Tv-tips Vrijdag 27 juli 2018

De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 27 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vrijdag zien.

Peter Simonischek als Winfried in Toni Erdmann (Maren Ade, 2016).

Over de rug van de Andes
Canvas, 20.20 uur

Deze aflevering in de serie van Stef Biemans gaat over de hoogste wolkenkrabber van Zuid-Amerika. Het gebouw staat in Santiago en wordt gezien als symbool voor de winnaars (en verliezers) in de Chileense economie.

Louis Theroux
NPO 3, 21.15 uur

Aflevering over autisme in Amerika. Louis Theroux bezoekt een moeder met een autistische tweeling en hij kijkt rond op DLC Warren in New Jersey, een school waar ze autistische kinderen van 3 tot 21 jaar proberen te helpen.

Professors op pad
NPO 2, 21.20 uur

Pieter van Vollenhoven en botanicus Joop Schaminée wandelen door de Hollandse duinen. Ze worden rondgeleid door Ecoloog Harrie van der Hagen, die vertelt over het belang van de waterpartijen, bossen en kilometers zandstrand.

De vloer op
NPO 2, 22.55 uur

Improvisatietoneel door onder anderen Peter Blok en Saskia Temmink. De twee spelen een scène over een stel dat uit elkaar gaat en nog één keer samen een drankje drinkt. Gezellig, maar het loopt al snel uit de hand.

Man in Orange Shirt
NPO 3, 00.05 uur

Tweedelige miniserie uit de pen van auteur Patrick Gale (A Place Called Winter) over de liefde tussen twee mannen in Italië, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Beide afleveringen worden direct achter elkaar uitgezonden.

One Hot Summer
BBC 1, 00.15 uur

Vakantie-tv volgens de BBC: verschillende groepjes jonge vrienden worden bij elkaar gezet en als één grote groep op reis gestuurd naar Spanje. Onder hen drie danseressen, twee feestbeesten en een jongen van het platteland.

Toni Erdmann (Maren Ade, 2016)
Canvas, 21.05-00.05 uur

Een Duitse, bijna drie uur durende, zich gemoedelijk ontwikkelende komedie over de gefrustreerde relatie tussen een bemoeizuchtige vader en een werkverslaafde dochter. Klinkt niet als het ideale recept voor een filmhuishit en toch werd het overrompelende Toni Erdmann precies dat. Ook al is de film eerder pijnlijk dan grappig. Misschien ligt daar wel de grote kracht van Maren Ades derde film: in de bedrieglijk vanzelfsprekende manier waarop kluchtige toestanden overgaan in herkenbare situaties. Enkele goed gemikte absurditeiten houden dit wonderlijke vader-dochterdrama in balans.

Peter Simonischek is heerlijk om naar te kijken als zestiger Winfried, die denkt dat hij zijn gestreste dochter Iris blij maakt door haar tijdens haar consultancywerk in Roemenië een verrassingsbezoek te brengen. Getooid met een malle pruik en lelijke neptanden probeert hij haar los te wrikken uit de dagelijkse sleur. Ook tegenspeler Sandra Hüller verdient niets dan lof voor haar vertolking: fenomenaal, hoe ze Iris evenveel ijzigheid als kwetsbaarheid verleent, tot en met die wonderlijk ontroerende vertolking van Whitney Houstons The Greatest Love of All. Met familie kun je het zo complex maken als je zelf wilt, laat Ade zien: hoe gênant het ook wordt, je zit aan elkaar vast.

Dat een film zo grillig, uniek en onvoorspelbaar kan zijn, is een verademing. Een Hollywood-remake met Jack Nicholson en Kristen Wiig staat in de steigers, maar zo sterk als deze instantklassieker zal een tweede Toni Erdmann niet snel worden.

Love & Friendship (Whit Stillman, 2016)

BBC 2, 22.00-23.30 uur

Lady Susan Vernon (Kate Beckinsale) oogt zo charmant dat het haast lijkt of ze aardig is. Maar de teksten die uit haar mond rollen, zijn venijnig. Ze rouwt niet om het verlies van haar man, volgens geruchten heeft ze affaires gehad en niemand is veilig voor haar geflirt. Haar schoonzus ziet met verbijstering toe hoe zij mannen met doortrapte spelletjes betovert. De kostuumfilm Love & Friendship, gebaseerd op de novelle Lady Susan van Jane Austen, speelt zich af aan het eind van de 18de eeuw. De eigenzinnige Amerikaanse regisseur Whit Stillman (Damsels in Distress, The Last Days of Disco) richtte zijn pijlen eerder op de moderne Amerikaanse elite, maar blijkt ook uitstekend uit de voeten te kunnen met de oer-Britse wereld van Austen. Stillman vergroot vooral de humor uit. Hij maakte er een feestelijke, sardonische plaagfilm van, met sterk acteerwerk, bijtende dialogen, een hoog tempo en een piekfijne aankleding.

Eye in the Sky (Gavin Hood, 2015)

NPO 2, 23.25-00.55 uur

Messcherpe oorlogsthriller die schakelt tussen verschillende locaties rond een precaire, internationale militaire operatie. Doelwit: de schuilplek van zelfmoordterroristen in Nairobi. Wanneer de Britse kolonel Powell (Helen Mirren) haar dronepiloot (Aaron Paul) in Nevada opdraagt een raket af te vuren, weigert deze: vlak bij het terroristenhol bevindt zich een klein meisje. Daarmee zet hij de ethische implicaties van de actie op scherp: is het sparen van één leven te verkiezen boven de eventuele gevolgen van een zelfmoordaanslag? Wat als de bij de operatie betrokken gezagvoerders naar elkaar beginnen te wijzen, terwijl de tijd dringt? Het uiterst strak gemonteerde, grotendeels in realtime spelende Eye in the Sky schakelt in hoog tempo tussen de locaties en is zo opwindend als een oorlogsverhaal op afstand kan zijn. De alsmaar uitgestelde druk op de knop maakt het geheel zo gekmakend spannend, dat je soms alleen al daarom wenst dat er niet meer gepraat maar geschoten wordt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.