, die als woordvoerder van RIBSS volop in de schijnwerpers staat, een sigaretje opsteekt en onbedaarlijk begint te beven. Zo ziet het eruit, als ontreddering door je lijf siddert.

Mira
(Fons Rademakers, 1971)
ONS, 21.00-22.30 uur.

In deze bewerking van Stijn Streuvels’ roman De ­teleurgang van den Waterhoek (1927) speelt Willeke van Ammelrooy in haar speelfilmdebuut een warmbloedige inwoner van een Vlaams dorpje, dat in rep en roer raakt door de aanbouw van een brug. Fons Rademakers maakte van Mira een stijlvolle, soms wat dik aangezette film.

Polisse
(Maïwenn, 2011)
Arte, 22.35-00.40 uur.

Verwaarlozing, mishandeling, seksueel misbruik: het is dagelijkse kost voor leden van de Parijse speciale politie-eenheid die zich bezighoudt met kinderen. Indrukwekkend werk, dat fascineerde ook regisseur Maïwenn le Besco (artiestennaam Maïwenn). Ze liep een poosje mee op de afdeling en verwerkte de zaken die ze tegenkwam in de fictiefilm Polisse, die zij samen met Emmanuelle Bercot schreef. Het resultaat is een soort Law and Order: Special Victims Unit in de semi-documentairestijl waarin Franse regisseurs kunnen uitblinken. De film, waarmee ze de juryprijs in Cannes won, roept afwisselend fascinatie en ergernis op. Het acteerwerk is geloofwaardig, niet in de laatste plaats dat van de kinderen. Maar de geëngageerde regisseur doet zo haar best om de problematiek braaf vanuit alle hoeken te belichten, dat het clichématige van de zaken in de 134-minuten durende film steeds duidelijker wordt – al is het aannemelijk dat exact dit de bedoeling is.

Collateral Damage
(Andrew Davis, 2002). 
Veronica, 23.15-01.25 uur.

Bij een terreuraanslag op het Colombiaanse consulaat ziet Arnold Schwarzenegger hoe zijn vrouw en kind omkomen. Hij geeft zijn baan als brandweerman op en vertrekt naar Zuid-Amerika voor wraak, want aan een normale rechtsgang heeft een actieheld niets.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.